onsdag 12 februari 2020

Nytt spanskt körkort del 17 - E-mailkontakt för mitt ärende

Då när mannen min hade fått sitt e-mail om att boka tid för temporärt körkort och när han sedan väl fick det det, då hade jag två tankar:
Den första var att skriva ett surt e-mail till DGT och fråga vad som hände med mitt.
Det andra var att boka en tid att ha redo när det temporära väl var klart.

Det första gjorde jag, det andra gjorde jag inte. Dumt, så klart.

I alla fall, i början av januari kopierade jag mer eller mindre det e-mail mannen min hade skickat till DGT-kontoret Jefatura Provinicial de Málaga. Men jag la även till att de har fått alla papper och jag bad dem att inte be mig boka en tid hos dem eftersom det skulle vara slöseri med tid för båda parter då de redan har fått det de begärt och det finns ändå inga tider förrän i februari. Jag skulle behöva vänta över en månad bara för att få åka och fråga hur det går ... Hur bortkastat är inte det?

Efter ungefär en vecka fick jag mail ifrån dem där de så klart bad mig boka tid på kontoret för att fråga hur det går med mitt ärende.

Så jag skriver igen att det är bortkastad tid, bara sitta att åka där fram och tillbaka och irritera sig. Svaret jag fick den 22 januari var ju lite lustigt: "För att gå vidare med behandlingen kan du komma i februari, eller när det finns en tid innan den är tillgänglig (se www.dgt.es för eventuella avbokade möten, nya möten tillgängliga ...) eller vänta tills vi granskar augusti-filerna och granskar din fil (13 augusti)."
 
Så jag skulle alltså boka tid eller vänta tills de behagar ta tag i det hela ... Är det inte bättre att de lägger tiden på att hantera några ärenden på riktigt än att säga till mig ansikte mot ansikte att jag får vänta. För vad kan de annat säga där i luckan?

Egentligen har jag inte bråttom längre, jag vill bara ha det avklarat.

Under tiden uppdaterade jag SOLVIT, de som skulle titta närmare på om Spanien följde alla regler och lagar inom EU om det härmed våra förnyelser av körkorten. Jag fick slutligen svar från SOLVIT i Sverige att deras spanska kontor undersökt och varit i kontakt med DGT som skyllde på Brexit så allt är i sin ordning, det är bara att vänta, att följa rekommendationerna vi fått från DGT om att boka ny tid. Ärendet är avslutat.

Det var väl ungefär det vi förväntade oss också. Tack för ingen hjälp.

Eller så hjälpte det ... Precis två veckor efter att jag fått det senaste e-mailt från DGT och svaret från SOLVIT kom så det efterlängtade mailet om att mitt temporära körkort var klart, att jag skulle boka tid. Jag kastade mig på tidsbokningen och möttes av detta:


Inga tider, inte en j-a tid! Inom det jag har ringat in står det att "just nu finns inga tider, försök igen senare, ursäkta besväret". Fasen! Jag skulle ha bokat den där tiden där i förväg! Men jag var faktiskt lite rädd för att det skulle ha ställt till det just då.

Jag tittade lite senare på dagen, samma resultat. Men dagen efter hade de släppt på tider som låg en dryg månad bort! Jag bokade i stort sett första bästa som inte var i rusningstrafik. Den 9 mars ska vi dit!

🚗🚗🚗

Vill du läsa de andra delarna så har jag nu samlat dem på denna sidan om Nytt spanskt körkort.

19 kommentarer:

  1. Herregud, du måste ha en ängels tålamod. Jag hade blivit tokig för länge sedan men det är ju sällan bra att bli arg i sådana här sammanhang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Envishet kallas det för. Dessutom så är det ju inte så väldans mycket man kan göra, vi tjafsar på sätt vi kan och väntar. Vi måste ju få våra körkort, de kan knappast neka oss dem.

      Radera
  2. Ja, de har ju inga problem här att sysselsätta de som vill förnya sitt körkort. Man tror ju att det är ett skämt. Men icke. Antar att det blir fler vändor i ärendet- För varför ska något vara enkelt när det kan vara svårt. Önskar dig all lycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, verkligen inte. Tror att de dessutom försöker sysselsätta sig själva.

      Tänk om vi båda hade haft vanliga jobb som vi måste ta ledigt ifrån för att åka till DGT!

      Radera
  3. Herregud varför denna byråkrati, man kan få magsår av mindre, jag förstår inte varför all byråkrati skall vara sååååå svårt i Spanien, man bli ju riktigt mörkrädd😬, jag antar att det inte slutar här, fortsättning följer nog 😄. Spanska myndigheter älskar stämplar och papper så det gäller att ha tålamod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas så att det tar slut snart! Trött på't!

      Radera
  4. Då väntar jag med spänning på del 18, troligen del 19, 20, 21 osv. också.
    Men jag undrar varför ni ska dit båda två. Eller har jag missat nåt. Lätt gjort med alla dessa vändor...

    Skriver du alla dina "trevliga" mejl på spanska eller engelska? Om du gör det på engelska ska du ha en stor ELOGE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra "trevliga email" har vi skrivit på engelska, vet att de har personal som pratar engelska på DGT i Málaga och jag orkar inte krångla med spanskan. Sedan svarar de på spanska. :D

      Jag riktar in mig på att det max ska bli del 20. Kan säga det trodde jag väl aldrig att det skulle bli så många delar ...

      Mannen min är i det här fallet bara med som sällskap, det är jag som har tid den 9 mars. :)

      Radera
  5. Ja, vad säger man ... men nu har ni ju en tid i alla fall ... suck!

    SvaraRadera
  6. Spansk byråkrati är klart i klass med den i andra länder ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, definitivt. Det gäller att hålla folk sysselsatt.

      Radera
  7. Alltså vilken rövarhistoria!!
    Det måste bero mycket på Brexit men kaoset måste ju ha släppt tycker man. Äntligen skam till den som ger sig lätt och det gör du inte.
    Lycka till!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att det verkligen beror på Brexit, det är så många nu som sagt att de fick sina fort. Men det är klart, jag har också hört och läst om så många där det tagit ett år ...

      Radera
    2. Jag har fasa för när jag ska söka nytt körkort men som Ama sade att det är nog Gestoria som gäller eller vår vän Xavier som brukar hjälpa oss i nödsituationer =)

      Radera
    3. Fast frågan är om det är lika illa på er Jefatura. Här är det ju så otroligt många engelsmän och det är de som har ställt till det för oss, alla på en gång. Proceduren är egentligen enkel, det gäller bara att se till att man har allt med sig. Jag har ju läst om dem så får sina körkort på någon månad också.
      Ska bli spännande att se hur det går för er.

      Radera
    4. Man skulle ju kunna tänka sig att de hjälps åt inom de olika jefaturorna, det är ju ändå under samma myndighet. Men nä ...

      Radera
  8. Ja, jösses... Jag tror att det var ditt agerande, framför allt att kontakta SOLVIT var det som löste det hela så "snabbt och smidigt". Att du "bråkar" med dom själva gör dom nog bara än mer obstinata, men när dom får en annan myndighet på sig då händer det grejer. Snyggt jobbat av dig!

    Sen det där med att få tider... När vi skulle besiktiga bilen senast så kollade vi in det där med att boka via internet (har alltid tagit drop-in förut). Dom lediga tiderna låg låååångt fram i tiden. När vi sen bestämde oss för att betala oss fria även från detta såg vi att Toyota (som skulle genomföra besiktningen efter servicen) dom hade minsann tillgång till hur många tider som helst där på nätet.
    Det är nog samma för din del - det är gestorierna som får förtur, kan tro...

    Men grattis till det lyckade steget i den här sanslösa härvan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jösses ... Jag tror nog som du, det borde i alla fall vägra tyngre att få SOLVIT efter sig än en tjafsig svensk.

      Ska be att få återkomma om besiktningen, räcker med ett inlägg i veckan av detta slaget.

      Radera