söndag 25 oktober 2015

Kryp

Inför en flytt till ett annat land var det mycket som jag såg fram emot. Men en sak kan jag direkt säga att jag inte såg fram emot: krypen. Insekterna. Spindlarna.

Man lär sig ju leva med krypen i Sverige och hur äckliga de än kan verka vara så är de flesta rätt harmlösa. De flesta ser jag t o m nyttan med! De är mat till vackra andra insekter eller fåglar. De hjälper till att pollinera alla fina blommor och mina grönsaker och fruktträd. De hjälper till så att jag får fin kompost till min trädgård.

Och visst gör krypen samma sak här! Och visst är många av dem häpnadsväckande (som bönsyrsan) och roande (som ödlorna), medan andra är irriterande (myror). Men många får det helt enkelt att kryyypa i mig! Som kackerlackor! Och spindlar, i alla fall de av modell större!

Så varsågod! En kavalkad. Och vi börjar väl med en liten film!

 En helt vanlig dag på uteplatsen, liksom...

Mjölbaggar i skafferiet

Tror nog att det är två tusenfotingar... som tänker bli fler...
Vad som gömmer sig där i hörnet vill jag inte ens tänka på!
Äckliga ullöss i stora citronträdet -
och i en massa andra krukväxter numer...
En maltyp som föredrar gästtoaletten
Cikador - nog så trevliga ett tag.
Men de för ett fasansfullt oväsen!
Spindel modell mindre
En gräshoppa modell gigantisk med en torr bourganivilleablomma intill
- då förstår ni hur stor gräshoppan är!.

2 kommentarer:

  1. Där har vi en fördel med att synen blir sämre med åren. Det är bara att plocka av sig glasögonen så blir världen genast mindre läskig... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag tror jag hellre ser dem! Vidrigt att kliva på något som säger kraaaas och inte veta om det var ett kryp eller en brödsmula.
      *ryyyys*

      Radera