fredag 11 juni 2021

Vädret i augusti 2020

Augusti bjöd på värme och sol från en blå himmel i stort sett varje dag. I stort sett ...

Vi hade någon enstaka dag med muller och muller åtföljt av några skvättar uppifrån som denna tiden på året bara försvinner ned i den torra jorden.

Men oftast var det nog så att solen sken från en blå himmel och temperaturen låg på dryga 30 grader. Som vanligt i augusti, alltså. Förutom att det var lite glesare på stranden, minst fyra meter mellan "nedlagsplatsen" skulle det vara, inga bollspel eller uppblåsbart som kunde dra iväg och komma nära andra. Strandvakterna spatserade fram och tillbaka och höll koll på strandfolket medan livvakterna satt i tornet och höll koll på dem i havet. Eller på sina mobiler.

Augusti 2020
 1, 32° C, sol
 2, 40° C, sol, blåst, El Terral-vindar
 3, 38° C, sol
 4, 30° C, sol
 5, 32° C, sol
 6, 32° C, sol
 7, 30° C, sol
 8, 34° C, sol
 9, 34° C, sol
10, 32° C, sol, åskskur 3 mm
11, 30° C, sol, åskskur 0,2 mm
12, 31° C, sol
13, 30° C, sol
14, 32° C, sol
15, 32° C, sol, blåsigt
16, 32° C, sol, blåsigt
17, 34° C, sol
18, 32° C, sol
19, 31° C, sol
20, 32° C, sol
21, 36° C, sol
22, 36° C, sol
23, 30° C, sol, mulet på fm, fuktigt
24, 31° C, sol
25, 31° C, sol
26, 30° C, sol
27, 32° C, sol
28, 36° C, sol
29, 31° C, sol, blåsigt
30, 29° C, sol, lite moln
31, 27° C, sol

Månadens snittemperatur dagtid: 32,2° C

🌞

Statistik från väderstationen (klicka på bilderna så blir det nog lite tydligare):

Average är genomsnittstemp under hela dygnet.

🌞

Till sist, en titt på när solen gick upp och sedan ned den första dagen i månaden:

Amanecer - gryning
Salida del sol - soluppgång
Cenit - zenit
Puesta del sol - solnedgång
Anochecer - skymning

Om solens vandring: information och bild från http://salidaypuestadelsol.com/

🌞

Vad gäller blåsigt: det blåser nästan alltid lite här på Solkusten. Har jag skrivit blåsigt så har det verkligen blåst! Och som tidigare, det här är helt hur jag har uppfattat det och vad vår väderstation här hemma har sagt till oss. Vädret och temperaturen i Málaga eller Marbella kan skilja sig åt en del mot hur vi har det här i Benalmádena.

🌞

Planen är att göra en sammanställning efter varje månads slut och det finns sedan januari 2015. Klicka på etikett Väder för att hitta de andra. Man kan även i sökrutan leta upp en viss månad, de är rubricerade enligt samma princip.

6 kommentarer:

  1. Då vet du vad som väntar i år då. Jag älskar ju värme, men 36 grader är nog i högsta laget även för mig. Men jag gissar att jag nog skulle vänja mig om jag bodde i Spanien. Man är ju anpassningsbar;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 36 grader inne i en stad är ingen höjdare men har man vatten i sin närhet blir det bättre. Men jag vill inte ha det så varmt på natten, det är jobbigt minst sagt.

      Och ja, tänk så anpassningsbar man är!

      Radera
  2. Augusti i Spanien är ju oftast en het månad men här verkar det ju vara en hel del dagar med "bara" +30 också. Skönt att då vara i skuggan. För min del vill jag helst vara hemma i Sverige sommartid men när vi vistats i Thailand under längre perioder, december till mars , har man ju vant sig vid värmen som aldrig blev tryckande. Å andra sidan blev det inga långpromenader på en mil heller men däremot en hel del bad och simning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, när det är över 30 bör det nog inte bli många knop om kroppen ska må bra. Ok, jag är väl inte riktigt sådär rörlig som jag borde vara men har också svårt att ta hänsyn till temperatur om det är något jag anser borde göras. Som att klippa i buskar.

      Radera
  3. Augusti är en pust-och-stånk-månad för min del. Klarar kyla bättre än värme, så man kan ju undra varför jag flyttade till Spanien? ;-)
    +40 tror jag inte att vi hade här nån gång, men under augusti gjorde vi två enveckors-tripper till inlandet och där är det ju varmare. Fast en torrare luft så det blir inte fullt lika jobbigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svensk kyla kan man ju klä sig emot men den spanska vinterkylan/-rugget är svårare.

      Har man bara vatten näraär det enklare att stå ut! Kanske till och med gilla läget!

      Radera