lördag 9 november 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 45

Den här veckan har varit lite konstig, vi har känt oss lite "off" och egentligen borde det inte ha kommit som en överraskning när sonen på torsdagsförmiddagen hörde av sig:
- Mamma, kan du hämta mig, jag mår inte bra.

Nä, med huvudvärk och 39 grader så brukar man inte må så bra. De planer vi hade fick helt enkelt läggas åt sidan.


Godisbit nr 1
Snabbvirkade tofflor efter eget huvud! Men visst är de väl söta! Bomullsband i återvunnen bomull och virkade på "några minuter". Jag är riktigt nöjd med dem!


Godisbit nr 2
Total fascination! Den här lilla stjärnan har min mormor virkat. Drygt 7 centimeter i diameter. Förstår ni vilket hantverk! Vilken perfektion! Mormors fina virknålar har jag ärvt, de ligger magasinerade och åh, just nu vill jag så gärna komma åt dem! Det är lite skillnad mellan mina "tofflor" med virknål nr 5 och mormors som jag skulle tippa på är max nr 1.


Godisbit nr 3
Återbruk! Jag snickrade för några år sedan en liten hylla att sätta på fåtöljen ute, perfekt att ställa ett glas eller mugg på. Synd att den skrapade i den där plasten som utemöblerna är gjorda i.

I veckan gick tramppedalen till soptunnan i köket sönder. Så jag skruvade raskt om den lilla hyllan till ett ställ så att soptunnan nu kommer högre upp. För mig är det perfekt, jag har aldrig använt mig av trampfunktionen i alla fall utan alltid böjt mig ned och lyft locket med handen. Nu kom soptunnan i en mer användarvänlig höjd! Mannen min och sonen svär dock lite för de måste ta i locket.


Godisbit nr 4
Födelsedagstårta! I veckan fyllde mannen min år. Han gillar mina frukttårtor men han gillar även prinsesstårtor. Varför inte kombinera?! tänkte jag när jag hittade marsipan på Lidl!

Började med att färga marsipanen grön. Skulle haft lite gult i den också för att få den lite "giftigare". Nåväl. Sedan gjorde jag en sockerkaka med hål i. Ett lager med mosade jordgubbar, ett lager med vaniljkräm, grädde ovanpå allt och så det gröna locket. Hålet i mitten fylldes med frukt och bär som liksom skulle explodera upp. Min tanke var sedan att jag skulle hälla tårtgelatin ner och och täcka frukten men det tyckte inte butiken för jag hittade inte det så jag köpte Jello. Har aldrig använt mig av det och det stelnade liksom aldrig så det blev inget med det. Först flera timmar senare stelnade det. Då hade vi ätit halva tårtan.

Frånsett det att den blev jätteful och jag aldrig fick till den explosion jag tänkt mig samt att mandelmasselagret smakade alldeles för mycket bittermandel så blev tårtan supergod!

16 kommentarer:

  1. Trist att sonen blev dålig men hoppas att ni andra klarat er. Tofflorna är jättefina så jag förstår du är nöjd med dem. Vda gäller den lilla virkade duken så är det ju ett hästjobb att virka den. Hade många liknande som min mormor virkat och i olika storlekar men har skänkt bort de flesta till Stadsmissionen. Har kvar några som jag använder som underlägg mellan förrätts och varmrättstallrikarna så att det inte skramlar.
    Bra att soptunnan kom upp men jag förstår att övriga familjemedlemmar vill ha pedal. Men de vänjer sig nog.
    Kul med tårtan. Och den blev ju uppskattad och god. Nog så viktigt. (Vet att min dotter gör egen mandelmassa/marsipan när hon gör prinsesstårtor och sedan med karamellfärg färgar in den. Men mycket jobb är det. )
    Tack för veckans godisbitar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi hoppas också att vi klarar oss. Vi får väl se ...

      Det är verkligen ett pillerijobb att virka med tunt garn men det blir ju så fint. Tofflorna går ju fort att göra, färdiga på några solstunder och även om jag är nöjd med dem så är ju känslan inte densamma som när man gjort något som tagit längre tid.

      Har dottern ett bra recept på marsipan får du gärna fråga henne efter det. Mandel finns ju häri alla fall!

      Radera
  2. Hoppas att sonen mår bättre nu och att han inte har smittat av sig till er. Dina tofflor är ju hur söta som helst, ser ut som balettskor faktiskt. Min mamma var otroligt duktig på att virka och till och med knyppla, något som inte har gått i arv kan jag säga;-)
    Skrattade gott åt din modifierade soptunna. Vi har ingen med pedal längre, men hade en sådan förr, och vi använde pedalen;-)
    Tårtan - ja, nja, nej. Gillar ju inte sött och vad gäller prinsesstårtor så tycker jag bara om lagret med grädde;-)

    Stort GRATTIS till mannen din i efterskott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, han mår bättre, febern borta men snorandet har tagit vid.

      Ja, de ser lite ballerina ut, särskilt så som jag fotade dem. :D

      Radera
  3. Tråkigt med sonen, hoppas resten av familjen klarat sig och att han mår bättre nu!
    Min mormor virkade också sånt där smått och jag har några små dukar kvar som jag ibland använder på den gamla spegelbyrån. Min svärmor knypplade spetsar istället ... vilket pillgöra! Jag som är född med tummen mitt i handen är oduglig på allt sånt och beundrar alla som kan - och dina tofflor är jättesöta!
    Har en pedalhink i badrummet, men använder inte heller pedalen - en ren vanesak tror jag.
    Tårtan ser fantastisk ut! Grattis i efterskott till mannen i ditt liv!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är på bättringsväg, får väl se om det blir skola i morgon. Inte om man frågar honom, så klart.

      Tänk vad alla mormödrar har virkat! Och knypplat. Jag är så glad över att jag har fått mormors knyppeldyna, det är jättekul att knyppla. Fast jag är inte så duktig på det ...

      Ha en fin söndag du med!

      Radera
  4. Stort GRATTIS till maken! Jag tycker inte alls att tårtan är ful, den är rolig! :-)
    Du är så himla kreativ på alla plan. Jag blir sååå impad av dig, Emma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog lite för kreativ ibland, slår lite slint emellanåt, och lite för många projekt samtidigt. Jag vill ju prova på allt! :D

      Radera
  5. Du är helt enkelt ett kreativt och händigt underverk! Tofflor, tårta - häftiga! Den där virkade stjärnan - ack ja, vet inte hur många handvirkade dukar jag har. Arvegods allihop. Och jag sörjer oavbrutet att gamla tiders handarbete inte längre åtnjuter nån beundran eller nåt värde alls. Vi som gillar är få.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underverk! Haha, du tar då i också!

      Jag håller helt med dig, det är ledsamt att det inte alltid uppskattas. Men vi är fortfarande många som stickar, virkar och knypplar fast jag tror att det kanske har skiftat mer från prydnad till funktion kanske? I alla fall tänker jag så.

      Radera
  6. Så här har jag gjort med lite virkade smådukar ...
    https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2018/12/lopare.html

    SvaraRadera
  7. min mor är duktig på att sticka och virka, hon är 87 år och håller på och håller fingrarna i form.

    SvaraRadera
  8. Oj så många góbitar! Sååå imponerad av dina tofflor! Wow! Och den där tårtan också - mums!! Ska själv baka i veckan nu men det lutar åt en banantårta med Nutella. Så får se om det blir hiss eller diss här hemma. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland ska man inte säga vad man tänker göra! Hade jag berättat för mannen min tanke med en exploderande prinsesstårta så hade han sagt nej tack.

      Fast alltså, tårtan är inte snygg på något sätt ... Marsipanen var mycket brunare än den man är van vid i Sverige och det syns. Ser ut som en sprängd oliv ...

      Radera