Med vindrutetorkarens nya motor liggandes på golvet i bilen åkte vi i tisdags direkt från bilskrotarna till bilverkstaden PitLane.
Vi viftade lite triumferande med motorn när kom dit, vi hoppades ju att bilmeken skulle ha tid på en gång. Tyvärr, han hade fullt upp och började bläddra i kalendern.
- Torsdag på morgonen? frågade han.
- Det ska regna då, svarade mannen min efter att ha tittar på väderprognosen i mobilen.
- Kan ni ställa bilen här i morgon så kanske jag kan få tid mellan de andra jobben?
- Vi måste kolla med en vän om vi kan få skjuts då, svarade jag. Vi säger torsdag men jag hör av mig om det i stället blir i morgon.
Så vi åkte hem och jag kontaktade Fru Cuba och frågade om hon eller Herr Cuba kunde skjutsa hem och tillbaka till bilen igen.
- ¡No problemas, vecina!
Onsdag morgon promenerade jag med sonen till skolan och hem igen, ställde in en dunk med spolarvätska i bilen, körde till meken, sa var motorn låg, nämnde dunken med spolarvätska och lämnade över bilnyckeln, hämtades av Fru Cuba, jobbade en stund - allt medan vi lite oroligt väntade på att meken skulle höra av sig. Vi visste ju inte exakt vad som var felet. Tänk om det var något annat? Elfel? Diagnosen han gjort vid första besöket hade visat att vindrutetorkarsystemet var helt blockerat, inaktiverat. Motorn kan vi nog sälja vidare så det är OK men vi vill ju att bilen ska fungera och helst utan att tusenlapparna fladdrar iväg.
Sedan plingade det i WhatsApp:
Äntligen! Han hade fixat det! Puh! Fort hade det faktiskt gått också.
Så när Fru Cuba sedan på eftermiddagen kom hem skjutsade hon mig på en gång till PitLane. Jag betalade, fick nycklarna och satte mig i bilen, testade ....
Spraaaay-svisch-svisch! Äntligen fungerade det som det skulle! Total kostnad för hela den här historien: 15 € för diagnosticering (tog nästan 1 h), 120 € för motorn och 50 € för arbetet. 185 €. Helt OK om man nu ändå måste betala.
Nu har det till och från regnat i två dagar så vad skönt att detta blev fixat! Sonen är den första att hålla med, han vill inte gå i regnet till/från skolan. Jo, han är bortskämd.
Ska avsluta med att berätta lite om PitLane. Det är en i mängden av bilverkstäder som ligger i Arroyo de la Miels industriområde, de ligger på rad på samma sätt som bilskrotarna.
Vi hittade dit när vi fick pyspunka och fick omedelbar hjälp. Dani, den trevlige bilmeken, är spanjor men är ganska lätt att förstå så mannen min och jag har diskuterat huruvida han kommer från en annan del av Spanien (inte Andalusien, alltså). Dessutom pratar han helt OK engelska vilket hjälper situationen när jag inte hittar orden.
Något annat som är påtagligt är att det är så rent och prydligt, det gäller både personalen och i lokalen. Förstår att det är ett skitigt jobb men både mannen min och jag uppskattar att det inte är smutsigt och slafsigt. Stället har fått utmärkta omdömen och vi kan bara bifalla!
En extra liten stjärna i kanten fick han av mig när jag kom hem. Dunken med spolarvätska stod orörd på golvet bakom mig så jag tänkte att det är bäst jag fyller på, det var knappt något i bilen. Men när jag försökte hälla i så upptäckte jag att det var fullt. Han hade fyllt på utan att ta betalt för det! Jämför det med när vi lämnade in bilen för årlig service hos märkesverkstaden Ibericar i Fuengirola och de tog betalt för en hel dunk spolarvätska trots att mannen min hade fyllt på några dagar tidigare.
Det är sådana saker som faktiskt kan få en att komma tillbaka - eller inte!
GRATTIS! Bra jobbat där! Å såååå himla prisvärt. Det är då verkligen inga svenska priser.
SvaraRaderaPitLane förtjänar verkligen din reklam. Fantastisk service. Det är så kundvård ska se ut. Hoppas många svenskar som bor i Andalusien och har bil läser din blogg och ditt omdöme, om du lagt upp ett alltså.
Håller helt med dig. Både kontoret och verkstan på en verkstad (hahaha!) ska se någorlunda rena och välkomnande ut. Det gäller meckarna också förresten!
Jodå, visst har jag lämnat omdöme så andra - inte bara svenskar - kan se. Det är de värda!
RaderaMen vilken fantastisk service och himla bra pris på det! Grattis till ett väl utfört arbete från din sida också - att hitta dom rätta grejerna till ett vettigt pris och att dessutom hitta en sån braig verkstad. Marknadsundersökning när den är som bäst :-)
SvaraRaderaJa, marknadsundersökning är bra men det tar en väldans massa tid. Fast det är det ibland värt - som nu!
RaderaUtan vindrutetorkare är man ju helt körd, all puns intended!
SvaraRaderaHehe, ja! Dessutom är det nog inte riktigt helt OK om man frågar Farbror Polisen.
RaderaPerfekt! Smidigt var det är ni väl fått tag på motorn och kostnaden blev ju dessutom tämligen marginell i sammanhanget. Skönt dessutom att dte blev ordnat innan regnet kom.
SvaraRaderaKundservice - bra sådan är det enda sättet att behålla en kund! Snyggt jobbat!
SvaraRadera