måndag 31 oktober 2016

Larvig situation - säsong 2 akt 2

Jag kontaktade ju då Mercedes, advokatbyråkvinnan, för två veckor sedan när jag såg att det började bli nya larvnästen i tallen. Sedan hörde jag så klart inget. Så i fredags skickade jag ett nytt meddelande till henne via WhatsApp och en stund senare ringde hon.

Situationen nu är denna: husägaren som sedan april 2014 bott på hem i Tyskland, gick bort för drygt tre veckor sedan. Det finns inga barn, det finns en flickvän, de letar arvingar och det hela är tydligen en otrevlig situation. Advokatbyrån har inte längre några nycklar till fastigheten. Det kan ta några månader och det kan ta år innan situationen reds ut.

Vi har inte månader och definitivt inte år. Vi har veckor. Under november bör det senast behandlas för bästa resultat.

Vi bestämde att nu lämnar vi nog över till Naira, hon som vi hyr av. Det här är en situation som för oss är väldigt svår för vi kan inte systemet. Vi vet inte hur vi ska bete oss, helt enkelt.

Kan det få vara obehandlat? Vem skulle betala för en behandling? Vem har ansvaret? Finns det någon försäkring som täcker detta? Vems försäkring?

De bruna tussarna med torra barr har blivit större. Och fler. Varje tuss är ett näste.
I morse skickade jag meddelanden till grannarna Fru Holland (vi har larvträdsgrannen på ena sidan och Familjen Holland på den andra) och Fru Spanjor (som bor mitt emot oss och som också hade processioner i sin trädgård i vintras) och berättade situationen, att granngubben gått och dött, och bad om hjälp och idéer. Fru Holland skulle komma över när hon kom hem från stan så vi kunde prata ihop oss. En stund senare skrev Fru Spanjor att hon kan gå till kommunen, hade jag några foton från förra året?

Om jag har! skrev jag och tänkte på alla mina blogginlägg i ämnet.

Medan jag stod under citronträdets skugga och letade larvfoton på telefonen så kom Fru Spanjor ut i sin trädgård så vi träffades mitt på gatan. Hon berättade då att hon pratat med grannen Herr Nisperos (som bor nedanför Fru Spanjor) om larverna och han hade pratat med någon annan granne på gatan ovanför som råkat ut för en liknande situation. Där hade de närmaste grannarna kontaktat kommunen som i sin tur tagit hand om det. Vem som i slutänden betalade för det hela vet jag inte men inte grannarna, i alla fall.

Så nu har jag skickat de larviga fotona med kommentarer till Fru Spanjor så får vi se vad nästa akt blir i det hela. Och vad skönt att hon tar tag i det! Måste ta och berätta för Naira också, har inte gjort det än.

10 kommentarer:

  1. Så underbart med grannsamverkan här! Å perfekt att du hade så bra dokumentation. Spontant tänkte jag på Anticimex, fast den spanska varianten så. Hoppas du/ni blir av med dessa äckel och att kommunen står för räkningen. Alternativt kan kanske alla grannar går ihop och dela på "kalaset". Viktigast är ju att bli av med äcklen...

    Svar: Skyltsöndag deltar man i när man känner för det och har tid och lust. Så det är lugnt, även om jag saknat ditt bidrag, då dina skyltar alltid är så roliga:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra med foton ibland, minsann! Jag hade till och med fotat av saneringsbilen som var här med kontaktinfo och allt så så kan ju kommunen kontakta dem för ännu mer info.

      Jo, jag vet att skyltsöndagen är när an kan osv men det känns som att jag skolkade! Hade inte tid i helgen till det.

      Radera
  2. Hoppas det nu kan komma till en lösning och dokumentation är alltid bra i alla lägen.
    Men annars är ni ju fler som kan, som BP föreslog, gå ihop och få det köst snart. De spanska kommunerna kan ta tid på sig.
    Men den ni hyr av borde ju också kunna ordna med detta för en sanitr olägenhet är det ju.
    Önskar dig all lycka. Själva har vi bara grannarnas citron och apelsinträd att skörda frukt ifrån. Bra så.
    Tycker verkligen du kämpat bra och kanse kan nedsättning av hyran vara befogad...(Skämt....)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig, ibland kan saker gå väldigt fort här, faktiskt. Och jag är ju en optimist (även om ni kanske inte märkt av det här på bloggen).

      Haha, ja en nedsättning vore ju trevligt, men den tror jag inte på.

      Radera
  3. Men vilket trassel! Skönt att det verkar finnas en lösning på det där äckel-problemet. Måste ju ligga i kommunens intresse också att få väck dom där larviga sakerna innan dom sprider sig ännu mer.

    Håller tummarna för en snabb lösning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror också att det är så och det är därför som jag försiktigt tror att det händer något ganska så snabbt.

      Tur jag har plasten kvar att täcka mitt lilla land med.

      Radera
  4. Inte lätt att hantera när man inte kan systemet. Här hemma brukar hemförsäkringen via Anticimex ta hand om skadedjursproblem. Men, det är här hemma det. Bra att ni nu är flera som engagera er i ärendet. Utmärkt att du har allt väl dokumenterat då det brukar förenkla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, oftast tar de ju hand om skadedjuren men försäkringarna täcker ju tyvärr inte allt. Oftast heller inte just det som man behöver, av någon konstig anledning.

      Ja, jag hoppas att grannfrun får någon snabb respons, ska bli spännande att höra vad som händer.

      Radera
  5. Svar: Ärligt talat så föredrar jag EURO-mynten. De nya en- och tvåkronorsmynten påminner om de gamla två-, fem- och femtioöringarna. Jo, de väger ingenting men de känns futtiga liksom.

    Tusen tack för tipset om rören hos ICA. Insättningsautomater finns inte hos bankerna längre, men väl i centrum. De ser ut som Bankomater. Å gissa om de ta mynt. Nej, såklart inte. Men sedlar tar de iaf. Suck. I-problem, jap, javisst;-)

    SvaraRadera
  6. Larviga problem är alltså inte alltid bagatellartade! Hoppas det löser sig nu för er alla. Ser fram emot att höra fortsättningen.

    SvaraRadera