tisdag 3 mars 2020

Gemsweekly Photochallenge vecka 10 - Pumpa

När jag fyllde 40 år fick jag ett växthus av mina föräldrar! Vilken gåva till en trädgårdstoka!

Här skulle det odlas och njutas! I växthuset gjorde jag en permanent odlingsbädd utmed ena lång- och kortsidan, som ett uppochnedvänt L. Bäddarna skulle fyllas med jord och jag räknade ut att det skulle kosta flera tusen att fylla dem om jag fick jorden levererad hem. Så jag fyllde istället odlingslådorna med allt jag kom åt: mindre kvistar, kompost, gammal jord från blomlådor, obrunnen hästgödsel från gårdarna intill, kogödsel, och träflis. Överst la jag ett tjockt lager påsjord.

På våren planterade jag några plantor av pumpa, melon, gurka samt olika paprikor och tomater som jag först drivit upp inne. Tomaterna minns jag var ena ynkliga historier när jag planterade ut dem och jag undrade verkligen hur det skulle gå med dem, skulle det bli någon skörd, tro? Och jorden, var den verkligen bra? Dessutom skulle vi åka bort i tre veckor mitt i sommaren och det gör man inte ostraffat med ett växthus! Jag installerade därför en enkel automatbevattning. Mina föräldrar lovade åka och titta till hus och odlingar emellanåt.

Vi hade tre underbara semesterveckor i Casares här vid Costa del Sol. Vid hemkomsten på Arlanda stod mamma och pappa och väntade för att köra oss den korta biten hem. Jag frågade när vi satt oss i bilen hur det gått med automatbevattningen.
- Den har funkat, du kommer inte in i växthuset! svarade pappa och skrattade.
- OK, tänkte jag. Så bra, då har det vuxit som det ska och jag såg framför mig tomatplantorna som klättrat upp och utmed väggarna. Jag hade ju spänt snören de skulle växa upp mot. Men jag undrade verkligen hur det såg ut, jag vet ju att pappa är rätt skämtsam.

Det första jag gjorde när vi kom hem var inte att lyfta ur resväskan. Nej, det var att kolla växthuset, jag var ju nyfiken på hur det såg ut och hur mycket pappa hade överdrivit.

Om man säger så, det var en underdrift:


Jag bara stod och gapade!
- Åh helvete! sa mannen min som ställt sig bredvid mig.
- Åh shit! utbrast den då 7-årige sonen som också ställt sig där.

Jag bara fortsatte att gapa ... Jisses!

I fyra omgångar röjde jag bort lianer av mest pumpa men även från meloner och tomater. Säkert en kubikmeter grönska var jag tvungen att skära bort för att åter frigöra golvet och korta in så att solen skulle kunna komma åt. Det fanns under lianerna ett bord och fyra stolar samt arbetsbänken jag snickrat. De var helt inslingrade.
 
Det där fotot, det skrev jag ut, laminerade och tog med till jobbet. Jag hade det framför mig på dokumenthållaren och när jag kände behov av att skratta kunde titta på fotot. Jag skrattar fortfarande varje gång jag ser det!

Jag som var orolig för att jorden inte skulle vara tillräckligt bra.

📷

Detta är min personliga tolkning av Gemsweekly Photochallenge homonyma ord.
Klicka gärna på länken, där visas de andra deltagarnas tolkning i text och/eller bild av samma ord.
Jag samlar mina bidrag under etikett Gemsweekly Photochallenge.

22 kommentarer:

  1. Hahaha! Och fort gick - bra tre veckor:-) Det är nog inte många som har en egen djungel i sitt växthus, det lär du nog vara ensam om... eller inte.
    Vilket stort växthus du fick av dina föräldrar, inte en så liten och futtig variant. Antar att du inte tog med dig växthuset till Spanien utan att du har magasinerat det för eventuell återbruk om/när du kommer hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jädrar vad pumpa växer fort när det sätter fart!

      Nej, det var ett stort ett på 14 kvm jag fick. Jättefint! Det stod kvar på tomten när vi flyttade så jag hoppas att de njuter av det!

      Radera
  2. Härligt! Men jag kan också berätta att min yngsta Sarah, hade ett sånt välfyllt växthus i somras! Tomater, gurkor, ja allt växte på höjden, helt underbar djungel.
    Man lär sig av allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Underbart att se när det växer.

      Radera
  3. Ja, så det kan bli! Det grönskade ju verkligen rejält så bra jord måtte det ha varit. Kan tänka mig att du nu kan skratta åt det när du
    ser bilden och minnena från "mötet" har du ju kvar.
    Är växthuset kvar på tomten eller har du monterat ner det?
    Log gott åt hela historien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen du förstår känslan! Det växte så det trängde ut genom dörrarna. Växthuset ingick i köpet när vi sålde huset.

      Radera
  4. Heisann, veksten minner meg om en musikal som var populær på 70-tallet om en plante som vokste og vokste. Regner med at du har fått mer regulert vekst i ettertid! Jeg fikk et automatisk vanningsanlegg til drivhuset av naboen. Det har jeg aldri fått montert. Har heller aldri vært borte fra plantene mer enn høyden 14 dager. Nå har de fleste veggene i drivhuset blåst bort i løpet av denne vinteren, så hvordan det blir med med tomater til sommeren, vet jeg ikke - kanskje plantene vil trives i et "villa-gjennomtrekk-drivhus"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj, har sidorna blåst bort? Var det i plast?
      Automatbevattning är riktigt bra och bekvämt. Jag gjorde även en enklare bevattningsvariant med en regntunna också, funkade ok.

      Radera
  5. Vet inte vart min kommentar tog vägen ... tyvärr händer det att de bara försvinner när jag kommenterat hos dig. Gör ett nytt försök och kommenterar med mitt Google-konto istället.
    Ett härligt inlägg, som påminner om när jag planterade prydnadspumpor i en jättestor kompostlåda! Massor med pumpor och jisses vad det växte! Jorden i komposten blev som torr aska efter det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att det bökar, Blogger och WP är inte riktigt kompisar verkar det som.

      Ja, pumpor kan det där med att sprida ut sig! Coolt!

      Radera
  6. HAHAHA!!! Jag instämmer med samtliga talare då när ni beskådade djungeln där inne: Helvete, shit och jisses! Nog har du gröna fingrar alltid, även när du inte är på plats :-D

    En utomordentlig tolkning till veckans ord! Förstår att du hade framförhållning till ämnet när du såg ordet :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och visst framkallar bilden ett härligt varmt skratt inom en! Vilken tur jag tog det fotot.

      Det fotot hade jag kunnat anpassa till flera av orden: blad, hopp, pumpa, händer, klippa, plugg, vår, rabatt ... Ja, det var halva listan ungefär. Undrar vad jag nu ska skriva om på de ordern?

      Radera
  7. Oj, oj,oj, vilken växtkraft! Rena djungeln kan man väl säga. Har hört att pumpor kan växa till sig ordentligt men det här toppar väl det mesta!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Lite djungelkänsla! Hoppas du fick något som du kunde skörda också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det blev så mycket pumpor och meloner men tomater blev det i alla fall!

      Radera
  9. Helt fantastiskt! Jag förstår att ni blev helt tagna när ni kom hem. Men det måste ha varit jobbigt att få växthuset i ordning igen.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ett evigt rivande. Det gällde ju att ta det lite försiktigt så man inte rev upp hela plantan också.

      Radera
  10. Wow, det där kan man kalla pumpa!!! Själv går jag bet på denna veckas uppgift tror jag.

    SvaraRadera
  11. Oj du odlade visst en djungel, men fick gott om komposterbart till nästa års jord. Kul berättelse.

    SvaraRadera