onsdag 29 april 2015

Spanska tider

Lite kryptisk rubrik kanske men först tänkte jag skriva 'Spanska öppettider' men med tanke på att upplevelsen mest handlade om stängt så kändes det fel...

Vi har väl egentligen inte riktigt kommit i fas med de spanska tiderna, vi svenskar som ändå ganska nyligen flyttat ned. Det märks främst när det gäller mattiderna.

Sonen var bjuden på kalas igår och det gick av stapeln kl 17.30 och skulle sluta vid 20.00. Vi hade bestämt med Fru Torreblanca att vi skulle äta på restaurang med henne och hennes son under tiden. Dagen innan pratade jag även med en annan mamma i klassen, Fru Higueron, och jag tyckte att det skulle vara jättetrevligt om hon hängde med oss då hennes son ju också skulle på kalaset. Hon skrattade glatt:
- Men vi brukar inte äta middag förrän 20.30! Jag är inte hungrig då!

Jag kanske ska tillägga att Fru Higueron är till hälften spanjorska, barnen är födda här. De lever helt enkelt med de spanska tiderna. Det gör inte vi.

Så det blev vi fyra då samt kanske även Herr och Fru Tjörn (vars son också var med på kalaset) och vi hade sett ut några alternativa restauranger i närheten då vi tänkte att alla var nog inte öppna för middag kl 17.30 eller ens kl 18. Utifall att kunde vi ju alltid ta en sväng på någon av alla trädgårdsmästerierna medan vi väntade! Attans bra idé tyckte jag och Fru Torreblanca. Mannen min och Fru Torreblancas son var väl inte lika entusiastiska...

Jag kan säga så här: det blev en sväng hos trädgårdsmästaren och en låååång sväng med bilen medan vi jagade en öppen restaurang i närområdet (som bara blev större och större). Den tidigaste öppnade kl 19 och då var vi tillbaka vid den restaurangen som vi började vid ca 1,5 h tidigare! Det innebar också att när kalaset var slut var maten ännu inte uppäten eller vinet uppdrucket så Herr Tjörn åkte och hämtade ungarna till restaurangen.

Visst finns det ställen som är öppna för matservering tidigare men vi kände inte för hamburgare eller för att sätta oss inne på köpcentret Miramar och dess serveringar.

Men positivt tänkande: nu vet vi var kyrkogården och avfallsanläggningen ligger här i området och därmed vilket område vi inte önskar bo i närheten av.

Och kanske vi kollar upp tiderna lite bättre nästa gång. Kanske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar