onsdag 27 maj 2020

Gemsweekly Photochallenge nr 22 - Bär

Jag köpte ett rep. Rött och vackert!


- Det bär väl! tänkte jag.


Repet är tillverkat för många ändamål men bär max 220 kg. Det borde räcka ... Och man kan ha det i huset, i husvagnen, pickupen, tältet och båten. Så bra, min tanke var ju att använda det i hemmet.


Väderbeständigt och slitstarkt. Perfekt! (Fast jag reserverar mig för det där med väderbeständigt med tanke på solen här.)


Men jag måste säga att jag blir lite brydd när jag läser vad man inte bör använda detta rep till, det som är så slitstark och väderbeständigt. Klättring köper jag, skulle inte våga lita på att repet bär mig. Men man ska inte använda det för att säkra last och dessutom inte över lastkapacitet. Hur går det ihop? Och så får man inte knyta det för det minskar på lastkapaciteten. Hur ska man avsluta då när man surrat fast något (som man inte får göra för det fick ju inte användas för last)? Limma?

Nä, jag tror nog att en knut eller två är OK i det här läget, det bär nog alldeles utmärkt!


Det är nämligen så att solsängen vi köpte förra året är i svajigaste laget, det är som att lägga sig i en hammock. Dessutom så vet jag att sängen kommer inte att hålla så länge, den förra sprack sönder där fjädrarna satt fast i dynan. Så det här var en lite utifall att-lösning och inget som syns ändå. (Varför vi köpte en likadan som den som sprack är en helt annan historia som jag inte lägger mig i.)

När jag var klar med solsängen hade jag halva repet kvar! Så jag sneglade på den förra solsängen där madrassdelen lossnat från ställningen, den som jag på heder och samvete hade lovat att jag skulle kasta.


Det är ju bara det att kasta är något som jag rent utav är dålig på! Ibland är det bra för titta så snyggt!


Nu har vi två solsängar som bär oss när vi vill njuta av solen!

📷

Detta är min personliga tolkning av Gemsweekly Photochallenge med homonyma ord.
Klicka gärna på länken, där visas de andra deltagarnas tolkning i text och/eller bild av samma ord.
Jag samlar mina bidrag under etikett Gemsweekly Photochallenge.

26 kommentarer:

  1. Ett väldigt användbart rep! Det ser ut att kunna bära upp den som tar en vilostund i solstolen.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vilken himla bra ide och hoppas nu att repet håller vad det lovar=) Det gäller att förnya det gamla så det räcker ett par år till. Vi fick slänga både solparasoll och fotsidan till en solsäng. Tråkigt men sant. Ha det bra <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstärkte på samma sätt sitsarna på utegruppen föra året och utan det hade vi fått kast dem vid det här laget:i
      https://solsomsol.blogspot.com/2019/07/lordagsgodis-2019-vecka-29.html

      Gillar inte att kasta.

      Radera
  3. Men wow så fiffig du är, det där hade jag knappast tänkt ut utan de hade åkt direkt på soptippen. Det blev jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för bara några få euro så fick vi en ny solsäng!

      Radera
  4. Dessa rep kan användas till mycket. Bara fantasin som begränsar och perfekt att ni kunde ordna till era solsängar med hjälp av repet.
    Vet att vi alltid haft liknande ombord på våra båtar uti falla att.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rep är bra att ha hemma, man vet aldrig när de kan tänkas behövas!

      Radera
  5. Slutar aldrig förvånas över din kreativitet! Precis som Helén hade solstolarna åkt till tippen. Ja inte själva då, utan jag hade slängt dom i grovsopcontainern på innergården.
    Det som är riktigt roligt med ditt inlägg är att jag nu fick en idé. Fr vår ena Baden Badens gummirep är på upphällning. Åt andra sidan finns det just nu bara Baden Baden stolar i svart, grått och beige. Å hur kul är det på en skala... Å självaste liggytan är det inget fel alls på. Så nu har du satt mig i arbete, eller fel, nu ska jag tänka lite;-)

    Älskar dina alltid så personliga inlägg till Sannas teman:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. SÅ himla bra om mitt tilltag får dig att fundera på hur du ska rädda dina Baden Baden! En sak om man känner att hela alltet är skit och det inte kommer bli bra. Men när man med enkla sätt kan fixa till, då är vi alla glada! Jag, förutom försäljarna av utemöbler ...

      Jag stadgade ju för ett år sedan upp sittdynorna på hela vår sittgrupp, funkar perfekt!
      https://solsomsol.blogspot.com/2019/07/lordagsgodis-2019-vecka-29.html

      Den dag vi köpet en ny sittgrupp ska jag nog försöka skydda den mer mot solen när vi inte sitter i den.

      Jag ser med spänning fram emot att få se vad du du kommer göra med din solstol!

      Radera
  6. De där instruktionerna får mig att tänka på lappen som köparen av en motorsåg fick i USA. Där stod det ett obs: det är inte lämpligt att stoppa sågen genom att ta tag i kedjan när den går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huuuuuu! Ryser i hela kroppen för jag antar att den raden är på förekommen anledning.

      Radera
  7. Du är verkligen både klok och kreativ! Heja dej!

    SvaraRadera
  8. Snyggt jobbat! Det är bara en sak som stör mig. Repet är så himla fint så det är jättesynd att täcka det med dynor... ;-)

    En fantastiskt tolkning igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte på det också på säng nr två, man kan ju dra repet så det inte är så mycket mellanrum men det blev så himla jobbigt. Och så hade jag behövt mer rep.

      Kan ju sy ett rätt överdrag till dynorna också ...

      Radera
  9. De där var fiffigt och bra. Jag hade helt klart bara slängt den men du tänkte längre och återvann den - snyggt jobbat och bra tolkat.
    Kramiz

    SvaraRadera
  10. Smart lösning!

    svar: Tubkikare är väldigt bra att ha när man står och tittar efter alla fåglar ute på havet. Kan gärna se någon tumlare också i dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte jag med!

      Vi har faktiskt en fin kikare, ibland tar vi fram den för att se vad som försiggår ute på havet.

      Radera
  11. Smart att förlänga livslängden på solsängarna. Snygga dynor som ser ut att vara bekväma att ligga på.

    SvaraRadera
  12. Så bra det här inlägget bär temat bär.
    Och precis som du har jag också svårt för att kasta saker som man kan göra något bra av i alla fall. Och det kunde ju du väldigt bra med repet som nu bär även den som ligger på solstolen. Fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är alldeles för duktig på det där med bra att ha-saker! Men det är faktiskt väldigt bra att ha saker ibland!

      Radera
  13. Kul, du fick ihop det, ser ut som ett klätterrep så det borde vara bra kvalitet.

    SvaraRadera
  14. Heisann, en annerledes og kreativ måte å løse ukas utfordring på!

    SvaraRadera