fredag 22 september 2017

Spanska skolan - del 8: Inskrivning

Skolorna har ju sedan en vecka tillbaka börjat även i Spanien och jag har skrivit om skolstarten så det kommer lite i fel ordning. Man kan ju inte börja skolan utan att skriva in sig vid den! Så här kommer i alla fall vår berättelse om hur det kan gå till vid en inskrivning vid en spansk skola mitt i sommarlovet.

✎...

Första veckan i juli varje år är det dags för Matriculación, inskrivning av alla elever på skolan. Alla de ca 600 eleverna i IES Benalmadena ska skrivas in under en veckas tid. Det är många impresos, blanketter, som ska fyllas i.

Det går till så här, på ett ungefär ...

Från och med den 29 mars ska man kunna boka en tid och den får man genom att boka den med e-legitimation på skolans hemsida eller så kan man gå till skolan från och med första veckan i juni för att där hämta ett kuvert fyllt med blanketter. På kuvertet sitter det en etikett med vilket datum och vilken tid man ska komma och ställa sig i kö för att lämna över sin bunt med original och kopior.


I kuvertet som vi fick vid vårt besök den 28 juni stod det att det var ett informationsmöte den 7 juni för alla föräldrar med barn som börjar Primero ESO, första året i högstadiet. Jaha ja, det var tre veckor tidigare. Tack för informationen ... Inte för att vi hade förstått så mycket men vi hade i alla fall gått dit och försökt förstå om vi vetat om det.

Med kuvertet i handen åkte vi hem och började det digra arbetet med att tyda alla papper och blanketter, förstå vad som krävdes av oss, vilka beslut som måste göras. Det första jag gjorde var att skanna in alla blanketter tomma så jag kunde skriva ut nya om jag klantade mig.

Som förstagluttare i det spanska högstadiet så skulle vi ämnesmässigt ta ställning till följande (våra/sonens val inom parentes):
  • Ska sonen läsa bara på spanska (nej) eller tvåspråkigt, det vill säga en del lektioner på engelska (ja).
  • Gradera mellan 1 och 3 om sonen i fritt val väljer franska (3 - det räcker med spanskan annars hade han gärna fått läsa det om han velat), teknik (en gigantiskt stor 1:a) eller socialkunskap (2 - gu så trist).
  • Ska han läsa religion (katolicism, alltså, så nej tack) eller Valores eticos, etiska värden (kan ju verka vettigt, verkar i alla fall bättre än katolicism).

Eftersom det var några saker som jag var osäker på så passade jag på att fråga Marta, sonens spanskalärare under sommaren, och hon tittade igenom som hastigast och ursäktade sig sedan med att alla blanketter ändras hela tiden, hon blev också väldigt osäker på en av de där sakerna jag frågade om. Sedan ondgjorde hon sig i mängder över alla blanketter och alla papper, kopior på allt och på el ayuntamiento, kommunhuset, hur arg hon blir - hennes man säger att hon blir högröd i ansiktet av ilska! - när hon måste gå dit. Jag säger ju det, även de infödda blir skogstokiga!

Hur som helst ... Pappersbunten.

Pappersbunten ...
Ingen fröjd direkt och det kliar i fingrarna att få göra om dem!
Layouten på blanketterna, alltså.
 
Den dokumentation vi fick lämna in var följande:
  • Ett aktuellt foto på sonen i tamaño carnet, alltså ca 5*3,5 cm (det skannades in och anpassades till deras register).
  • Skolans blankett med sonens val av ämnen.
  • Skolans blankett Ficha alumno/-a med kontaktuppgifter och sonens födelsedatum osv
  • Juntans blankett Conserjería de Educación, med samma uppgifter som på de andra blanketterna (i två ex). Där ska man även säga eller No till om eleven får vara med på bild på till exempel skolans hemsida.
  • Juntans blankett om val av religionsundervisning eller alternativet (i två ex).
  • Kopia på NIE (DNI för spanska medborgare) eller pass/nationellt ID-kort på både barn och föräldrar
  • Kopia på Libro de Familia för spanska medborgare. Det närmaste vi har där är personbevis från Skatteverket, det där papperet där det borde stå Födelsebevis.
  • För elever från Andalusien eller privatskolor ska man lämna in en kopia på Certificado de Expediente Académico, ett intyg på vilken skola eleven gått i tidigare.
  • Kopia på betyg eller omdöme på de ämnen eleven läst vid föregående skola.
  • Juntans blankett om skolskjuts samt om eleven ska äta "lunch" efter skoltid, alltså om de ska äta lagad mat vid 15-tiden i skolans comedor, matsal.
  • Om annan än vårdnadshavare hämtar eleven ska speciell blankett lämnas in för det.
På plats vid inskrivningen finns även AMPA, föräldraföreningen, om man vill betala för att gå med i den. Just nu är allt så nytt så det avvaktar vi med, vet inte exakt vad de gör.

Vi hade tid 12:45 och vi var där några minuter innan, satte oss på en soffa och väntade en stund. Sedan var det vår tid och på fem minuter var det avklarat. Nu var sonen inskriven vid den spanska skolan!
- Den 15 september börjar skolan men kom hit den 14 september för då sätter vi upp information om vid vilket klockslag den 15:e han börjar, informerade oss damen på sekretariatet.
- OK, gracias!
Som den administrativa svensk man är, kunde de inte redan vid det skedet säga till att alla som börjar 1 ESO ska vara på plats senast klockan 10:15 då skolan börjar?

✎...

Så där, då var det avklarat! Det vill jag inte göra igen, så himla mycket papper att kopiera och skriva ut, fylla i och hålla koll på!
- Det här ska man göra varje år, sa Sekreterare Fernando ursäktande.

✎...

Positivt tänkande: Bra med det här inlägget, nu har jag själv en liten lista att pricka av!


✎...

Det här är en serie om att börja i en spansk skola i Andalusien.
Mer vardagliga händelser finns under etikett Skolan.

17 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med blanketter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget emot blanketter egentligen (fast det är bra mycket roligare att göra dem än att fylla i dem!). Men det är ju lämpligt att förstå vad man gör också!

      Radera
  2. OMG!!! Jag är totalt allergisk mot formulär, så jag hade nog kapitulerat ganska tidigt tror jag...
    Är impad över dig och din man måste jag säga:-)

    PS. Bra att du valde bort religion!!! DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mannen min? Han har väl inte fyllt i några blanketter! :D

      Om religion så tycker jag att den svenska modellen är bra, att man får lära sig om de stora religionerna. De spelar ju ändå en stor roll i samhället och det kan vara bra att förstå varför vissa agerar som de gör. Ja, om man nu kan förstå det ....

      Radera
    2. Jag håller med dig om det svenska ämnet religion. Vi har valt bort religion för vår treåring också.
      Är himla imponerad av din son! Modigt att börja spanskspråkig skola! Det var värt att firas! Kul ställe ni var på!
      De här tusen blanketterna, ja... Jag lämpade över varenda en på J och skyllde på att jag är utlänning och inte fattar för att slippa befatta mig med dem. Man blir ju trött bara av att se den där bunten. Eftersom han är lärare i spanska skolan gick det rätt snabbt.

      Radera
    3. Om blanketterna så är det ju också så att jag verkligen inte vill att det ska vara fel ifyllt för annars hade vi fått förklara för damen på andra sidan bordet. Och det vet jag ju inte om jag kan. :D

      Visst är han modig! Och vi säger det varje dag, hur duktig han är och hur stolta vi är över honom!

      Radera
  3. Wow, vilket arbete. Man blir ju alldeles matt! Bra jobbat av er. :-)
    Visste förresten inte att de hade e-legitimation i Spanien nu för tiden. Det är ju ändå ett steg i rätt riktning! Fungerar det som i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kort svar: nej. Jag har ett inlägg utkast om e-legitimation och där har det legat i snart två år. men vi borde ta tag i den saken, det förenklar nog vardagen lite i alla fall. När jag vet mer om det så ska jag skriva färdigt om det!

      Och jo, lite matt blir man allt. Blir irriterad när jag måste skriva in samma information flera gånger, då är det något som är fel.

      Radera
  4. Bra jobbat av dig! Jag vet ju att det är så här det går till på många skolor utomlands i södra Europa och runt om i världen. Har vänner som varit med om liknande och på språk där inte det latinska alfabetet gäller. Och en kan ju undra varför det ska vara enkelt när det kan vara svårt. Men nu är det gjort. Och sonen har sin plats. Allt väl! Och nästa år har du rutinen uppe.

    SvaraRadera
  5. Alltså vilken byråkrati Spanien här. Kommer aldrig vänja mig. Jag är verkligen imponerad att ni har ett sådant tålamod. Skönt att man kan välja bort ämnen som man tycker mindre om.
    Så duktiga ni kommer bli på spanska i slutändan. All möda ger resultat. Bra jobbat🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, vissa saker kan man ju välja bort men då kommer något annat i stället (som religionen). Sedan kan du ju välja men det är inte samma sak som att man får det (teknologi).

      Nu fixade det sig och det var ju jättebra!

      Radera
  6. Men jösses... Jag blir matt bara av att läsa, men är inte särskilt förvånad. Duktigt jobbat! STOR guldstjärna till er!!!

    Särskilt impad är jag över din sinnesnärvaro att scanna in blanketterna först, så du får en extra stjärna för det :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den ska jag sätta upp på ett bra ställe så jag ser den när jag blir irriterad över något som inte fungerar för mig!

      Radera
  7. Herregud, hade hyperventilerat för mindre!!!!!!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja du! Men jag har funderat lite de senaste dagarna och svensk skola kan de med!

      Radera