söndag 12 april 2015

Rapport från Comic-Con Spain 2015

För måååånga år sedan var mannen min och jag på en SciFi-mässa, tror det var i Annexet, Globen. Det var en rätt "sjavig" historia och vi åkte därifrån föga imponerade. Några år senare var vi på en annan i Kista och det var väl lite bättre. Förrförra året var vi på Gamex, spelmässan i Älvsjö och det var kul. Mycket folk som gick utklädda i allt från Star Trek till Sagan om ringen, Darth Vader gick runt tillsammans med Storm Troopers. Jag tror att det stora Comic-Con i USA har inspirerat och det var kul att se alla.

I år har alltså Spanien sitt eget Comic-Con, den stora årliga Händelsen i nördvärlden. Mina förväntningar var väl att det skulle vara snäppet bättre än den senaste i Sverige medan mannen min (som sett några bilder från fredagen) hade lagt ribban strax över den första vi var på.

Det började ju med att sonen var på ett rätt pissigt humör då han inte fick sitta och spela spel på mobilen hela den två timmar långa bilresan dit. Stackars barn, han tvingades titta ut genom fönstret i en timme...

När vi kom fram var det kö. Det var inte bara kö det var ! Vi hade köpt biljetterna via nätet och förstod inte riktigt hur vi skulle bete oss eller var vi skulle ställa oss så vi började framifrån och såg att i kön näst längst till höger skulle vi stå i. Sedan gick de olika köerna ihop till en och uppsidejsi... oj... stå still... titta dig inte omkring... ingen ser... så slank vi in i kön. Fy på mej (det var jag som drev detta) men nu stod vi i 5 minuter i kö i stället för minst en timme.

Så stod vi då inne på Comic-Con. I denna rätt trista lokal var det fullt med folk och aldrig har jag då...
... sett så mycket nördar vallfärdas till ett ställe.
... sett sådan skaparglädje och idérikedom!
... trott att det fanns många fantaster i Spanien!
... förstått att Manga var stort!
... sett så många glada ansikten.
... känt av så många som inte förstår det där med deo.

Vi såg Star Wars-gubbar och en dito monter, vi såg plastpärlehantverk, origamikurser, K-Pop-framträdanden, Cosplay-framträdanden (utklädning till seriefigurer, ofta rätt avancerat), SteamPunk-figurer och prylar, en hel avdelning med spel, en annan med t-shirtar och souvenirer, vi såg bilen KIT från Night Rider och bilen Herbie. Och en del annat...

Ungdomar (tonåringar) var i övertal men även lite äldre hade klätt ut sig och då var det mest till Manga-figurer - det var den stora röda tråden kändes det som. Vi såg så klart utklädningar från sonens favoritspel Minecraft samt en och annan Star Wars-figur som t ex små tjejer i femårsåldern utklädda till Prinsessan Leia, kringlor i håret och allt.

Men vad vi inte såg var Star Trek, Marvel-figurer, Stålmannen, robotar och androider, Sagan om ringen...

Vi tog en liten paus och delade på en TelePizza i storlek Familia för 14 €, den var riktigt god. Mopparna och bilarna åkte skytteltrafik från Telepizza med pizzor hela tiden - intressant upplägg.

Efter tre timmar var vi färdiga. Vi kände att vi hade sett det vi ville se, sonen hade fått en Minecraft-tröja och ett par dito fyrkantiga tofflor, vi hade inte sett något annat vi ville lägga pengar på, det blev inga ton med t-shirtar till mannen min. Så vi avslutade med att sonen fick en stor glass, mannen min och jag drack varsin kaffe och en kartong med bruñelos, små pyttiga munkar, med chokladsås. Sött, fett och gott.

Medan detta inmundigades utanför lokalen började det regna lite lätt samtidigt som vi började räkna mellan blixt och muller. Det var många oroliga blickar upp mot himlen och sedan ned mot de olika utstyrslarna: "Klarar smink, hår och dräkt en tjurrusning genom regnet?".

Eftersom vi inte hade någon utstyrsel att ta hänsyn till och dundrandet förflyttat sig, gav vi oss av till bilen och de två timmarna hem igen.

Och jag som piffat till mig med
Star Trek-inspirerade naglar!
Så en summering: jag är lite besviken. Visst är det underhållande att se alla som har lagt ned mycket tid, pengar och möda på sina kostymer men eftersom Manga inte är min grej så blir det inte lika kul. Mannen min håller med, även om han hade skruvat ned förväntningarna så var det ändå lite trist. Vi hade velat se mycket mer av Marvel och de andra superhjältarna, mer Star Trek, Battlestar Galactica, Matrix, Guardians of the Galaxy, Terminator, Transformers...

I Sverige ska det tydligen vara en Comic-Con Gamex, undrar om de inte varit smarta nog och lagt det under höstlovet. Synd att vi inget har här i Spanien.

Men ändå var det en rolig dag! Och vägen till utställningen var sagolik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar