tisdag 30 juli 2019

Diplomat, ambassadör och konsul ...?

Sonen pekade på en bils registreringsskylt som svischade förbi framför oss.
- Varför är den blå?
- Jag tror att det är för att den tillhör en diplomat. Eller om det är tullen som har blå? Eller hade de gröna skyltar ...?
- Vad är en diplomat?
- Det är en gubbe som är i ett annat land och vaktar sitt lands intressen. Typ.

Bilden har inte riktigt med ämnet att göra förutom till namnet.
Men alla bilder på diplomater och ambassadörer var sååååå tråkiga!
Det här är Ambassadör av Carl Malmsten.
Mamma och pappa,
är det inte den matsalsgruppen som farmor köpte
och som nu står hemma i mitt gamla rum?
Fast i annat träslag ...

Det är de där små frågorna som gör att man inser att man har inte riktigt full koll på läget. För vad är en diplomat för något? Och vad är en ambassadör? Eller en konsul?

§

Diplomat
En diplomat är en tjänsteman som har skickats ut av sitt lands regering för att tillvarata sitt land intressen och också för att promotera sitt land.
För att bli diplomat får man gå en vidareutbildning: diplomatprogrammet i regeringens regi. Där krävs det att man har en universitetsutbildning med tre års studerande bakom sig. Dessutom krävs det för en svensk diplomat att man är flytande i svenska, engelska och ytterligare ett modernt språk, dvs franska, tyska, spanska, arabiska, något slaviskt språk, japanska eller kinesiska. Har man ytterligare språkfärdigheter är det meriterande. Däremot är det inte en yrkestitel utan en benämning på en tjänst man innehar.

§

Ambassadör
För att bli ambassadör krävs det att man har en diplomatutbildning bakom sig. Ambassadören är den som är högst upp och ansvarig på en ambassad och bor i ett residens. Ett land kan bara ha en ambassad i ett annat land, Sverige har här i Spanien endast ambassad i Madrid. Om jag räknade rätt har Sverige 112 ambassader lokaliserade i andra länder.

Skulle du träffa på en ambassadör så ska han eller hon tituleras Ers Excellens. (Gu så dumt, det skulle jag aldrig göra, skulle känna mig väldigt obekväm med att kalla någon för det. Han eller hon är väl inte mer excellent än någon annan ...)

§

Konsul
Detta är en tjänsteman som är anställd vid landets utrikesförvaltning. Konsuln ska främst bevaka sitt lands intressen vid handel och sjöfart. Är man avlönad av sitt land kallas man för karriärkonsul och jobbar på ett generalkonsulat, är man oavlönad kallas det för honorärkonsul. Honorärkonsuln ska vara fast bosatt i landet där konsulatet ligger och måste inte vara svensk medborgare.

En generalkonsul är den diplomat som står högst i topp på konsulatet på orten.

Ett land kan ha flera konsulat i samma land utanför sitt egna land. Sverige har här i Spanien konsulat i Málaga och tio städer till.

§

Så en ambassadör och en konsul är en diplomat men en diplomat är inte nödvändigtvis en ambassadör eller konsul.

Sverige har en diplomatisk närvaro i nästan hälften av världens alla länder. Många gånger finns det en "sidoambassad", det vill säga att svenska i till exempel Laos får söka söka sig till ambassaden i Bangkok.

Det här var faktiskt inte så lätt att reda ut som det kan låta vid en första anblick. Så det finns all möjlighet/risk i världen att jag har missuppfattat saker.

§

Så hur var det då? Var det en diplomatbil som sonen såg? Det ska jag svara på en annan dag!

15 kommentarer:

  1. Oj vad krångligt och märkvärdigt allt ska vara ibland. Själv minns jag att jag var på ett lattjo ställe som hette "Ambassadör" i Stockholm med pappa när jag var i tonåren. Sen vet jag också att Sveriges ambassad i Spanien ligger i Madrid och att vi har ett svenskt konsulat även i Torrevieja. That's it.

    Tjingelingen! :-)
    (Tack ändå för att du försökte reda ut begreppen, men det snurrar mest runt i skallen på mig ändå när det kommer till dom där grejerna ;-) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, även om jag försökt reda ut begreppen så snurrar det i alla fall. Men nu vet jag var jag snabbt an hitta svaren igen!

      Radera
  2. Det är många kloka frågor man får av barn och oftast tror man man vet allt, men de sätter en verkligen på plats.
    Jag har också uppmärksammat de blå skyltarna på bilarna, har inte funnits så länge, och har fått olika svar på varför de är blå. Ska bli kul att få ditt svar.
    Gillar dina fina bokmärken du visar.
    Ha det bra i värmen önskar Lena från ett regnigt Wales (har varit fantastiskt väder här, så regnet nu är inte helt fel).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jisses, många frågor kommer det som man tror att man vet. Problemet blir ibland det omvända, sonen ställer en kort fråga och får en hel föreläsning.
      - Va?! Håller du fortfarande på och pratar om det där? kan mannen min säga.

      Men jag vill ju att sonen ska bli så allmänbildad som han bara kan och så länge han lyssnar så babblar jag på!

      Radera
  3. Ja, vissa skillnader är det mellan konsul, diplomat och ambassadör. Och en ambassadör är alltid en diplomat. Ja, inte lätt att veta för sonen. Men bra att han nu vet. För lite klurigt är det.
    Jag levde utomlands periodvis som barn så begreppen och innebörden kom då helt naturligt. Vad gäller tilltalet av en svensk ambassadör utomlands har jag aldrig någonsin tilltalet personen med "Ers exellence". Tror inte jag gjort det när jag mött andra ambassadörer heller...
    Ser fram emot fortsättningen.
    Och Emma! Matgruppen är jättesnygg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag kan tänka mig att du har kommit i kontakt med dessa begrepp lite mer handfast, så att säga. För mig är det ju bara en massa titlar som man hör talas om på teve eller filmer.

      Radera
  4. Bra att sonen får dig att tänka, jag menar sätta igång med research!

    Att bena ut skillnaden har du lyckats alldeles utmärkt med. Men oavsett om det handlar om diplomater, ambassadörer eller konsuler som kör de omkring med blå nummerskyltar på bilarna, sitter på samma ställe (ambassaden eller konsulatet), och värst av allt är de immuna för polisingripanden, oavsett vad de har gjort. Åtminstone här i Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du vet så krävs det ganska lite för att få igång mig med research! Jag undrar ibland om jag inte skulle arbetat med annat ...

      Och jag håller helt och totalt med dig - oavsett titel så kommer de undan med allt. Och jag tror att det gäller alla länder, mer eller mindre.

      Radera
  5. Titlar är bra att ha koll på - men vem har det, egentligen ;) Gött att få frågor ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar: Nej, fel ordval - inte gillande ... men, bekräftelse på att läsaren förstått hur jag tänkte. Det kräver MÄNGDER med tankekraft. Så, det är tänkt att det inte alls ska vara så längre ;)
      Jo, tack - jag gillar när ni tänker olika :) för det kanske jag också behöver göra. Det blir ju rätt statiskt bland idéerna annars ;)
      Förstår om inte sonen håller med om boktipset i det här fallet. Men, det handlar säkert inte alls lika mycket om boken som om varför han behöver läsa den :)

      Radera
    2. Egentligen vet jag inte hur viktigt det är med en titel. Jo, för den som har arbetat hårt för att få en kunskapsnivå och få kalla sig för något så är det alldeles självklart viktigt. Men för en "vanlig" människa hoppas jag att diplomaten, konsuln och anbassadören har överseende.

      Radera
  6. Tack för den genomgången. Nu vet jag allt som jag trodde att jag redan visste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du säker på det? Jag har säkert missat en hel del! :D

      Radera
  7. Jösses, men på ett bra sätt! För detta var lärorikt. Och ja tänk så mycket man inte riktigt har full koll på. :)

    Ska verkligen lägga Ers Excellens på minnet. Har blivit inbjuden till Indonesiska ambassaden flera gånger för nå möten men aldrig kunnat, velat eller haft tid. Men skulle jag hamna där någon gång så ska jag försöka komma ihåg hur jag ska uppföra mig. (Men jag skulle nog aldrig få ur mig Ers Excellens utan att börja skratta).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig, det skulle kännas så himla konstigt att kalla någon för Ers Excellens, Ers Höghet, Ers ... whateva-eva ...

      Respekt kan visas på mer sätt än i ordval och titlar.

      Radera