onsdag 13 november 2019

Nytt spanskt körkort del 13 - Ogiltiga båda två

Nästan så att det skulle ha varit tisdag i dag, i Spanien är det inte fredagen den 13:e man ska akta sig för utan tisdagen den 13:e.


Oavsett veckodag så är detta den 13:e delen i denna tragiska historia om att förnya våra körkort. I dag den 13 november var det dags för mig att lägga den stämplade kopian på Modelo 03 i bilen utifall att jag skulle bli stoppad av polisen när jag kör, jag har nämligen inte heller giltigt körkort längre.


🚗🚗🚗

Vill du läsa de andra delarna så har jag nu samlat dem på denna sidan om Nytt spanskt körkort.

19 kommentarer:

  1. Suck... Huuuur lång tid kan det ta? Man blir så trött...
    Hur gör du/ni nu med bilandet? Chansar, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med modelo 03 i bilen får vi ju köra i Spanien. Men polisen kan ju utfärda böter om de har lust ... Fast då skulle jag ju ringa försäkringsbolaget, sa hon på deras juristavdelning.

      Radera
  2. Himmel! Vilken evighetshistoria!

    Jag har just fått ett diabetesintyg så nu kan jag påbörja processen... Jag hoppas att det INTE blir många besök på Jefatura de tráfico, eftersom närmsta stället ligger minst en timmes körtid härifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja himmel! Det tar aldrig slut ... Eller det händer ju inget!

      Se bara till att du har precis allting med dig när du ska dit, läs noga på DGT:s sida om vad du måste ha, ja då går det nog bra och du slipper åka fram och tillbaka i alla fall och det räcker med en gång när du ämnar in allt och sedan en gång till för att få det temporära. Det riktiga ska sedan komma hem i brevlådan.

      Det värsta är ju at man bara väntar. Och jag oroar mig, tänk om jag har kryssat i något fel så de bara struntar i det och att det bara ligger i ett hörn? Men då borde väl någon ha sagt något när vi lämnade in, kommenterat?Kan man tycka i alla fall ...

      Radera
  3. Otroligt vilken tid det tagit och det tycks aldrig ta slut! Jobbigt med denna väntan ... fattar inte hur du fixar det utan att bli galen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem har sagt att jag fixar det ...? :D
      Skämt å sido, det är fruktansvärt frustrerande och man är så otroligt liten i sammanhanget. Att ställa sig och gapa på spanska trafikverket funkar ju inte, vi har redan provat det! Så det är väl bara att vänta. Och vänta lite till.

      Radera
  4. Byråkrati är jobbigt. På alla språk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Men det här är ju bara idiotiskt!

      Radera
  5. Bra, då har din man ju (äntligen) fått sällskap... Nej, jag skämtar bara. Förstår inte att det kan ta så lång tid. Å just nu kan dom knappast skylla på Brexit heller längre. Det har ju skjutits upp igen så...
    Bara att invänta del 14 i den trista följetongen...
    Tack och lov så har du Modelo 03 att visa upp vid en kontroll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag fattar inte heller! Liksom, sätt fart, hur svårt kan det vara?

      Radera
  6. Bedrövligt! Går inte att begripa! Verkar vara ett skämt- Men jag vet ju att det är på allvar.

    SvaraRadera
  7. Jag drar mig från att ta nytt körkort i Spanien=( Jag ska minsann anlita en rådgivare/jurist som kan hjälpa oss. Hursom helst behöver vi det till andra ärenden. Jag vet att det tar tid med allt i Spanien pga deras breda byråkrati. De är väldigt glada för signaturer/ stämplar på allt. Lycka till!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att själva ansökan är enkel! Att man ska behöva ta hjälp för att få det gjort är bedrövligt. Men jag förstår verkligen om ni tar hjälp. Intressant att se om det d´tar lika lång tid som för oss. Lycka till med ert!

      Radera
  8. Svar
    1. Tar hellre en bit plast just nu än ett papper.

      Radera
  9. Helt sanslöst otroligt! Jo tack, jag vet att många länder är glada i stämplar och fingeravtryck (helst alla fingrarna).
    Däremot är Spanien mycket bra på sjukvård och har procentuellt den största organdonationen!
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sjukvården är bra men den har sina sidor den men har vi fått erfara. Bra att folk låter donera sina organ, dock!
      Ha en härlig söndag!

      Radera