lördag 6 juni 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 23

Dags att ställa fram godisskålen med gott från veckan som gått.

Bilden har inget med godisbiten att göra.
Men jag har visat så många bilder på poolen,
så ni får se grannens tak med en mås i stället.


Godisbit nr 1
En härlig dag! Jag var duktig och borstade och spolade av hela baksidans platt- och stenläggning. Sedan var det skönt att sätta sig en stund under parasollet och läsa för att därefter hoppa ned i poolen en stund.

Jag köpte en borste med skaft som man kopplar ihop med vattenslangen, faktiskt riktigt bra men det är rätt tungt arbete i värmen. Himla skönt när det är gjort! Fast jag måste sopa igen, hade nämligen en hink med sand (stod som extra mottyngd på parasollet) och den sprack i småbitar när jag flyttade den. Sol och plast ... Dålig kombination. Trots borstande och spolande så knastrar det fortfarande. Jaja, då blir det lite motion i morgon med. Känner mig i alla fall nöjd med dagens insats!


Först kom det ett e-mail om att dragningen skett den 22 juni ...

Godisbit nr 2
Vinst! Varje år har företaget som producerar de jordgubbar Lidl säljer en tävling. Man knappar in EAN-koden och lite annat och det skapar en lott och sedan är det dragning i slutet av maj. Förstapris brukar vara en resa för två, sedan brukar det vara olika saker i sjunkande värde som en teve, Playstation, högtalare, hörlurar och biobiljetter. I år fanns mitt namn med på listan med de 2000 som vunnit en biobiljett!


... sedan kom det ett till där det stod att dragningen skett 22 maj.

Vad roligt! Tror jag är mest glad över att se mitt namn på listan, att det faktiskt går att vinna!


Godisbit nr 3
Jäst i butiken! Jamen självklart, eftersom jag har fått min leverans av torrjäst så hittade jag färsk jäst på Carrefour. Ett helt annat märke än det de brukar ha, vackert röda små paket. Turkiskt, tror jag. Köpte några för det är bättre med färsk jäst till bullar, tycker jag. Kanske bakar jag bullar, vi får se om andan faller på.

Nu när jag tittar närmare på bilden jag tog i butiken så ser jag att priset på den stora förpackningen med 500 gram färsk jäst är fantastiskt! 0.79 € för 500 gram! Den lilla förpackningen på 25 gram kostar 0.10 € vilket är nästan halva priset mot innan pandemin! Tänka sig.


Godisbit nr 4
Hela Andalusien i fas tre på måndag! Málaga och Granada har så fina siffror så de provinserna får kliva in i fas tre en vecka tidigare än planerat, tillsammans med de andra i Andalusien. Det är kanske inte så enorm skillnad egentligen mot fas två (fler människor samtidigt i butiker och serveringar, 20 personer får samlas mot 15 i fas två, vi får gå ut och motionera när vi vill ...) men det bästa är ju att det går åt rätt håll, ett steg närmare den nya normaliteten.

9 kommentarer:

  1. Snygg bild på grannens tak!
    Trevliga godisbitar ... eller smakliga kanske man ska säga! inte illa att vinna biobiljetter - Grattis!
    Bra jobbat med städning av plattor ... otur med sandhinken!
    Härligt att livet ser ut att återgå till det vanliga.

    SvaraRadera
  2. Testar! Försökte igår kommentera 4 ggr men det verkade vara något fel så de gick de inte fram.
    Fina godisbitar och skönt att tillvaron börjar normaliseras.

    SvaraRadera
  3. Bloggen börjar bli en riktig fågelblogg ju :-)

    Grattis till vinsten! Det är alltid kul när man vinner nåt oavsett vad det är. Fast jag minns när jag var liten och var på storbingo med mamma och vann sex kilo kaffe... Inte den roligaste vinsten, men pappa var snäll och köpte kaffet av mig till ett rejält överpris. Då blev det godis av kaffet kan man säga :-D

    Jästpaketen var fina, men jag tänker ändå inte investera i nån jäst. Vill behålla lugnet i det här hushållet ;-)

    Grattis till Fas 3! Läste om den och skillnaden är väl inte jättestor. Eller läste... Skummade kan man snarare säga, ingen idé att plugga på än då vi blir kvar i Fas 2. Ni har gått om oss efter att vi tog ledningen ett tag... Nåja, som du säger - huvudsaken att det går åt rätt håll!

    SvaraRadera
  4. Kul att vinna även om det inte var storkovan.
    Färskjäst gör sig bättre till baket men jag bakar aldrig med jäst längre.
    Tråkigt arbete när något går söndee och sand som ligger överallt. Fördelen är att du får motion. Visst känner man sig nöjd när arbetet är över och man kan unna sig vila/ dopp i poolen=)
    Grattis till er i Malaga/ Granada att ni kan gå över till Fas 3.
    Vi gör ju det med. Hursomhelst är det viktigt att vi går framåt <3

    SvaraRadera
  5. Grattis till biobiljetten, när du nu kan utnyttja den? Skönt för er i alla fall att det lättar lite på restriktionerna. Och skönt när du jobbat färdigt med den där sanken, väldigt flitig verkar du vara!

    SvaraRadera
  6. Snyggt jobbat där både med all sand och den vunna biobiljetten. Undrar vad du ska ersätta plasthinken med, du är ju alltid så fyndig med extra kreativa lösningar. Kanske kan du "knycka" några tegelstenar eller gjuta en betongform (Kolla här: https://vardagsnjutning.blogspot.com/, scrolla ned en bra bit).

    Sedan verkar du har hittat världens jäst. Den är från Turkiet, precis som du sa, och den verkar vara en mirakeljäst: https://petelawrieblog.com/sv/eda-i-napitki/33183-pakmayya-drozhzhi-novogo-pokoleniya.html.

    Äntligen får ni gå tillbaka till något sådär normalt liv. Är faktiskt otroligt glad för er skull. Konstigt nog speciellt för sonens skull. Han vill väl umgås med kompisar irl och inte bara via datorn, eller?

    SvaraRadera
  7. Grattis till vinsten! Spelar inte så stor roll vad man vinner, bara man vinner något.
    Livet börjar gå tillbaka till normalläge igen hos er. Det är bara att hoppas.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  8. Till att börja med säger jag Grattis! Så roligt! :)
    Måsen på grannens tak är en fin bild. Som en tavla
    Jästen du köpte var billig. Här hemma kostar den 21 cent men på Madeira betalade jag 69 cent för italiensk jäst; den enda sort som tydligen salufördes, allt annat var torrjäst. Liksom du tycker jag också att både bullar och bröd blir aningen bättre med färskjäst. Men bra är att det finns torrjäst som alternativ.
    Grattis till mera möjligheter att gå ut "i världen". Hoppas det håller och att det blir ännu mera vad tiden lider.
    Ha det gott!

    SvaraRadera