fredag 30 oktober 2015

Halloween-bak

Gravstenar
Imorgon är vi bjudna på Halloweenfest hos Fru Torreblanca med familj. Det ska bli jättekul trots att det är obligatorisk utklädnad. Hemsk ska den vara också! Okej för mig men mannen min har våndats lite, sonen mycket. Vi är inte så mycket för att spöka ut oss i den här lilla familjen.

Dessutom är det knytkalasvariant och det är skoj, alltid spännande att se vad alla tar med sig. Jag har blivit ombedd att baka något och det ska väl då gärna vara något hemskt, helst hemskt gott också.

Idag har jag bakat småkakor i form av gravstenar, tänkte trycka ned dem i en kladdkaka. Diskuterar just nu med mig själv om det blir en stor kyrkogård (stor kaka att skära ifrån) eller en massa gravplatser (portionsbitar eller i muffinsformar).

Hur som helst, jag hittade ett recept på smörkakor som inte ska flyta ut så fasligt. Det blir bra, tänkte jag. Men för att få lite gråare ton så hade jag i blåbärsmarmelad i halva mängden deg och så formade jag en gravstensmall av en noga urdiskad tonfiskkonservburk (gick att klippa i den med sax). De kakorna blev bra då de höll formen och blev krispiga med den extra sockerhalten från marmeladen, de blev dock inte supergoda om än ätliga. Och inte så gråa som jag fått för mig att de skulle bli (skulle haft lägre värme i ugnen, kanske).

Zoombiefingrar med
utdragna naglar
Jag passade även på att göra Zoombiefingrar med utdragna naglar. Egentligen brukar man ha skållad mandel som nagel men jag har ingen hemma och så måste man ju tänka på eventuella nötallergiker! Bra ursäkt, om inte annat.
Manglade fingrar

Av den andra halvan skulle jag göra Utdragna naglar, dvs hallongrottor i fingerform (men med jordgubbssylt). Jag har döpt om dem till Manglade fingrar för det hela flöt ut. Hade jag vetat om att de skulle göra så hade jag satt sylten i mitten och kallat dem för Plåster istället.

Men de blev å andra sidan goda...

Jag tröttnade totalt och satte mig här för att gnälla lite i stället!



5 kommentarer:

  1. Ser ändå gott ut på nått läskigt sätt. Men hur var festen?

    SvaraRadera
  2. Vilka fina kakor ändå. Läskiga, men fina. Du skulle se när jag bakar... Det kommer du inte att få göra, för jag har slutat upp med det. Lugnast så... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och de åts alla upp! Det var några Manglade fingrar kvar men jag fick inte ta med dem hem igen för Fru Torreblanca gillade dem.

      Radera
  3. sv: Haha! Jag tror att det bor en liten trafikpolis i oss alla :-) Jag har också sett såna där Smart-bilar parkerade lite här och där. Blir lite avis, faktiskt. Himla enkelt dom har det! :-)

    SvaraRadera