torsdag 19 mars 2020

Dagens shoppingäventyr

Jag har egentligen tänkt att inte skriva om virus och alarmläget vi befinner oss i men det går kanske inte riktigt att undvika i en blogg som denna. Flera har frågat hur vi har det så lite får jag väl lov att skriva då!

Även om vi fortfarande har ett ganska fyllt skafferi så är det vissa saker som det började ta slut på. Grönsaker och frukt, till exempel. Dessutom var jag tvungen att ta mig till apoteket för att hämta ut ett recept.

Jag lovade mannen min att vara försiktig, hålla avstånd till dem omkring mig, ha handskar på händerna, skydda mun och näsa med sjalen och så vidare. Dessutom tänkte jag att är det för mycket folk så åker jag hem igen, tar det en annan dag.


Så jag satte mig i bilen och körde i väg. Först stannade jag och slängde sopor i containern vid parken som nu är igenbommad. På min väg mot apoteket körde jag förbi Lidl och såg att det var folk som köade utanför, en ganska lång kö, mycket bilar. Kändes inte så lockande.

För att förnya recept finns telefonnummer uppsatta på en skyl.
På den andra står det att kön ska vara ute på gatan.
Det blänkande är de nya personalskyddande plexiglasen vid disken.

Även vid apoteket var det en (kort) kö och det stod på skyltarna att kön skulle hållas utanför. Folk stod lite här och där med stora mellanrum så det var ju bara att göra som vanligt i Spanien.
- ¿La ultima? frågade jag och en man viftade med handen. Han var alltså den sista, före mig i kön.


Som sagt, folk höll avstånd, många hade handskar och munskydd. Fast kvinnan som kom efter mig i kön tyckte av någon orsak att hon skulle ställa sig där vid entrén. Försök att hålla en meter då ... Smartskaft.

Inne på apoteket hade de en halvmeter från disken satt upp spärrband i plast. Dessutom hade de monterat plexiglas på disken med en smal springa för att lämna pengar/betalkort och få sina varor genom. Personalen hade handskar men inte munskydd.

Efter att jag fått ut mitt recept åkte jag till Carrefour. Där var det också kö utanför men inte riktigt lika lång som vid Lidl. Vid portarna fanns det en sprayflaska så jag använde den att tvätta rent vagnens handtag med medan jag väntade på att få gå in. En vakt stod vid dörren och såg till att alla hade handskar på sig, det fanns engångs- i en behållare. Dessutom höll hon koll på att det inte var för många i butiken: när en gick ut fick nästa kund komma in.

Ett av alla meddelande man fått om covid-19-situationen.
Carrefours försäkran om
att de gör allt för sina kunders och personalens säkerhet,
att de har rengöringssprayer och handdukar vid entrén,
att de städar vagnar och korgar lite extra,
att de ber kunderna hålla avstånd.

Jag köpte köttfärs och han i charken var som alltid på bra humör, han frågade hur vädret var, om det regnade men nej, det var fortfarande bara molnigt. Solen ville inte riktigt titta fram i dag. Någon hylla var tom eller lite glesare (det var väldigt glest i hyllorna med chips och liknande produkter) men det fanns mat och det mesta man behöver, som vanligt. Till och med toapapper köpte jag, de hade extrapris!
 
 
De hade däremot stängt av en sektion! De hade dragit avspärrningsband vid kläder samt där de har tallrikar och andra hushållsprodukter som inte är mat eller hygien. Lite märkligt kan jag tycka, det är ju det vanliga sortimentet och man kan ju faktiskt behöva köpa nya strumpor eller mikrovågsugn även under denna konstiga situation vi befinner oss i. Att hela ställningen med småplocksgodis plastats in är dock fullt förståeligt.


Tjejen i kassan vad glad och trevlig och precis som övrig personal på Carrefour hade hon engångshandskar och munskydd.

Folk respekterade avstånd, var glada och trevliga. Alla hade handskar, lite mer än hälften hade någon typ av munskydd. Som sagt, allt var lugnt. Jag hoppas att alla fortsätter att bete sig så.

(Om skola, arbete och lite annat tar jag i ett annat inlägg.)

6 kommentarer:

  1. Intressant att få höra hur ni har det. Verkar lunka på ganska bra ändå. Har ju läst hur Ama. Lena i Wales och andra vänner har det lite runt om i Spanien. Man måste ju rätta sig efter det som gäller i respektive land.
    Skönt att du kunde uträtta dina ärenden. Hoppas nu att det ärcker med dessa två veckor karantän som ni har. Men hörde via spanska nyheter att det verkar tveksamt. Men återstår att se.
    Här kan vi, tack och lov, röra oss fritt ute och mängder av människor är ute och går och med rejäla avstånd. Människor som hade med sig kaffetermosar och satt på bänkarna höll också avstånd. En eller kanske två per bänk och med minst två meters avstånd.
    Ha det så bra ni kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vardagen lunkar på som vanligt på något sätt. Och det bästa är om alla kan respektera situationen så att det lugnar ned sig igen, att folk kan börja ta itu med den nya situationen efter detta. Det kommer vara ansträngt för många.

      Radera
  2. Tycker faktiskt att det är bra och intressant att du skriver om hur ni har det. Precis som Ditte följer jag ju Ama, men det är ju intressant att få veta hur ni har det i Södra Spanien.
    Det är ganska förvånansvärt att spanjorerna har en sådan disciplin, för det "flockas" ju gärna, mera än vi nordbor om man säger så. Och att alla affärer och apotek så snabbt har ställt om till "stabsläge" med handskar och munskydd med mera. Ingenting sånt här alls kan jag säga. Okej, jag pratar Täby nu, inte Stockholm.
    En annan sak som jag inte förstår är att antal smittade i Italien och Spanien bara stiger och stiger, och det trots att de var först ut med utegångsförbud. En skräckfilm utan dess like. Trodde aldrig att jag skulle få uppleva nåt sådant.
    Hur klarar sig din man med sin firma? Här går småföretag omkull, och det pratas bara om varsel, permitteringar samt döden för hotell- och restaurangbranschen - bland annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BP.

      Jag har också tänkt mycket på detta med att spanjorerna "flockas" mer och det är mer kindpussar. Kan det vara orsaken till att Spanien är så hårt drabbat? Varför har Spanien gått om Frankrike och Tyskland? Det vore intressant att få veta, antar att detta kommer sysselsätta forskare långa tider framöver och att regelböckerna kommer att ses över.

      Jag har dock alltid tyckt det varit trevligt med spanjorernas köande, de respekterar sin turordning och säga Buenas Días när de kommer och ställer sig och sedan frågar vem som är sist i kön. Vem i Sverige säjer hej till ryggen framför en i kön?! :D

      Jag ska skriva lite om det andra i ett annat inlägg men än har vi det bra.

      Radera
  3. Nog är det en annorlunda och mycket otäck situation vi har nu. Trodde från början att det här med corona var typ en "vanlig influensa" som haussats upp av media. Så fel jag hade...
    Men alla (okej, dom flesta) verkar respektera dom restriktioner som finns. Hoppas bara att dom här åtgärderna räcker så att det vänder och försvinner så att läget blir som vanligt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite svårt att veta vad man ska tro om läget. Och vi kan bara leva efter den information som vi får och de lagar som finns. Sunt förnuft, liksom. Precis som de flesta har jag svårt att förstå varför jag inte skulle kunna få gå en promenad i naturen eller runt kvarteret, vi bor ju relativt luftigt i vårt område. Men det gör man ju inte i städerna och så åker vi alla dit på detta. Antar jag.

      Under min lilla sväng i går såg jag i alla fall inga poliser. De som gick hade antingen en Dramaten eller en hund dragandes i handen.

      Radera