tisdag 19 november 2019

Nytt spanskt körkort del 14 - Solvit

Egentligen är det en ganska enkel historia att byta från svenskt till spanskt körkort när det svenska närmar sig förfallodatum. Boka tid, göra läkarkollen, åka med alla dokument till Jefatura Provincial de Tráfico, trafikhuvudkontoret, som lyder under DGT, spanska Transportstyrelsen. Men där blev det för oss tvärnit. Dokumentationen för mannen min lämnades in någon av de första dagarna i maj, min i augusti, och det har på grund av Brexit inte hänt någonting. Det har ju inte hänt något med Brexit heller så vad har de då egentligen att skylla på?

För att lägga lite grädde på moset, lök på laxen och andra konstigheter har DGT lovat alla engelsmän att om de ansökt om förnyelse eller utbyte av sitt engelska körkort till spanskt senast den 31 oktober 2019 ska de få sitt spanska körkort inom nio månader. Några sådana löften har vi inte fått, vi svenskar som redan lämnat in. Vi har inte fått några löften överhuvudtaget.
- Ni får vänta, de kommer när de kommer! är ungefär det löfte vi fått av dem bakom disken på Jefatura Provincial de Tráfico, trafikkontoret i Málaga.

Som en liten nål i ögat, hur kan det komma sig att de som tar hjälp av en gestoría, ett kontor med professionella som arbetar med byråkratin här i Spanien, får sina körkort snabbare? Att man betalar en gestoría att hjälpa till med papper och kontakten med myndigheter förstår jag, den tjänsten har vi också brukat när vi skulle registrera om vår förra bil. Men vad har de för specialare med DGT och DGT:s kontakt med de andra ländernas transportstyrelser? Betalar de extra för att det ska gå fortare? Det har jag inte sett att privatpersoner kan göra. Inte lagligt, i alla fall.

Vad vi framför allt undrar är om detta långa handläggande är lagligt. Är det acceptabelt att det har gått över ett halvår och inget har hänt?

Jag har försökt att läsa på sidor som till exempel Europeiska Kommissionen men inte hittat något om hur lång väntetid som faktiskt är acceptabel. Till slut fyllde jag i deras kontaktformulär och berättade vår lilla historia. Svar man får ifrån dem är inte alltid direkta svar men man kan få hjälp med vart man kan vända sig eller var man kan läsa mer. De kan även skicka ärendet vidare. Det är vad som nu har hänt med vårt. Det har skickats vidare till Solvit.

Man skulle med den loggan kunna tänka sig att det ska uttalas sol-vit.
Men jag antar att det ska vara solv-it.

Så vad är då det? Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Jo, enligt hemsidan för Solvit är det en tjänst som erbjuds gratis av regeringarna i alla EU-länder samt Island, Norge och Liechtenstein. De kan hjälpa till om rättigheterna som EU-medborgare eller företagare har överträtts av myndigheterna i landet du befinner dig i. De kan titta på ditt ärende om det gäller något av följande:
  • Erkännande av yrkeskvalifikationer
  • Visum och uppehållsrätt
  • Handel och tjänster (företag)
  • Bilregistrering och körkort
  • Familjeförmåner
  • Pensionsrättigheter
  • Jobba utomlands
  • Arbetslöshetsersättning
  • Sjukförsäkring
  • Tillträde till utbildning
  • Kapitalrörelser och betalningar över gränserna
  • Återbetalning av moms


Filmen är ca 2 min och på engelska (svenska på hemsidan, länk ovan).

Eftersom vi är svenska medborgare har ärendet skickats till Solvit i Sverige. De tittar närmare på de opersonliga uppgifterna jag lämnat, kanske kommer de kontakta mig för mer uppgifter. Det ska ske inom 10 dagar. Bedömer de att saker inte riktigt står rätt till så kontaktar de Solvit i Spanien som åter tittar på ärendet och inom 10 dagar igen ska de också bedöma ärendet. Håller de med oss så kontaktar de i sin tur DGT och påminner dem om deras skyldigheter. Det är vad Solvit gör: påpekar och påminner. De har ingen kraft men de kan försöka hjälpa till att lösa situationen, förhoppningsvis inom 10 veckor (vilket är deras mål).

Hoppas de lever upp till sitt namn!

🚗🚗🚗

I ärlighetens - eller Solvits - namn så tror jag ju inte att detta kommer hjälpa oss, vi kommer inte få våra körkort så mycket snabbare än vad DGT i alla fall hade tänkt sig. Men fördelen är att om det går så långt så att DGT kontaktas av spanska Solvit så kommer det uppdagas om vi har gjort något fel eller missat något. För det är ju även det jag går och oroar mig lite för, har vi missat något? Jag tror inte det men utifall att så kan det då rättas till.

Och så känns det en liten nypa bättre för vi har gjort något. Med detta har vi sagt till någon med lite mer makt och kunskap än oss att vi tycker inte att det är acceptabelt att behöva vänta så länge på något som borde vara väldigt enkelt, att situationen rör till det för oss. Så det ska bli spännande att se vad som händer: om vi får något meddelande i veckan om att det skickats vidare till Spanien eller om det läggs ned.

Oavsett vad så tror jag inte att de bryr sig på DGT ...

🚗🚗🚗

Vill du läsa de andra delarna så har jag nu samlat dem på denna sidan om Nytt spanskt körkort.

18 kommentarer:

  1. SOLVIT har jag hört talas om och det är ju bra att detta "forum" finns. Men med tanke på hur EU-ländrna bryr sig om regler som ska gälla om ma är medlem så är det nog tveksamt om lilla Sverige kan påverka. Men jag hade gjort som du . Absolut. Om inte annat än för att markera.Och eftersom , vad jag förstått, ni är bosatta i Spanien så kunde ni inte heller förnya körkorten i Sverige. Bedrövligt!
    Men säkert finns det undantag och knep som gör att hela processen kan gå snabbare. Stora företag kan säkert trycka på om det behövs...Men det hjälper ju inte er just nu.
    Håller tummarna att något händer som tar ert ärende framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det här läget är det inte Sverige som agerar utan de kollar först om DGT:s agerande (eller ickeagerande, är väl lämpligare) inte stämmer överens med EU-lagstiftningen. I så fall skickas ärendet till Solvit i Spanien och det är de som kontaktar DGT.

      Nej, att gå till en gestoría nu tror jag inte skulle hjälpa.

      Radera
  2. Men HUR svårt ska det behöva vara??? För ett körkort till folk som redan har kört bil i en halv evighet???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju undra. Det är ju fel om vi ska sättas åt sidan för Brexit också. Tur att vi i alla fall får köra bil i Spanien ...

      Radera
  3. Solvit... skulle kunna vara en resebyrå som säljer charterresor till solen och till alperna...
    Hoppas "forumet" lyckas med att sätta fart på DGT. Åsså kan jag inte låta bli att fundera över om alla engelsmän som är bosatta utanför Storbritannien samt alla EU-medlemmar som bor i England också har bett Solvit om råd i samband med Brexit. Svaret är troligen ja, om de vet att Solvit finns. Själv hade jag aldrig hört talas "om organisationen".
    Som sagt, jag håller tummarna och väntar på del 15 av den tragiska följetongen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade som sagt heller aldrig hört talas om dem. Har ännu inte fått något mer än automatsvar så det här blir ju spännande ...

      Radera
  4. Hej Emma!
    Man kan ju bli galen för mindre...Spanien är bara för hemskt när det gäller byråkrati el brist på...finns heller ingen empati. Ta bara Syrris...dom gav blanka f-n i att vi fick vänta ett helt år på resultatet av obduktionen. På kontoret på tingsrätten var dom som vaxdockor...man fanns inte helt enkelt. Låtsades inte förstå min spanska och det kan ja stå ut med men attityden...Jag hade dessutom mejlat 5 ggr...Nu har rättegången varit om inbrotten...tog bara 5 år. Har papperen här med "ett antal". blad...Inte hunnit läsa men förstår väl inget. Släppta är svinen nu...
    Jaja det är bara lite, tog ett år att uppgradera elen också. Missat samtal gjorde att hela processen måste tas om...Dom ringde inte 2 ggr...OK. Men solen skiner...Aldrig hört om Solvit...:-)
    Lycka till! Kram P ♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemskt att råka ut för i all sorgen! Och vill myndigheterna sätta sig på den sidan så gör de ju det, helt klart.

      Konstigt att man inte hört talas om Solvit förut, särskilt vi som bor här i ett annat EU-land.

      Radera
  5. Aldrig hört talats om, men har väl aldrig haft behov av dem heller. Skandal tycker jag - fattar inte vad som sätter käppar i hjulet för er. Hoppas verkligen att en kontakt via Solvik kan göra skillnad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men är det inte konstigt att man som boende i ett annat EU-land inte har hört talas om dem? Mysko. Eller är det nytt?

      Radera
  6. Har heller aldrig hört talas om Solvit. Hoppas dom kan hjälpa er, eller åtminstone ge dom spanska myndigheterna en spark i rumpan så dom kommer till skott!
    Fortsätter att hålla tummarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En stor fet spark behöver de! Inte nödvändigtvis där bak ...

      Radera
  7. Det verkar inte lätt att få sitt spanska körkort. Hoppas det löser sig med Solvit som hjälp.

    SvaraRadera
  8. Usch, så krångligt det låter. Nej, det är inte acceptabelt att det ska ta så här lång tid. Våra körkort har inte gått ut ännu men jag ska då iaf ta kontakt med en rådgivare på Gestoria som kan hjälpa oss. Vi klarade oss att köpa vårt hus utan besvär. Då hade vi även våra mäklare som hjälpte till med språket. Hoppas nu att du får svar från Solvit. Jag har då aldrig hört talas om dem. Det är bra att du inte ger dig och skjutsar på de spanska instanserna med lite jäklar anamma!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dröj inte för länge med att ta tag i det, ni reser ju en del så att ni inte står utan körkort plötsligt.

      Tycker det är konstigt att vi inte hört talas om Solvit!

      Radera
  9. Oj, detta känns otroligt konstigt och jag som tyckte att vi (min man) hade väntat länge :-).

    Min man behövde byta körkort från det svenska till det spanska och vi bestämde oss för att göra allt själva, utan "gestoria". Vi fick vår första "cita" vid Jefatura Provincial de Tráfico (i Palma-Mallorca) den 22 augusti 2019. Där och då sade de till oss att Sverige hade 45 dagar på sig för att hantera ärendet och bekräfta att min mans körkort inte var falskt.

    Efter 45 dagar skrev vi ett mejl till dem och frågade hur långt vårt ärende hade kommit. Vi fick svaret dagen efter och en ny "cita" för den 7 november 2019. Den dagen fick min man sitt tillfälliga spanska körkort, med det kan han köra i Spanien, och nu väntar vi på "det riktiga" körkortet.

    Så efter att ha läst ditt kan jag tycka att det gick fort för oss :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här gör ju bara att man blir riktigt arg på dem i Málaga! Jättebra att få din kommentar, att veta att vi faktiskt inte förväntar oss för mycket av DGT. Det där om 45 dagar var det ingen som sagt något om. Jättebra information!

      Jag kan tycka att så som det gick för er, ca 2-3 månader, är en normal tid. Och att ni har kunnat kommunicera via telefon och e-mail är ju fantastiskt. Till oss vägrade de ge oss information när vi ringde eller via chat, sa bara att vi måste komma in och fråga personligen.

      Radera