tisdag 31 mars 2020

Gemsweekly Photochallenge vecka 14 - Händer

Mannen min drömde om att få sonen intresserad av rymden, ett av hans egna stora intressen här i livet. Så till sonens rum sydde jag gardiner där planeter och astronauter svävade i den mörka rymden, självlysande stjärnor sattes upp i taket tillsammans med ett snurrande solsystem där solen var en lampa, vi hittade en månlampa också. Nu började det likna något.

Sonen var väl drygt två och ett halvt år och spjälsängen började definitivt vara för liten för honom. Så vad skulle bli nästa steg, en växasäng - de där man drar ut mer och mer- eller direkt på en större "vanlig" säng? Den vanliga sängen hade ju fördelen att då kunde vi också få plats i den vid behov, sitta bredvid och läsa bok tillsammans. OK, då var det beslutet taget.

Självklart fick jag för mig att jag skulle bygga sängen med mina egna händer ... Klart sonen ska få en specialare, något som ingen annan har!

Sonens säng skulle vara en rymdskyttel från Nasa!

Det var inte den här bilden men den är ganska lik den jag använde som mall.

Jag hittade en bild på en rymdskyttel och den mätte jag noga upp och transfererade till MDF-skivan jag hade köpt för ändamålet. Jag sågade, slipade, målade och monterade till sist ihop den. Svärmor hade en resårmadrass som var i stort sett ny och med rätt mått så den fick sonen.

Bitarna fick stå och torka länge för att lukta av sig och sedan bars de upp från källaren där jag arbetat till övervåningen där sovrummen var. Vad jag inte riktigt hade tänkt på var den smala och svängda trappan. Uppsidejsi! Men till slut gick det!


Med madrasser runt sidorna - klädda i samma tyg som gardinerna - blev det en rätt mysig och mjuk säng! Jag hittade ett fleecetyg med planeter att lägga över som överkast eller gosa i. Sängen blev lite hög men det visade sig bara vara bra för hur jobbigt är det inte att böja sig ned och pussa godnatt nästan nere vid golvet. Första åren hade han en extra liten sidoskiva så han inte skulle trilla ned, vid fotändan stod en pall han använde för att klättra upp i sängen. Och visst har vi suttit där och läst, lutade mot madrassidorna!

Egentligen ska det vara en bit till därunder som täcker underredet men det blev aldrig av att jag målade den och satte dit med gångjärn, jag kunde inte riktigt bestämma mig hur det skulle göras. Någon gång kanske det blir gjort, alla delarna till sängen ligger magasinerade. Sonen ville inte att sängen skulle säljas. I dag tror jag dock inte att han skulle vara lika glad över att sova i en raketsäng även om han faktiskt skulle få plats i den.

Jo, jag tycker faktiskt att sängen jag snickrade och målade med mina egna händer är rätt cool! Det är i alla fall ingen annan som har en likadan!

Blev sonen någon rymdfantast, förresten? Nä, inte direkt. Ingen dinosauriefantast heller, fastän mannen min försökte med det med. Sonen är bara fantastisk.

📷

Detta är min personliga tolkning av Gemsweekly Photochallenge med homonyma ord.
Klicka gärna på länken, där visas de andra deltagarnas tolkning i text och/eller bild av samma ord.
Jag samlar mina bidrag under etikett Gemsweekly Photochallenge.

19 kommentarer:

  1. Så coolt, en egen raketsäng! Vilken liten kille skulle inte gilla den. Men åren går och och det finns annat som lockar, raketer och dinosaurier får vika för annat! Förstår att du tycker sonen är fantastisk (det tycker jag att min är också).
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den cool! Är lite stolt, faktiskt!

      Radera
  2. Vilken härlig idé och konstruktion! Så fint utförd dessutom! Kan tänka mig att både du och sonen var väldigt nöjda. Och visst är våra barn fantastiska just för att de är våra.Ofta "rubbar de också hela vår existens"(sagt av Eeva Kilpi finländsk författare och poet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sonen gillade sin säng, det blev lite mysigt och om bonat där bakom fenan.

      Radera
  3. WOW säger jag bara. Har ju sagt det tusen gånger förut, men säger det igen. Du är helt otrolig. Vilken säng! Den skulle jag vilja ha, och då är jag ändå vuxen. Å vilken idé! Den sängen är nog unik, och det är du som har skapat den. Du blir nog konstruktör i ditt nästa liv - också, för du skulle bli bra i vad som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BP! Var glad när jag hittade bilden, det går ju liksom inte riktigt att beskriva när man säger att jag snickrade en rymdskyttelsäng till sonen.

      Radera
  4. WOW säger även jag! Du är så otroligt kreativ, det finns liksom ingen ände på det :-) Hur cool är inte den sängen på en skala?

    Sen skulle jag tro att ifall vi träffades nån gång så skulle åtminstone inte våra män sakna samtalsämne. Anders är nämligen också "lite" intresserad av rymden:

    https://amadecasa2009.wordpress.com/2009/08/03/uppskjuten_uppskjutning/

    :-D

    Härlig och väldigt kreativ tolkning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När flyttgubbarna (eller gubbar och gubbar de var inte så gamla) hämtade våra saker för magasinering så var det en av dem som som var lite impad när han såg den. Man kan faktiskt se delarna skymta i lådan hos Retab:
      https://3.bp.blogspot.com/-pdxyfEixaWg/VeCISMPDJHI/AAAAAAAACg0/EvxGQIOpUnY/s1600/WP_20150820_002.png

      De kan alltid prata programmering, också!

      Radera
  5. Här kommer ett WOW till! Så himla kreativ du är!

    SvaraRadera
  6. De kommande barnbarnen kommer att älska sängen så bra att ni sparat den. Du är en attans påhittig och händig kvinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske det passar ett barnbarn i framtiden. Men må det dröja ett tag till ... :D

      Radera
  7. Stämmer, din son är fantastisk!
    Fast så har han ju också fantastiska föräldrar.
    Att du är händig vet jag, men detta slår det mesta, så fin säng.
    Sköt om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena! Kul att imponera på någon som jag vet är händig själv!

      Radera
  8. Heisann, makan til seng! Alle gutters drømmeseng.Og den ble lagd med mammas hender! Moro å tenke tilbake på! Ha en fin dag ;:OD)

    SvaraRadera
  9. En sån läcker säng och roligt att läsa om hur rummet inreddes med rymdtema.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den blev vi nöjda med! Sedan att intresset för astronomi var lite svalt från sonens sida är ju i det läget inget att göra åt. Nu har vi försökt.

      Radera