lördag 6 oktober 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 40

Med en urskakad godispåse och en nydiskad skål serverar jag nu lite nytt och gott godis ur veckan!


Godisbit nr 1
Kastanjer! Jag kastar mig på dem så fort jag ser dem i affären, de här hittade jag på Lidl för 4.99 € per kg. Dessutom provade jag på något nytt, jag "rostade" dem i mikrovågsugnen. Jag skar ett kryss i spetsen och ställde dem sedan på ett papper med spetsen uppåt. Provade med sex stycken och jodå, på ca 1,5 minut var de klara! Jag skalade dem på en gång, medan de fortfarande var heta och de var jättefina allihop. I kväll ska jag nog ta resten innan de blir dåliga, sonen frågar dessutom efter dem!

Med smör och lite flingsalt. Mmmmm ...


Godisbit nr 2
Återvinningskassar! Den här har nog tyvärr nått sin ändstation eftersom någon fyllt den och sedan slängt den vid sopbehållarna. Synd!

Jag gillar mina återvinningskassar. Jag har dem alltid i bilen i den kylväska jag fick när jag slutade jobbet i Sverige. I handväskan har jag en liten hopvikbar väska i tyg som fungerar bra vid småinköp. I Spanien tar de i stort sett överallt betalt för plastpåsar nu. När vi var och handlade på stora Carrefour verkar det nästan som att de tog betalt för påsarna som frukt och grönsakerna låg i. Är inte helt säker på om det verkligen var så men jag misstänker det. I så fall blir jag dock sur för jag måste ta en påse för att köpa frukten, jag har inget val i det läget. Valet jag kan göra är ju så klart att inte köpa frukt och grönt i den butiken men det känns inte som att det riktigt löser problemet.

Vill ni se fler fina återvinningskassar kan ni titta in hos Klimakteriehäxan och hennes Kasskampen.


Godisbit nr 3
Inget sopberg! Apropå återvinning och sopor så har det faktiskt de senaste dagarna sett ut så som på bilden: rent och snyggt, förbudsskylten har haft lite verkan. Nu tror jag ju inte att det är en verkan som kommer hålla i sig, men man får väl vara nöjd när det funkar ett tag i alla fall.

För att folk helt ska sluta slänga skräp och trädgårdsavfall på den där plätten "som man alltid har gjort" så måste nog plätten göras om - radikalt.


Godisbit nr 4
Vacker soluppgång på morgonpromenaden till och från skolan. Det är skönt att slippa sitta i den där bilkön också.

Godisbit nr 5
Kanelbullar! Så klart jag bakade kanelbullar i torsdags! Sonen hade blivit oerhört upprörd annars! Mannen min med. Tyvärr inget foto, de åts upp rätt fort. Men ni vet ju hur en kanelbulle ser ut ...

Grattis i efterskott till Storebror Kockens fru som fyller år denna bulliga dag! Tror inte hon såg mitt grattismeddelande som jag skickade via WhatsApp ...

(Jag är konfunderad ... Har ni WhatsApp? Får inte ni en pling i telefonen när ni får något meddelande? Jag har hört flera som sagt att nä, jag är inne på WhatsApp så sällan. Min app i mobilen informerar mig om någon skrivit något.)

16 kommentarer:

  1. tipsa dom om "notification" inställningar i whatsapp.
    den kan plinga, vibrera eller blinka i valbar färg.
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så jag har och det är väl standarden. Men kanske de tyckte det var irriterande och stängde av. Jaja ...

      Radera
  2. En hel del goda bitar bjuder du på. Kastanjer äter jag ibland men tycker lätt dte blir väl "mäktigt". Men visst är det gott. Kassar har jag med mig när vi handlar och i olika varianter. Men handlar vi "mer" blir det "dramaten" som tjänstgör. Vad gäller Carre så handlar vi sällan frukt och grönt där eftersom våra lokala butiker och marknader har så bra varor. Men ibland gör vi det men har aldrig betalat för plastpåsarna. Skulle jag få göra det tog jag med egna påsar och helst vill jag ha dem i papper. Några kanelbullar blev det inte hos oss i år men det gick bra med äppelkaka med kanel i form av en bulle. Nåja, den var i alla fall oval. Kan tänka mig att dina bullar försvann raskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att ni har fina lokala matbutiker. Vi har ju olika i vår närhet och alla har olika saker som man vill"åt", som inte finns i de andra.

      ´Nu vet jag ju inte om det är så att de tar betalt för de små sladdriga påsarna också men skulle jag ta med egna så skulle de ta nog betalt för dem också. Kan tänka mig att de har lagt in i etiketten de sätter på påsen att det ska vara påsavgift.

      Som sagt, om det nu är så. Får återkomma i ärendet.

      Radera
  3. 1. Kastanjer bara älskar jag, men jag köper dom på stan, vilket sällan händer i Stockholm, där de endast säljs på julmarknader om man har tur. Försökte göra dom själv en gång i ugnen, glömde dock att skära ett kryss i spetsen. Ja, du kan ju tänka dig hur ugnen (och kastanjerna) såg ut... Men tack för tipset med mikron.

    2. Plastkassar verkar vara ett hett ämne just nu, inte bara hos dig utan här också. Har också alltid en "minipåse" i handväskan. Men jag anser att jag faktiskt återanvänder även små plastpåsar jämt och ständigt. Inget dåligt samvete här inte;-)

    3. Riktigt roligt faktiskt! Ditt sopelände verkar ha löst sig liksom mitt. Sammanträffande...

    4. Hur du lyckas att få en soluppgång på väg till OCH från skolan är dock en gåta för mig;-)

    5. Klart du bakar bullar på Kanelbullens dag:-)

    En toppen godispåse den här lördagen också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1, Ja, att kryssa dem är nog ganska lämpligt! Det var ju så enkelt att göra dem i mikron, kan slipper dra igång hela ugnen och man kan göra bara några stycken om man vill.

      2, Det är mycket om plasten nu. Vilket är bra för ofta tar man ju en påse bara för att och sedan ligger den där eller slängs. Återanvänds de så är det ju bra men jag tror inte att alla gör det.

      3, Nu tror jag ju inte att det har löst sig med återvinningen utanför behållarna. Jag ska gå upp senare i dag så får vi väl se hur där ser ut då.

      4, Jag sitter ju inte med i skolan hela dagen så det är samma soluppgång när jag vänder och går tillbaka!

      5, Så klart! Fast jag missade det förra året, året innan också tror jag ...

      Radera
  4. Älskar kastanjer. Vi har provat i micron,men något gick snett, får prova igen.
    Kul att du också gillar Lidl, min favorit av stora livsmedelsaffärer.
    Av en slump hittade jag svenska kanelbullar i påse i en affär här, köpte dem och det var tur för nästa dag visade det sig vara kanelbullens dag, utan dem hade jag fått abstinens. Älskar kanelbullar! Hembakta bäst förstås, men dessa dög gott.
    Varmt och skönt idag igen. Njut du också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova igen, ta en minut i taget och känn med en sticka (tandpetare eller liknande). Körs de för länge blir de ju hårda igen. Och svarta ... :D

      Radera
  5. Jag tror inte jag har ätit en enda kastanj i hela mitt liv... Ooops...

    Minns när vi kom ned hit till Torrevieja och det var gratiskassar på alla ställen - Carrefour, Mercadona, Consum.... Det var verkligen plastkassa överallt runt hela stan. ÖVERALLT! Blev oerhört glad när dom började ta betalt och flergångspåsarna kom. Sååå mycket bättre! Även om spanjorer är rätt duktiga på att bara släppa det skräp som dom har i händerna rätt ner på gatan eller ut genom bilfönstret fortfarande så har det blivit bra mycket bättre trots allt. Sen är det såklart inte BARA spanjorer som gör så, men dom är helt klart i majoritet av dom jag ser "missa" papperskorgen här.

    En kanelbulle hade suttit fint, men vi hade lämnat svensk-Spanien och tyvärr hade jag ingen ugn på hotellet... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj Ama, då har du missat något! För mig är det kopplat med stooor mysighetsfaktor. Pappa brukade vira in i folie och slänga på glöden i öppna spisen och sedan satt vi där och mumsade vid teven.

      Jag blir skogstokig när jag ser någon veva ned bilrutan och bara slänga ut det de inte vill ha! Tyvärr tycker jag att de som kommer hit är snabba på att anamma den attityden. Inte min attityd, alltså utan nedskräparnas. Skitstövlar, helt enkelt.

      Radera
  6. Goda godisbitar :) och vackra soluppgångar är ju verkligen aldrig fel :)

    SvaraRadera
  7. Här i Thailand får man fortfarande plastkassar gratis och gärna dubbla så att de håller. Dessutom vill man inte lägga vissa varor/produkter tillsammans i en och samma kasse!!!

    Vi som har kassar med oss, faranger, betraktas som märkliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handlar man på marknaden så brukar de också lägga i dubbla ibland, beroende på vad man handlar osv.

      Haha, faranger! Till och ett eget namn!

      Radera
  8. Vattenkastanjer gillar jag att ha i kinesiska rätter men jag gillar inte osen av kastanjer som säljs nu på hösten i Spanien. Kanelbullar gillas men äter sällan det numer. De bakades ofta i ugnen under barnaåren.
    Visst är det tråkigt när man ser påsar utspridda framför recykling tunnorna. Minst sagt dålig stil.
    Däremot tror jag inte att Carrefour tar betalt för frukt/ grönsakspåsarna. Inte här iaf. Det vore ju konstigt🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag läste som "osten av kastanj" och tänkte vilken ost? Ost och kastanj är annars en mysig blandning.

      Sedan fattade jag! Ja, om ett tag kommer det ligga ett röklock lite här och där. Gillar väl inte heller oset men det är ändå lite mysigt.

      Det där med plastkassarna ska jag ta och återkomma till, tror jag. :)

      Radera