lördag 9 maj 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 19

Här kommer lite godisbitar ur veckan, en skål som faktiskt fick en röd tråd.

När vindan får klänga fritt är den vacker. Men i rabatten kan den bli ett riktigt ogräs!

Godisbit nr 1
Härlig morgonpromenad! Vi får ju gå på promenader nu och jag passade på att gå lite längre när jag gick till Mercadona för att se om de hade någon jäst. Det börjar bli tomt i mitt skåp.

Jag gick förbi den stängda plantskolan, inte ens hönsen får komma in. Eller ut.

Det var skönt att gå lite men jädrans vad jobbigt det är, det är backar överallt här.

Godisbit nr 2
Internethandel! När det önskvärda inte finns att köpa i någon matbutik så är man ju glad att det faktiskt finns möjlighet att beställa hem. I flera veckor nu har det varit slut på all slags jäst i butikerna, varje gång jag handlat har jag hört någon som frågat personalen som bara skakar på huvudet. Nej, det finns ingen jäst.

Nu har jag i alla fall beställt hem torrjäst och det ska komma i slutet av veckan.


Godisbit nr 3
Fungerande parasoll! Det var med lite oro jag fällde upp parasollet, det hade nämligen betett sig lite knasigt i slutet förra av värmesäsongen.Men det vecklade snällt ut sig och höll sig så. Skönt, det har en tendens till att bli väldigt varmt där utanför köksdörren och ibland är det skönare att sitta i skuggan.

Godisbit nr 4
Lätt få kontakt med läkare! Jag kunde via appen Salud Responde "trycka på knappen" och en stund senare ringde min husläkare upp mig så jag kunde förnya ett recept. En knapptryckning till så ringde sonens läkare mig för att prata om hans hosta han haft sedan sportlovet. Ingen fara, det är på bättringsvägen, och jag är så glad över att vi inte behövde åka till vårdcentralen!

Denna funktion, att via appen be husläkaren ringa upp, den hoppas jag kommer att fortsätta finnas för det var så himla smidigt!


Godisbit nr 5
Nya pandemifaser för halva Spanien! Tyvärr ligger Costa del Sol kvar i fas 0 men grattis till er som får lite mer frihet och ett steg närmare ett "normaltillstånd". De som från och med måndag kliver in i fas 1 får träffa andra i mindre grupper, fler butiker får öppna upp igen precis som restauranger och hotell. Golfbanor och gym kan öppna sin verksamhet igen. Det är inte helt fritt fram, inga dörrar på vid gavel för att släppa in gäster och kunder, men i alla fall ett steg i rätt riktning. Här kan man läsa lite mer om de olika faserna.

14 kommentarer:

  1. Fint att det går att beställa torrjäst som levereras.Men du har ju surdegen att ta till. Eller, är den inte pigg.
    Så skönt att ni nu får röra er ute några timmar per dag. Och bra att få igång kroppen är det ju. Och att se lite annat.
    Den här kontakten med läkare är ju bra. Fint att du fick hjälp snabbt och slapp ta dig dit. Finns här också och de flesta vårdcentraler har liknande och även många privata läkare. Här har funktionen funnits länge och den lär bestå. Men för egen del vill jag träffa en läkare personligen om det inte handlar om att förnya recept eller få reda på provsvar. Skönt att sonens hosta är bättre för den har ju varit väldigt långdragen.
    Läste i "Sydkusten" att ni blir kvar i fas 0 men vet ju att våra vänner i Torrevieja verkligen ser fram emot måndag och fas 1.
    Men er tur kommer väl.
    Önskar en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag ha gjort en surdegsgrund men tycker inte att det är riktig fart på den, bröden blir inte bra. Så jag litar inte helt på det och jag vill inte vara utan jäst då. Men jag är ju envis, ska nog få till det.

      Säkert har man kunnat få kontakt med sin läkare innan, det finns ju även som Vårdupplysningen att ringa. Men jag tyckte att det här var smidigt just för att förnya recept eller för en enkel fråga.

      Ja, nu pratar de om att vi på Costa del Sol kanske ska få gå upp i nästa fas om en vecka, 18 maj. Bättre än ytterligare en vecka i alla fall. Med små steg så tar vi oss framåt!

      Radera
  2. Är tokförtjust i ditt parasoll och den fina terrassen ni har. Då jag/vi vägrar att glasa in balkongen eller sätter dit en markis var jag inne på ett liknande parasoll som du har. Himla snyggt!

    Jäst finns att köpa här hur mycket som helst. Det ransonerades ett tag till ett paket/kund, men nu verkar det vara fritt fram igen.

    Vilken toppen service av Salud Responde. Nästan bättre än servicen hos min husläkare. Å ven vill frivilligt gå till vårdcentralen i dessa coronatider. Då ber man ju nästan om att bli smittad.

    Osis att ni får vara kvar i fas 0. Antar att du är aningen avis på Ama. Men en sak kommer bli intressant att höra/läsa, nämligen hur folk reagerar på sin nyvunna frihet. Jag menar vill de gå ut? Vågar de gå ut? Är de så vana att sitta "i fängelse" att de inte orkar ta sig ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på att sätta upp en segelduk där i hörnet för det blir väldigt hett och det kommer in i huset. Det har suttit markis där förut och jag undrar om det inte har suttit något mer för jag ser spår i plattorna efter stolpfästen. Parasollet fungerar bra men vi får spänna fast det för att inte hela faderullan ska välta, det händer ibland ändå. Du vet, vinden ...

      Här tror jag att jästproducenterna ligger efter, att de måste få komma ikapp lite. För jäst är ju inget som man bara gör, det måste ju växa till sig. Men att de inte tar in från andra märken/länder är lite konstigt.

      Nej, vårdcentralen undviker vi om vi inte MÅSTE dit. Det gäller alltid och har alltid gjort. Även i Sverige.

      Ja, lite avundsjuk är jag på de som fått gå upp i nästa fas. Kanske inte så mycket för mig själv, vi har det bra, men för alla andra som har butiker och liknande. Stackare.

      Radera
  3. Tack för godiset som blev söndagsgodis för mig :-)

    Visst är det skönt att få gå ut även om det varit begränsat. Idag vägrade vi dock gå ut på morgonpromenad då ett rejält regnoväder med inslag av åska och hagel gjorde det oskönt att gå ut. Som tur var började det småstänka precis när vi tänkt gå ut vilket gjorde att vi avvaktade starten. Hade verkligen inte varit kul att vara nere på paseon när det brakade loss ordentligt.

    Toapapperhamstringen har visst övergått till jästhamstring här i Spanien. Inget jag lider av direkt eftersom jag inte bakar.

    Parasollet ser verkligen stort och fint ut. Här har vi markis.

    Vad bra att den där salud-appen fungerade så bra! Vissa saker med corona-eländet har gjort tillvaron enklare inför framtiden också.

    Ja, vi är ju lyckligt lottade här i Torrevieja och ser verkligen fram emot morgondagen! Håller tummarna att ni inte får vänta alltför länge på Fas 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt när godisskålen räcker lite längre än bara en dag!

      Tur, ja! Fast det kanske hade varit ett fint skådespel vid havet. Men lite onödigt farligt kanske. I dag har vi det lite svalare, det kommer några droppar då och då, solen kämpar med att skina igenom.

      Det är verkligen intressant att se vad som saknas. Popcorn är svårt att få tag i också, förresten!

      Parasollet räcker till men ibland funderar jag på att sätta upp en sådan där segelduk, skyddar lite mer. Men det får vara.

      Nu pratar de som att vi eventuellt får lyfta fötterna till nästa steg om en vecka. Det vore ju jättebra för alla företag och butiker.

      Radera
  4. Å vad det ser skönt och trevligt ut under ditt parasoll! Att ha digital doktor verkar jättebra, glad dock att jag inte behövt leta upp nån för egen del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du förstår att det är härligt att sitta där och läsa!

      Radera
  5. Hej Emma!
    Orden ar prickfria...far upp din blogg lattare pa nyare dator :)
    Ja ni hamnade i fas 0 men det star i dag att nasta mandag sa kanske ni gar in i fas 1.Efter protester. Jag ser framemot en cafe con leche om det nu finns plats ute :) Annars ar det ingen forandring far min del...kanske Loteria nacional-butiken far oppna :) Lite spanning pa det :)
    Det ar det lilla som man blir glad av. Behovs.
    Ha det sa bra, fin uteplats! Kram P ♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, undrade vad du menade med prickfria ord. Men nu förstår jag, inga å, ä och ö. Vet du om att du kan ställa in ditt spanska tangentbord så att det blir svenskt? Så har jag det. Men en enkel tryckning kan jag växla mellan olika inställningar.

      Vad skönt att ni i morgon får börja dra igång lite mer verksamhet. Vi får hoppas på nästa måndag, det vore bra!

      Radera
  6. Jag kom och tänka på dig faktiskt att ni inte fick hoppa upp i fas 1 på måndag. Det känns som en frihet i rätt riktning. Något positivt i eländet.
    Skönt att du fixade torrjäst via e- handel. Konstigt att affärerna inte har mer koll på att vissa varor tar slut mer än andra varor. Bra att Salud tjänsten fungerar genom att läkaren ringer upp. Vi hann gå ut på vår morgonpromenad innan regnet kom=)
    Vi är tvugna att köpa ett nytt parasoll för våra målare var ovarsamma och tog sönder det. Onödiga pengar men behövligt under heta dagar.
    Trevlig söndag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varje steg mot en ny fas är ju ett steg i rätt riktning.

      Jag tror inte att det finns jäst hos tillverkarna här i Spanien ens. Kolla i er affär när ni handlar, bara för att, liksom. Levadura fresca och levadura seca para pan är det som alla frågar efter här.

      Ja, parasollet är oumbärligt, det är fram till klockan tre superhett där annars under sommaren. Den värmen kommer ju in i köket också. Parasollet lugnar ned det hela lite.

      Ha en trevlig söndag du med!

      Radera
  7. Parasoll som funkar är ett måste när värmen kommer. Att sitta i skuggan är så skönt, här är det fortfarande solsken som gäller, om solen behagar titta fram.
    Jag hoppas att även ni snart kan ta er in i fas 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen!

      Vi hoppas på måndag, den 18 maj nu ...

      Radera