tisdag 9 juli 2019

Nytt spanskt körkort del 7 - Puntos

Ytterligare en vecka har gått och vi väntar fortfarande på ett e-mail från DGT som säger att mannen mins spanska körkort har kommit ett steg närmare fullbordan.

Bild lånad från DGT

Medan vi väntande går in i den tolfte veckan från det att vi bokade tid tänkte jag berätta lite mer om det spanska systemet med puntos, poäng, och vad som händer om man inte följer de spanska reglerna i trafiken.

Så detta med poäng, vad innebär det?
Spanien började med sitt nuvarande poängsystem 2006 och det innebär att varje körkortsinnehavare får 12 poäng såvida du inte nyligen har tagit ditt körkort för då får du endast 8 poäng de första två åren. Gör du något olagligt så börjar poängen ryka tillsammans med pengarna i plånboken. Hur många poäng gärningen är värd är fastställt, här är några exempel.

3 poäng
  • Byta körriktning där det är förbjudet.
  • Medan man kör använda mobilen med händerna (handsfree är tillåtet), programmera GPS:en, ha på sig hörlurar eller annat som stör uppmärksamheten.
  • Inte använda sig av skyddsutrustning, till exempel säkerhetsbälte, bilbarnstolar och hjälm (det senare om moped/motorcykel).
4 poäng
  • Köra alkoholpåverkad (mellan 0,25 och 0,50 mg/l).
  • Köra utan rätt tillstånd/licens (till exempel köra lastbil utan att ha lastbilskörkort).
  • Kasta ut saker från bilen som kan orsaka hinder, olyckor och bränder.
  • Inte respektera stoppskyltar och rödljus eller poliser som dirigerar trafiken.
  • Gör en felaktig omkörning.
  • Hindra cyklister eller utsätta dem för fara.
  • Ligga för nära medtrafikanter.
  • Köra med ogiltigt körkort eller fordon.
6 poäng
  • Köra alkoholpåverkad (mer än 0,50 mg/l).
  • Vägra alkohol- och blodtest.
  • Köra vårdslöst, köra i fel färdriktning eller delta i "race".
  • Använda sig av apparater som varnar eller förhindrar trafikövervakning.
  • Köra längre tid än lagstadgat, inte respektera vilotiderna (antar detta gäller yrkesförare).
  • Ändra färdskrivaren eller hastighetsmätaren (antar detta gäller yrkesförare).
Dessutom dras det så klart av poäng om man kör för fort:


Saldokoll
Om man inte vet hur många poäng man har kan man logga in på DGT och kontrollera detta. Det finns tre sätt:
  • Cl@ave, vilket är som det svenska bank-ID på mobiltelefon eller med hjälp av dosa och kort
  • Certificado, det är när man har laddat ned en identifiering på datorn
  • användarnamn och lösenord, man kan ansöka om att få ett lösenord med hjälp av sitt NIE

Hur får man nya poäng?
Har du inga poäng alls får du inte framföra ett fordon så det gäller ju faktiskt att hålla i dem! Men hoppet är inte helt ute, man kan få tillbaka poängen på lite olika sätt.
  • Har du inga poäng kvar alls får du inte framföra ett fordon på 6 månader (3 månader för yrkesförare). Under denna perioden får du gå en kurs i vägmedvetenhet och ombildning. Kursen tar 24 timmar att genomföra. Dessutom måste teoriprovet göras om efter de 6 månaderna har gått. När det är avklarat erhåller man 8 poäng. Kostnad för kursen är cirka 400 €, kostnader för provet tillkommer (cirka 125 € om jag fattade det rätt).
  • Har du några få poäng kvar kan man även då gå en kurs i vägmedvetenhet och ombildning och få tillbaka upp till 6 poäng (med en total poängsumma av max 8 poäng). Kursen tar 12 timmar och man kan gå den max vartannat år. Kostnad för kursen är cirka 212 €.
  • Efter två år får man tillbaka alla sina poäng (under förutsättning att man har några poäng kvar). 
  • Har man varit mycket vårdslös kan man straffas för det och då får man tillbaka poängen efter tre år.
  • Har man varit duktig och kört poängavdragsfritt så får man efter tre år ett tillägg på två poäng.
  • Efter ytterligare tre års poängavdragsfritt körande får man ett poäng till.
Dessa poäng, det är en av orsakerna till varför man från Spaniens sida vill att folk som bor i Spanien så snart som möjligt byter ut till spanskt körkort. Man kan byta ut det frivilligt men man kan även bli ålagd att byta ut sitt utländska körkort i förtid om man har betett sig riktigt illa i trafiken. Jag tror att det är detta med det frivilliga som gjort att det varit så rörigt med när och om man måste byta ut sitt svenska körkort, i alla fall är det nog en bidragande orsak.

Jag vill påpeka att även om inga poäng dras så det finns så klart flera händelser/ageranden inom trafiken som gör att pengar kan dras från plånboken. Så ta det lugnt i trafiken och tänk på vad du gör - även som cyklist och gående!

🚗🚗🚗


Vill du läsa de andra delarna så hittar du dem här:
Del 1 - Steg för steg 
Del 2 - Tidsbokningen
Del 3 - Läkarbesöket
Del 4 - Besöket på Jefatura de Tráfico
Del 5 - Besöket på Jefatura nr 2
Del 6 - Modelo 03  
Del 7 - Puntos
Del 8 - Besöket på Jefatura nr 3 
Del 9 - Köra utan giltigt körkort?
Del 10 - Läkarbesöket (Emma)
Del 11 - Besöket på Jefatura nr 4

10 kommentarer:

  1. När jag ser vissa av poängavdragsreglerna så gissar jag att dom flesta spanjorer skulle ha 0 poäng kvar ifall bara polisen agerade. Ligga för nära, inte respektera stopp, inte köra mot rött...
    Kanske tur för Anders att poliserna ser mellan fingrarna då när han körde mot enkelriktat i Úbeda och hamnade nos mot nos med en polisbil :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg någnstans att för några år sedan hade 80 % av spanjorerna full pott. Så det är som du säger, det ska efterlevas också. Samtidigt är det ju bra att polisen är lite flexibel, de fattade nog hur bökigt det var där med att komma från rätt håll. Men det känns som att polisen lätt skulle kunna dra in mycket pengar i trafiken.

      Radera
  2. Intressant läsning detta med poängen - kanske skulle det kunna stävja en del synder även här hemma ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle det säkert men som alltid är det ju också så att det måste till att poliser stoppar och plockar poäng.

      Radera
  3. Lite spel för "gallerierna" är ju detta med punktsystemet. För inte verkar de spanska poliserna särskilt aktiva direkt när det gäller trafikförseelser. Har man regler så är det ju bra om någon också kollar upp att de följs för självklart är det ju inte. Men flexibilitet är ju bra i trafiken i alla länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller verkligen med. För f-n så de kör bara för att de tycker att de kan.

      Radera
  4. Tycker puntossystemet är jättebra om poliskontrollerna är regelbundna och effektiva.
    Om jag inte minns helt fel har/hade Sverige ett liknande system som satts ikraft för sisådär 10 år sedan eller så. Orkar bara inte googla;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, något system finns eller fanns det, det där med prickar. Fast i stället för att dra poäng så fick man prickar. :) Någon typ av det tror jag fortfarande finns men jag orkar inte heller googla. Just nu.

      Radera
  5. Oj! Det där hade jag inte en aning om! Rätt så krångligt eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror på hur man ser det! Ge f-n i att köra dumt så slipper du bry dig! :D

      Men gör man dumt så ska man få kämpa lite ...

      Radera