söndag 11 oktober 2015

Mariposario de Benalmádena - Fjärilshuset

Idag gick dimman molnen tillmötes och bildade ett för solen ogenomträngligt täcke. Riktigt söndagsväder... Att lägga sig i soffan och titta på en film kändes lockande men vi beslutade oss för att i stället göra något vi pratat om länge: ett besök vid Mariposario de Benalmádena, det vackra fjärilshuset som ligger alldeles intill stupan.

Först besökte jag deras hemsida och konstaterade att de har öppet alla dagar året om*. Vidare konstaterade jag att vi - två vuxna, en pensionär och en tioåring - skulle spara 5 € på att betala via internet så det gjorde jag.

Väl vid kassan visade jag bekräftelsemailet jag fått vid betalningen (hade det på mobiltelefonen) och vi kunde så träda in i liten bit av tropikerna, för dagen ca 23 grader och 85% luftfuktighet.

Det fladdrade tusentals med små och stora vingar! Fjärilarna seglade fram eller viftade frenetiskt. De fanns överallt! På växternas blad, blommorna, de utsatta faten med frukter och annat sött, de satt på marken, på väggarna, de hängde i taken. De satte sig på de utsträckta händerna, två satte sig på mannen mins keps! Det är egentligen förbjudet att röra vid dem men vad ska man göra om de vidrör en? Vill man låta en fjäril sitta på sin hand finns där en anställd som hjälper en med det.

Sonen hade fått ett litet blad och en penna i kassan. På bladet skulle han kryssa för de fjärilar och djur han såg och det gör det ännu mer lite roligare, att man tittar ännu lite närmare på dessa skönheter. För de är verkligen vackra och fascinerande.

Det är dock inte bara fjärilar att titta på! Här finns även en wallaby som skuttade runt fritt bland besökarna medan leguanerna satt stilla, några färgglada småfåglar flög uppe i taknocken. Vi tittade på kameleonten i sin bur och karparna i sin damm men sköldpaddorna såg vi aldrig till.

Själv gick jag ju även runt och tittade på alla de vackra blommorna och växterna. På vägen ut såg jag att man fick inte röra blommorna heller. Ajdå! Hoppas ingen blir sur för att några fröer av en gigantisk kattsvans Acalifa hispida och vackra Begonia maculata hittade vägen ned i mina alltid medhavda fröpåsar.

Överst, en Heliconius charitonius och
under den transparenta Greta oto
Efter ca en timmes hänfört observerande och fotograferande gick vi ut till butiken och tittade på allt roligt de sålde, det mesta med fjärilstema och det var faktiskt inte så hysteriskt dyrt så som det ofta är i dessa butiker. Några småsaker fick följa med hem.

Vi tog dessutom en liten fikapaus och konstaterade att det var ju riktigt billigt! Två cappuchino, en kaffe, en Fanta, en korv med bröd och fyra munkar för 14.90€.

Gillar man inte fjärilar så ska man inte åka hit, annars kan jag verkligen rekommendera ett besök här! Det är en mysig stämning med alla glada och hänförda ansikten i alla åldrar. Att personalen är trevlig och tillmötesgående är en stor bonus.

Här nedan kommer det lite vackra bilder tagna av mannen min med en "riktig" kamera.

*) Tidsuppgifterna varierar lite... På ett ställe står det att de har öppet 10-19.30, på ett annat till 20.30 medan det på kvittot står att de har öppet till 18.00 på vintern och till 19.00 på sommaren.


Parides iphidamas

Heliconius charitonius

Heliconius charitonius

Atlasspinnare Attacus atlas med min hand som storleksjämförelse
(och jag har inte direkt små händer)

Morpho peleides

Caligo memnon

Här kläcks de!
Eller de kravlar i alla fall ut ur sina puppor.

Papilio thoas

Wallaby

Kameleont, finns vild i Andalusien

Leguan
Fler utflyktsmål i närheten finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar