fredag 19 juli 2019

Mina bokmärken - nr 11: Beauty

Boklysten skriver så här på sin blogg:
"Vad har du mellan sidorna den här veckan? Är det senaste kvittot från ICA, ett gem från jobbet eller kanske du också alltid använder ett bokmärke? Är det inte dags att visa upp vad du använder just nu? Eller kanske du är som jag, samlar på bokmärken? Oavsett vad du använder, visa upp det!"

Marcapáginas número 11


"May you discover a bit of beauty each day of your life"

Den här har jag inte köpt själv, den har bara hamnat hos mig på något sätt. Tror inte någon barndomsvän skulle ha köpt den till mig heller, den är för rosa. Kanske låg den kvar i någon bok jag fått när någon läst den klart? Borde kanske ha kammat till tofsen lite innan fotograferingen men jag tror inte att det hade hjälpt intrycket ändå.

Jag håller dock helt och fullt med om texten, att hitta skönheten i vardagen är viktigt det med. Det behöver ju inte vara så stort och uppseendeväckande, det räcker med att upptäcka och glädjas över den nyutslagna rosen, att sonen lägger smutstvätten i den avsedda papperskorgen, att solen skapar lekfulla skuggor, att man får en kram i förbifarten ...

Det är faktiskt precis det som mitt Lördagsgodis är, att upptäcka det vackra, goda, roliga och speciella men framför allt positiva som varit i veckan som gått. För där finns nästan alltid något. Ibland uppenbart, ibland får man fundera lite. Och det där med att man måste fundera lite, det är faktiskt väldigt nyttigt, att se närmare på vad man har omkring sig! Att det alltid finns skönhet omkring en.

📙

Mina tidigare publicerade bokmärken hittar du under etikett Bokmärken.
Vill du se vad andra har mellan sina boksidor så besök gärna Boklysten, BP, Gerd, Hanneles bokparadis, Klimakteriehäxan, Mösstanten och Älskar att läsa.

16 kommentarer:

  1. Förmågan att tänka positivt har hjälpt mig genom många situationer. Att hitta guldkorn i vardagen även när det är jobbiga tider.
    Kloka ord på det bokmärket!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Bokmärket är absolut gräsligt (förutom att det är rosa alltså), men texten är bra. Sedan kan jag ju inte låta bli att leka "språkpolis", vilket du annars brukar göra:

    The way they are used in the sentence is different. Ex: "I take a shower every day." - This means that the action takes place every single day in succession. "Each day" can mean the same as every day, but it can mean only on certain days as well.

    Ja, jag hade nog sagt "everyday" där;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du rätt i! Men kanske each låter lite mer poetiskt?

      KLIRR-KRASCH! (ljudet av en ruta som gick sönder.)
      Och ska man vara riktigt petig - som ju jag är - så ska det vara every day, inte everyday. :D

      Radera
  3. Jag försöker varje dag göra fem för mig helt nya saker. Och de kan variera. Och jag funderar också varje dag på ett par saker/händelser som gjort mig extra glad. Och om man bortser från hälsa och liknande är det ju jag som har huvudrollen i mitt liv. Men att bli påmind om det kan säkert vara bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Vilken utmaning, fem saker!

      Jag tror att många faktiskt behöver bli påminda om de bra sakerna i livet, så lätt att fastna vid det dåliga och älta det.

      Radera
  4. helt i min smak, min har varit flerfunktionell:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/07/gammal-selma-duger-an.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så du gillar det!? Tur att vi alla är olika. :)

      Radera
  5. Jättefint bokmärke även om det är rosa! Och en bra tanke, det är nog bra att emellanåt stanna upp och komma ihåg det positiva i tillvaron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bra att tänka till ibland på allt i tillvaron.

      Radera
  6. Vilken fin text du har i ditt inlägg, så sant, så! Bra att samla på guldkorn. Ditt bokmärke är bara så fiiint!

    Här är mitt bidrag: https://gerd-geddfish.blogspot.com/2019/07/bokmarken-v-29.html och du undrade över hur alla kunde få plats i min mammas bibel. Några har ju legat i pappas och några i min också, men de tunna märkena funkade då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gerd,

      Ja, alla märkena du visat som suttit i en bibel fick mig verkligen att fundera på hur tjock dem måste vara! :D

      Radera
  7. Tänk vad ord eller ett leende gör mycket mitt i den trista vardagen. Många gånger när jag går min dagliga runda så möts jag av en vänlighetsfras såsom "goomorning" eller ett med stort leende. Tänk vad det ger en extra kick mitt i vardagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen eller hur! När jag köpte köttfärs på Carrefour senast så var hon bakom disken supertrevlig, log med hela ansikten när hon frågade Algo más? och sedan räckte över påsen när jag kände mig nöjd. Tänk så enkelt det kan vara att göra intryck, egentligen!

      Radera