lördag 5 juni 2021

Lördagsgodis 2021 vecka 22

Härligt med en ledig lördag! Och lite lördagsgodis sitter väl aldrig fel!

Dahliaknölarna jag planterade tidigare håller på att slå ut!
Ja, alltså blomman, inte knölen.

Godisbit nr 1
Bokade biljetter! Äntligen fick vi tummen ur och bokade biljetterna till Serbien för sommarens semesterveckor. Mannen mins moster har påpekat att det är en del på svärmors hus som måste tas om hand så det är bara att ta tag i det vi själva kan göra och försöka få tag i någon att fixa det vi inte kan.

Godisbit nr 2
Blåbär! Lidl hade erbjudande på de där stora blåbären och dessa hade passerat stora, de var gigantiska! Och så otroligt goda att äta med grekisk yoghurt och müsli som mellanmål.

Godisbit nr 3
Regn efter huvudvärk! Jag tillhör de där som har inbyggd väderstation i skallen och känner ofta av om det är tungt väder med åska och regn på gång. I går vaknade jag med enorm huvudvärk - vilket jag egentligen sällan har - och efter några timmar vräkte det ned regn. Man känner sig allt lite mushig i skallen efteråt men regnet är bra! Det fyller på både pool och naturens behov.

 

Godisbit nr 4
God fetaost! Lidl hade "grekvecka"och då kunde vi köpa fetaost. Spanien är inte stora på fetaost och den godaste jag hittat är faktiskt just på Lidl. Men den som vi köpte nu var strået vassare än den i deras ordinarie sortiment. Inte den godaste jag har ätit men definitivt godaste jag ätit i Spanien. När vi kommer till Serbien, då ska vi äta denna typen av ost, där är de duktiga på den!

Godisbit nr 5
Snabb leverans! Enligt schemat slutade jag klockan sju i går men kunde inte stänga av datorn förrän klockan var över åtta. Vi bestämde oss för att beställa hem pizza och jag brukar göra det via Just Eat och så kommer det hem till dörren. Jag beställde vid 20:15 och prickade för att jag ville ha leverans vid 21:05 vilket var första tiden. Skrev dock en notering om att om möjligt fick de gärna leverera tidigare. 

20 minuter senare tutade killen på moppen utanför! 

Godisbit nr 6
Gamla byggnader! Den här byggnaden går vi förbi varje gång vi ska till sjukhuset i Málaga för sonens rygg. Tycker det är så fint! Tyvärr sitter det skyltar uppe om att det ska rivas. Synd tycker jag på den vackra byggnaden utan en massa utsmyckning, bara fint hantverk. Men samtidigt kan jag förstå det då det var ett fängelse.

11 kommentarer:

  1. Tack för veckans godisbitar. Vad trevligt att ni bokat biljetter till Serbien och kanske blir det en aktiv semester där- Fint att upptäcka lite gott att äta. I Stockholm är vi ju så bortskämda med mat från hela världen i olika saluhallar och just i Hötorgshallen köper jag grekisk feta ost som är så god. Men toppen att du hittade en som var helt ok. på Lidl. Kanske köper ni med er en del tillbaka i sommar från Serbien-
    Önskar dig en trevlig helg-

    SvaraRadera
    Svar
    1. I "turkaffärerna" i Sverige brukade vi köpa supergod fetaost. I Serbien har de också som sagt var superduper god fetaost men tyvärr får man inte ta in mejeriprodukter in i EU.

      Radera
  2. Yyyiieepphhiiee - et Lördagsgodis-inlägg från dig:-) Tusen tack för det:-)

    Första bilden med den gula dahlian mot kaklet är en höjdare:-) Jag vet att du troligen är mera stolt över blomman än kompositionen av bilden men ändå;-)

    Kul med biljetter till Serbien. Mindre kul med att semestern innebär (fysiskt) jobb. Semester ska ju vara semester enligt (lata) mig;-)

    Feta och Feta ja, vad ska jag säga. Vi äter Fetaost egentligen bara under sommaren. Brukar köpa den på den lokala ICA, tror att märket heter Zeta. Bästa fetaosten jag ätit är på Cypern. Lite dyrt bara att åka dit och importera osten;-)

    Jag gråter bara vid tanken att den fina fängelsebyggnaden ska rivas. Det gör ont! Där kunde man utnyttja byggnaden för allt från konstgalleri till restaurang och caféer och barer. Men det är tyvärr likadant här. Allt gammalt som är vackert jämnas med marken och ersätts av skokartonger. Himla synd tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad kul att du blir glad!

      Semester för mig är att göra något annat. Det kan vara att lata sig vid stranden i tre veckor eller måla hus. Oftast brukar det nog bi en blandning.

      Cypern har säkert också fetaosten som normalt inslag i si matkultur precis som de andra länderna i de faggorna. Den jag köpt på Carrefour är smaklös och trist, Lidls ordinare är god om än inte mer. Minns svärmor köpte i Serbien och hade med sig och där var det så där så man inte kunde sluta äta. Man äter den ju inte bara i sallader utan i annan matlagning (pita/burek/gibanica osv).

      Jag ska se om jag inte hittar mer om den där fängelsebyggnaden. Det var något med den ... Kanske kommer det någon gång något om den!

      Radera
  3. Roligt att ni har bokat biljetter nu. Lite av en jobbsemester kanske det blir, men ni hinner säkert med en massa trevligheter också.

    Jag tycker inte att dom stora blåbären är lika goda som dom små man hittar i Sverige. Men visst slinker dom ned :-)

    Ja jösses vad det har regnat mycket på sistone! Det är ju ändå juni nu... Fast idag skiner solen på oss och det verkar stabilisera sig. Undrar om din (uteblivna) väderrapport skulle bevisa att det har varit ett ovanligt kallt och ostabilt väder i år?

    Fetaost är inte dumt det! Bra när man hittar en som man gillar lite extra också.

    Det var snabba puckar med leveransen där. Var pizzan verkligen färdig? ;-)

    En skandal att dom ska riva den där fina byggnaden! Precis som BP så tycker jag att man kunde rusta upp den och använda till nåt annat.

    Ha en fin nationaldag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller så sakta på att sammanställa vädret, tar lite tid men vårens ska faktiskt bli intressant för vi har gnällt över vädret, ruggigt och dant har vi ju tyckt det vara. Men jag är ju sådan att det ska göras ordentligt och i rätt ordning så då måste jag ju skriva om de andra månaderna först. Juli kommer i morgon, tror jag.

      Vet du, pizzan, det var exakt vad vi också sa! Jodå, den var färdig. Inte den bästa vi ätit. Den som vi brukade beställa ifrån har blivit så dålig så nu letar vi efter ny favorit.

      Jag har för mig att det var ngt speciellt med den där byggnaden, ska kolla om jag kan hitta något.

      Visst är blåbären godare i Sverige, en helt annan sort, men nu är det ju så att man tar vad man hittar! Och dessa var faktiskt riktigt goda.

      Radera
  4. Skön för dig att ha ledigt!
    Vad bra att du bokat sommarresan. Skönt att ni har någon som tittar till huset och hoppas ni kan få hjälp med det som behövs göras.
    Jag kan känna åska, men inte regn. Hoppas huvudvärken går över, liksom regnet.
    Fetaosten både i Spanien och UK brukar inte var den allra bästa, så bra att du hittade en riktigt god. Synd bara att de inte har den i det vanliga sortimentet.
    Gott med pizza och effektiv leverans.
    Trevlig nationaldag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli skönt med semester!

      Om det är så där tungt regn då kan jag känna av det, åskan brukar kännas.

      England har väl en annan ostkultur precis som Sverige. Där är det hårda ostar främst som gäller och det är ju engelsmännen duktiga på. Stilton, Cheddar ... Åh så gott!

      Radera
  5. Hoppas att resan till Serbien kommer att innehålla semester och vila också, inte bara röjande och jobb.
    Fängelset är en vacker byggnad, visst hade det väl gått att nyttja den till något kan man tycka.
    Här har vi äntligen fått sol och värme. Sommaren är här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, semestern borde innehålla vila och nöje också. Och god serbisk mat!

      Här känns det inte som att sommaren riktigt har dragit igång. Men det gör den ju enligt spanjorerna först den 24 juni! :D

      Radera
  6. Hej där! Så härligt med bokad semesterresa! Och jag delar din förtjusning när det gäller de stora blåbären. SÅ goda! Jag äter dem oftast till bananpannkaka, en superbra kombo.

    SvaraRadera