torsdag 17 juni 2021

En poolhåv eller två

När vi flyttade hit till Casa Feliz så fanns det så klart tillbehör till poolen för att vi skulle kunna underhålla den. En pool-håv är ett måste för att kunna fiska upp allt oönskat som hamnar i poolen: löv, blomblad, insekter, ödlor, skruvar, stenar ... Ett dagligt måste, helt enkelt.


Men pool-håven gick sönder, nätet lossnade från ramen och då är det attans svårt att fiska upp det där oönskade. Så vi köpte en ny likadan modell, den hade ju funkat rätt bra.

Men nu har den också gett med sig, plastnätet fladdrar genom vattnet och det går inte att fiska upp det oönskade, inte heller rädda kryp och annat som missbedömt läget. Starkt solsken, värme, klor och plast är ingen bra kombination i längden.

Jag stod där med nätet i en hand och ramen i den andra och tänkte att det borde ju faktiskt gå att laga. Men är det inte lite snålt, de är inte så dyra att köpa nya, några euro ...?

Så vi hamnade i Carrefour vid hyllorna med pool-tillbehör. Där hade de samma modell som vi haft men nä, den här gången så la vi på några fler mynt och köpte ett annat märke. Lite bättre.


Dumt. 

Piggarna på det där universalgreppet - det som liksom ska passa oavsett märke - var alldeles för korta så de fäste inte alls i den långa stången, håven vickade värdelös och ramlade ur. Jag provade att plocka "piggenheten" från den gamla håven men nä, funkade inte. Ska jag silvertejpa? Nä, det funkar ju inte efter som stången används till bottensugmunstycket också. Och vaffasen, silvertejp?! Då är man ju tillbaka vid utgångsläget: lappa och laga.

Så till sist satt jag där och gjorde det som jag hade tänkt göra från början: jag svedde kanten på nätet så det skulle hålla ihop och sedan sydde jag fast nätet runt ramen med fiskelina som vi redan hade hemma. En kort stunds arbete i solskenet. Nu håller den i alla fall ett litet dag till.

Den nya fina ljusblå håven, den ligger där bland pool-prylarna ... stånglös. Värdelös.

8 kommentarer:

  1. Bra jobbat att få till det och en kreativ lösning
    Antar att husets ägare inte vill ge er ett elektriskt poolöverdrag. Skulle ju spara mycket jobb- Å andra sidan kan man ju bokföra det på friskvårdskontot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte pratat om överdrag med honom. Det har varit så mycket andra kostnader så det har känts lite för mycket. Och så missar man ju poolblänket. Men det är klart, det finns stora fördelar med ett överdrag också, både ekonomiskt och underhållsmässigt sett.

      Radera
  2. Du är ju så himla händig att inget i-landsproblem behöver förbli olöst! Men det är klart att saker som trillar i poolen måste fiskas upp, skitigt vatten är inte kul. Själv har jag räddat en fågelunge ur en pool, den pep för ynkligt ... och så glömmer jag aldrig incidenten vid hotellpoolen på Kreta, ungarna lekta och sprang runt och plötsligt skulle Dottern ikapp nån av de andra, så hon genade över poolhörnet ........ En man som såg alltihop sa: Otroligt så snabba mammor det finns nu för tiden! (jag fiskade upp henne så fort att hon knappt hann bli blöt!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har plockat upp kattungar ur grannens pool.
      Första gången: https://solsomsol.blogspot.com/2016/06/kattdomesticering-del-3.html
      Andra gången: https://solsomsol.blogspot.com/2017/06/kattdomesticering-del-5-poolbad.html

      Och hu, vi var på Mallorca, sonen var 2.5 och vi stod vid poolkanten. Jag vände mig om för att lägga ifrån mig handduken och när jag vänder mig tillbaka är sonen borta. På en halv sekund. Tittar ned i poolen och där är han med huvudet under vatten och tittar desperat på mig, vevandes med armar och ben. Total skräck! Såååå fort det går. Men bilden av hans ansikte under vattenytan, den glömmer jag inte.

      Radera
  3. Om du inte hade köpt den lite dyrare varianten av håven innan du började "mecka" själv, så hade du kunnat konkurrera med Ama om ekonomipriset. Men du sabbade det - hahaha:-)
    Du är inte bara händig, du är uppfinningsrik också, för att inte tala om lösningsorienterad.
    Men gladast är jag ju att du äntligen har börjat blogga regelbundet igen - yipphhiiiieeee:-)))))))))))))))))))))))))))))))))))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde nog det, va! Attans!

      Jag lovar inte att jag kommer blogga helt regelbundet, men just nu är behovet - mitt, alltså - lite uppdämt. Mannen min undrade om jag hade fått bloggdiarée. :D

      Radera
  4. Snyggt jobbat där på slutet! Men jag är ändå lite glad att du köpte den där nya som inte funkade, nu minskade genast konkurrensen till ekonomipriset :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du tycker det va! Attans att jag rivit upp paketet så jag inte kunde returnera den. Svider lite när jag ser den ligga där, poolhåven. Men kanske får jag ett ryck och fixar till en annan stång till den, en kortare. Lite jobbigt med den där som är fem meter lång när krypet som ska upp ligger inom en armlängds avstånd. Fast då brukar jag ta ett blad eller ngt och lyfta med.

      Radera