lördag 20 juli 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 29

Så där ja! Varsågoda, lördagsgodiset är serverat!

Då var de nya ...

Godisbit nr 1
Förlängt liv! Våra ratanmöbler (eller vad det nu heter) på uteplatsen har farit ganska illa i den starka solen. Plast och sol är ju en rätt taskig kombination. Men jag har inte alls lust just nu att köpa nya möbler, har inte riktigt tid med det!


Familjen Cuba var här på middag i går och jag ville ju inte att de skulle ramla ned i stolsitsen för att för många band givit upp. Det kändes lite farligt! Så jag åkte till kinabutiken och hittade ett stadigt nylonrep som jag spände fast i metallramen under sitsen. Syns alltså inte och sittgruppen har fått en andra chans!

Oj, nu hör jag nästan ända hit hur ni suckar!

Jag vet, det kommer inte att hålla hur länge som helst. Men ett tag i alla fall! Tills vi har lust att ta tag i den saken. Också.

Godisbit nr 2
Bra grannar! Tänk så snälla de är, Familjen Cuba! På onsdag kommer de köra oss till flygplatsen och sedan hämtar de oss när vi kommer hem. Medan vi är borta tittar de till huset och förhoppningsvis håller de även koll på växterna. Jag ska i morgon sätta upp lite automatbevattning så blir det mest att hålla koll på den.

Extra godisbit är ju priset: en liter Bacardi för 15 €.
(I Sverige kostar 70 cl 249:-, circka 366:- för en liter alltså)

Godisbit nr 3
Extragrej! Kommer ni ihåg min Skyltsöndag med Gratis är gott? Saker som de lockar med för att man ska köpa just den där produkten? I veckan var jag på Carrefour och mannen min bad mig köpa Bacardi. På flaskan satt det en liten ask med texten "Party Bag" och en tjej som har såååå roligt. Eller något. Så vad är en party bag?


Vet just inte om jag skulle ha den där kassen på en fest, ser mer ut som en gympapåse. Men den blir perfekt att ha skor i nu när vi ska packa inför resan!

Godisbit nr 4
Miljöombyte! Det har varit väldigt mycket på många olika sätt den senaste tiden, saker som tagit väldigt mycket mental energi på olika sätt. Ni har kanske märkt att jag inte varit och hälsat på hos er lika mycket? Oftast har jag varit där och läst era roliga, trevliga och/eller bra inlägg och så ska jag skriva en kommentar och ... nä ... vet inte vad jag ska skriva. Slut i huvudet.

Så även om resan nu till Serbien inte är en ren och skär nöjessemester, den här resan kommer att bli jobbig också, så ser vi fram emot ett miljöombyte! Jag är lite osäker på uppkoppling till internet eftersom vi troligen kommer att vara en del i svärmors hus där ju det mesta numer är avstängt. Så hur mycket jag kommer kunna skriva och läsa får vi se.

Det fixar sig!

12 kommentarer:

  1. 1. Så typiskt Emmma! Du är verkligen händig och kreativ när det gäller laga halvtrasiga saker. Eloge! Önskade mig att jag hade samma ork/kunskap som du.

    2. Alltid bra att ha någon som tittar till villan när ni är bortresta. Det måste kännas tryggt. Kul att familjen Kuba ställer upp!

    3. Den där partybag ser verkligen ut som en gympapåse. Ser en fladdermus i den rosa ringen. Och på sätt och vis används den ju för skor;-)

    4. Förstår att du, din man och sonen längtar efter ett miljöombyte efter allt byråkratiskt trassel ni har haft på sistone. Önskar verkligen att det blir en "lagom" blandning av - ja du vet... Så ni kommer att bo i svärmors hus. Avundas dig inte, verkligen inte. Men försök att inte bara städa, feja och fixa för att inte tala om sälja huset utan NJUT lite (läs: mycket) också.

    Tror inte att bloggen lär bli din huvudprioritet precis. Vi finns kvar och väntar på en detaljerad rapport när du kommer hem.

    PS. Fråga: Vart i Serbien ska ni? Du har kanske nämnt det någon gång, men jag har glömt. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, oftast går ju saker att fixa till i alla fall temporärt. Och är man medveten om att det är temporärt så är det OK. Att det temporära sedan råkar hålla i flera år ... BONUS!


      Vi vet ju inte hur vi ska göra med huset, spara eller sälja. Kan kanske vara lite svårt att sälja också. Moster bor i Belgrad och svärmors hus ligger någon mil söder om huvudstaden.

      Radera
  2. Duktigt fixat! Just när det kommer till att förlänga möblers livstid där är "vi" (läs: Anders) också ganska duktiga. Han har skruvat ihop och förstärkt en hel del av vårt bohag.

    Goda grannar är guld värda!

    Haha! Ser BP's kommentar om partypåsen och håller med om att den passar för skor. På paradoret i Plasencia fick jag ju en fladdermus i skon:
    https://amacasa.wordpress.com/2013/11/12/spoken-och-bilhissar-i-all-ara/
    Så fladdermöss och skor hör ju verkligen ihop :-D

    Skönt med miljöombyte även om det inte är en ren nöjesresa. Ha det bra och ta hand om varandra - det är det som är det vikigaste!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har förstått att Anders och jag var vissa likheter. :D För utom sekatörsdelen ...

      Det är ju Bacardis logga som är där i ringen. Är det en fladdermus? Var tvungen att gå och titta på flaskan ordentligt och ja det är det ju! Till och med sitter det en fladdermus inpressat i glaset! Alltså inte en riktig då ...

      Helvete! En fladdermus i skon! Jag hade dånat. Hade du strumpor på dig?

      Det finns fladdermöss här med, helkul. I Sverige hade vi dem också och helkul var inte ordet vi använde då för vi hade en katt som drog det där med att vara jägare lite längre än vad katter brukar göra. Var inte glad när det låg en halväten fladdermus inne i sovrummet ... En annan gång kom det in en i vardagsrummet. Den flög runt runt runt och jag skrattade åt katten som satt mitt i rummet på fåtöljens ryggstöd och med snurrande huvud stint följde den med blicken. Vi försökte mota med ett lakan (det ska ju funka, sägs det) men det gick inte. Till slut öppnade vi fönstren på vid gavel och fladdermusen tog ett var och sedan i nästa varv flög den galant ut i kvällsmörkret.

      Katten såg rätt sur ut!

      Radera
    2. Ja, jag hade strumpor på mig - tack och lov! Var väldans glad att den inte bet mig då fladdermöss kan vara reservoarer för rabies (vara smittade utan att visa symptom, men det visste du säkert redan innan så det här blev nog en helt onödig parentes ;-) ).

      Haha! Måste ha varit en kul syn när katten satt där på ryggstödet. Taskigt av dig att ta bort det nöjet för katten, men fladdermusen blev säkert glad :-D

      Radera
    3. Jo, rabies och fladdermöss vet man ju om, man har väl sett Cujo!

      Jamen haha, vad hon var rolig där hon satt på ryggstödet, katten! Du vet, en katt som följer något med blicken. Så kul!

      Radera
  3. Önskar jag vore hälften så händig som du! Bra jobbat!
    Ha det nu så bra på resan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är oftast bra att vara händig! Ibland går det kanske till överdrift ...

      Tack, vi kommer nog att ha det bra också.

      Radera
  4. Ja, det ska vara du som kommer på hur man ska förliva och ge ett ting en extra chans. Stolen kommer att hålla en lite tag till tills ni beslutar vad ni ska göra. Det verkar inte som något ska vara för enkelt hos dig just nu. Ibland så kommer tyvärr alla problem samtidigt. Som sagt problem är till för att lösas och det fixar Emma. Jag förstår att det inte kommer att bli någon nöjesresa men du för se det så här bakom alla trista moln så finns det en stor sol till förfogande.

    Ja, du visst kan man ha Bacardibagen till skobag=) Tur att ni har bra grannar såsom Familjen Cuba som kan se till ert hus och lämna och hämta er på flygplatsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja men jag menar ju det! Ska bli intressant att se hur länge min temporära lösning håller den hår gången. :) Såg videor där de limmade fast nya bitar där det spruckit men än har jag inte hittat ett lim som skulle klara den påfrestningen, oavsett märke och pris.

      Underbar liknelse där med solen och molnen. Jo, solen finns ju alltid där och molnen brukar ju till slut skingras.

      Radera
  5. Tack för denna godispåse! Ja, plast, sol och värme är ju ingen lyckad kombo. Men säkert håller lagningen ett tag. En jättebra idé. Och snart hittar ni nog nya möbler som kanske är mer beständiga.
    Goda grannar är också en godbit som är värdefull så ni slipper ens fundera på huset när ni är borta.
    Skönt med miljöombyte och att se och uppleva lite annat även om det är en del att ta tag i. Önskar er en fin resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte!

      Nej, plast är egentligen bara skit men attans bra skit emellanåt. Har sett supersnygga möbler i riktig rotting, men de kostar ju så klart. Och de ska ju skötas de med, precis som man fick olja in trämöblerna i Sverige. Till slut laserade jag våra - innan försäljningen - och attans så snygga de blev! Varför gjorde jag inte det långt tidigare?

      Oavsett orsak, miljöombyte är bra! Vi behöver det just nu.

      Radera