onsdag 18 februari 2015

Ost som ost?

För ett tag sedan hittade jag - hör och häpna! - Arla:s keso på Mercadona. Det är ju gott och användbart så jag köpte en förpackning. Sedan är det ju det där med att komma ihåg den också...

Bild lånad från Arla
För någon dag sedan skulle mannen min ta sig lite mellanmål så då påminde jag honom om keson.
- Var är den då? frågar han med näsan i kylskåpet.
- Där i kylskåpet, så klart!
- Jamen hur ser den ut?
- Som den brukar, står väl keso på den.
- Men det står ju det på allt!
- Öh, va...?

Jag går till honom där han står med kylskåpsdörren på vid gavel och tränger mig förbi. Och visst har han rätt, det står ju det på "allt" eftersom queso är ost på spanska, och det uttalas ju keso. Där på hyllorna finns queso tierno (som hushållsost men god), queso para untar (som Philadelphiaost), queso fundido (smältost, som Skrattande Ko-ost), queso para ensalada (som fetaost)... Finns säkert någon mer variant gömd därbakom det andra.

På förpackningen med keso i kylskåpet står det bara Arla Cottage cheese...


2 kommentarer:

  1. Hihi. Sol som sol och ost som ost :-)
    Intressanta "upptäckter" ni gör!

    SvaraRadera