söndag 3 november 2019

Skyltsöndag nr 128: Bokomslag

När man står i en bokhandel och inte vet exakt vilken bok man är ute efter, hur väljer man då bok när författare och titel är obekant? Jag måste erkänna, för mig är det samma sak som när jag ska köpa vin: tilltalar mig etiketten? Ja, eller omslaget på boken i det här fallet. Det är ju det första man ser och som gör att man vänder och läser på baksidan. Bokomslag är utmärkt skyltning för en bok! Eller ska i alla fall vara det. Den ska ju locka ögat samtidigt som den ska berätta vilken typ av bok det är, eller hur? Det ska få en att köpa boken! Att göra bra bokomslag är en konst och väldigt intressant.

Av dessa omslag här nedan, vilken bok skulle få följa med dig hem? Vad tror du boken du valt handlar om, vad skyltar omslaget om? Vilken skulle du definitivt rata?

För att göra det mer intressant har jag tagit bort författarens namn och bokens titel. (Ber på förhand om ursäkt för att det är hela 16 stycken, jag hade kanske lite för roligt!)

Nr 1

Nr 2

Nr 3

Nr 4

Nr 5

Nr 6

Nr 7

Nr 8

Nr 9

Nr 10

Nr 11

Nr 12

Nr 13

Nr 14

Nr 15

Nr 16

Blir ni nyfikna på hur omslagen egentligen ser ut? Det kommer svar på det, på onsdag tror jag det blir!

 ~ ☺ ~

Detta var ytterligare ett avsnitt i genren Fritt Tolkad Skyltsöndag

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

34 kommentarer:

  1. Nr 8 skulle jag välja. Undrar just vad det är för en bok. Jag känner faktiskt inte igen något av omslagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Varför valde du den? Vad tror du den handlar om?

      Radera
  2. Hahaha! Ja, där har du verkligen haft roligt! En sak som Anette (https://justnujusthar.com/) och jag "diskuterat" är att omslagen på senare tid för det mesta är totalt irrelevanta och speglar inte ett dugg böckernas innehåll. Det verkar vara en "trend" just nu. Annars var det förr;-)

    Har ju själv layoutat bokomslag, fast bara för fackböcker. Å det hade alltid en viss anknytning till bokens innehåll.

    Men nu till dina bokomslag:
    Inte helt otippat är det nummer 9 som är min favo. Den är ren och samtidigt glad. Den skulle kunna handla om textilier/textilkonst.
    Omslag nummer 9 borde handla om konst eller en roman som utspelar sig i ett speciellt landskap.
    Tian kan handla om bröst eller bröstcancer.
    Gillar även nr 12 och 13, men har inget förslag vad böckerna skulle handla om.
    Nr 15 är en ungdomsbok à la High Chaparral.

    Omslagen jag skulle rata är 1-7, då jag inte tror att jag skulle gilla böckernas innehåll.

    Omslaget 14 och 16 är sådär, troligen ungdomsböcker eller kanske deckare.

    Guuuuu så roligt det här var:-) Riktigt, riktigt kul. Sådana alternativa skyltsöndagar gillar jag skarpt. Tusen tack för det inlägget och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju tycka att bokomslag ska representera innehållet. Annars är det väl lurendrejeri? Fel etikett på innehållet?

      Vad roligt att se hur du resonerar och vad du tycker - du brukar ju tycka. En hel del. ;D

      Tack!

      Radera
  3. Min långa kommentar försvann tydligen. Men jag skriver en ny kort variant.Jag köper aldrig böcker efter omslagen utan får bra tips genom vänner i de bokklubbar jag är med och där vi delger varandra och lånar ut böcker. Men jag skulle inte välja nr 15. Nr 9, 11, eller 13 gillade jag. Och kanske nr 3.
    Kul inlägg i skyltningstemat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med att kommentarer försvinner är ett h-e! Inget roligt alls!

      Spännande att se vad du valde för omslag! Och vad du inte skulle välja.

      Radera
  4. Oj vilken utmaning! Jag brukar läsa på baksidan men bestämmer mig för köp/lån först när jag läst de först raderna i boken. Men här kommer mina gissningar. Det omslag jag dras till först av allla är nr 8. Kan dock inte bestämma mig för genre. Deckare kanske. Nr 9 är också intressant, tänker mig en berättelse om flera generationer frrån andra världskriget tilll idag. Nr 12 omslaget är fascinerande, men har inte en susning - . Nr 2 ser ut attt vara en klassiker typ Proust, eller dikter av Oscar Lewertin, typ.
    Det ska bli jättespännande att få veta sanningen om omslagen! Tack för en riktigt rolig hjärngymnastik! Stella i Italien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nr 8 är via omslaget väldigt svår att genrebestämma! Men den är snygg.

      Kul att det uppskattas och jag förstår att jag måste nog publicera facit.

      Radera
  5. Men OJ det där var inte lätt ... är det inte en Philip Pullman med mot slutet? Hur som helst gläder jag mig åt att även du köper vin efter etiketten. Det har jag gjort i evigheter och jag brukar bli rätt nöjd med resultatet - men vinkännare svimmar nästan när man berättar om urvalskriterierna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag känner igen flera men minns inte ... är nr 15 en Tintin månntro?

      Radera
    2. Gillar 8, 12 och 13. 16 borde vara Svärdet i stenen, men det är det antagligen inte?

      Radera
    3. Nej, inte lätt och det är välgigt förvirrande! Skönt att man inte är ensam som vinetikettköpare.

      Haha, jag tänker inte säga varken ja eller nej förrän på onsdag! Då ska ni få se originalen. Men jag håller med om att nr 16 skulle passa perfekt till Arthur-sagan.

      Radera
  6. Me again: Jag menade såklart att nr 8 är min favo, inte nr 9. Såg det precis när jag läste kommentarerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev lite konfunderad, om jag ska vara ärlig.

      Radera
  7. Lustigt sammmanträffande! Sent igår kväll, alltså efter att jag svarat på din utmaning, satt jag och gjorde en sökning på nätet om något helt annnat och då dök omslag nr 8 upp i flödet! Stella i Italien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket sammanträffande! Och tack för att du inte säger vad det var du hittade!

      Radera
  8. Vilken kul vinkling av Skyltsöndag! Spännande! Jag gör som du både vad gäller viner och böcker :)
    Jag är historieintresserad och några ser intressanta ut - nr 2, nr 7 och nr 9 skulle få mig att vända på boken och läsa mera ... kan vara intressanta livsskildringar från tidigare århundraden. Nr 14 ser också intressant ut - handlar kanske om riddare :) Vackraste omslaget är nr 13 - kanske en diktbok, kanske en konstbok ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2:an är intressant för den säger egentligen ingenting! Så såg ju alla läderbundna böcker ut förr.

      Roligt med dina funderingar!

      Radera
  9. Vilken rolig och annorlunda skyltsöndag! Eloge!

    Nr 2 skulle jag rata direkt, den ser väldigt tråkig ut.
    Nr 8 och 13 ser intressanta ut. Troligen föll jag för färgerna :-)

    Jag är som du - väljer ofta vin efter etikett. Och prislapp. En etikett får liksom inte kosta hur mycket som helst :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Jag har lite svårt att hålla mig till "en skylt på väggen"-konceptet emellanåt.

      Nr 2 tänker jag ser gammal ut och kan innehålla precis vad som helst! Nr 8 och 13 verkar poppis!

      Och nej, vem vill betala mycket för en etikett? Med eller utan innehåll. Det är man alltför smart för, anser jag!

      Radera
  10. Oj, vad svårt. Jag väljer nästan alltid böcker som någon tipsat om. Den av dina omslag som lockar mig är nr 13, vet inte varför, den kan ju handla om precis vad som helst. Kul inlägg ����

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här var kul om jag får säga det själv. Kul att se vad ni faller för.

      Radera
  11. Hej vad kul att hitta din blogg via BP :) Ja, det var det där med att välja då, först tänkte jag nr 4 eftersom jag är en obotlig romantiker men så kom jag till nr 16.....aha, tänkte jag, här har vi mord! DET gillar jag, även om det är långt ifrån romantik!! 1:an går bort, den ser jobbig ut ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit!

      Men visst är 4:an vacker! Men gillar man mord så ...

      Radera
  12. Nr 9 skulle jag välja, fast jag väljer inte efter bokomslag ändå. Men den såg lite gammaldags ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väljer inte heller alltid efter omslag men tilltalar det mig kan jag trots allt bli lite mer nyfiken än vad bara namnet skulle ha gjort.

      Radera
  13. Vilket roligt inlägg! Jag älskar böcker och har också skrivit flera inlägg om just bokomslag. Omslagen du valt får mig att tänka på romarriket och även Italien. Favorit blir nog nr 7, eftersom jag tror att det är en historisk roman i stil med Kristin Lavransdotter, som utspelar sig på 1300-talet. Blir kul att läsa ditt inlägg med svaren på alla omslagen!

    Här försökte jag sia om trender för bokomslag 2019: https://justnujusthar.com/2019/02/02/bokomslag-trender-for-2019/

    Här har jag intervjuat Emma Graves, som designar bokomslag: https://justnujusthar.com/2017/10/06/formgivaren-emma-graves-om-lyckade-bokomslag-stilar-och-trender/

    SvaraRadera
    Svar
    1. 7:an är fin, gammal tror jag dessutom. Svaren kommer i morgon bitti.

      Kul att läsa din intervju och trendspaningarna. Väldigt intressant grafiskt område, måste jag säga.

      Radera
  14. Jag gillar 4, 12 och 13 bokomslag.
    Nummer 4 skulle lätt kunna innehålla dikter eller filosofi. Jag gillar bäst nummer 13 och jag vet inte hur jag ska tolka bokens illustration. Det kan vara en roman eller helt enkelt en Deckare. Jag gillar dessa färggranna träd som speglar sig bitvis i vattnet. Livets träd har många nyanser=)))
    Så intressant tema på denna Skyltsöndag!!!
    Fortsätt med det=))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja är förvånad över att inte fler har valt nr 4, den är så vacker. Men som du säger ser den ut att innehålla poesi, det är väl kanske inte det en breda massan läser.

      Roligt att du uppskattar den, om någon minut publiceras facit!

      Radera
  15. Svar
    1. Ja, det kan jag tänka mig, den ser ut att handla lite om historia.

      Radera