lördag 13 juni 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 24

Lördag! Godis! Dags!


Godisbit nr 1
Snabba rötter! Jag har otaliga gånger nämnt (o)gräsmattan som är så full med ogräs och hur jag kämpar med den. Halva ytan är OK nu men den andra halvan är inte kul. Jag har förut klippt bitar av det konstiga gräset och bara tryckt ned på tomma ställen, har funkat bra till viss del. För några år sedan tog jag revor och planterade i jord med tanken att sedan plantera ut. Glömde bort så det torkade. I onsdags gjorde version tre: jag klippte nya revor i bitar och la dem i såfacken. Den här gången har jag bara hällt i vatten, ingen jord alltså. Redan är där långa rötter på en del av  bitarna! Några dagar till så ska jag stoppa ned dem i gräsmattan och hoppas att de tar sig bättre. Sedan är det ju det där med att vattna i torkan.

Oj oj oj, om Miguel, han som vi hyr av, visste hur mycket arbete jag lagt ned på denna lilla plätt!

Godisbit nr 2
Att vänja sig! Jag gnällde ju förut om nya Blogger och det var faktiskt befogat. Sedan läste jag i deras forum att det är bäst att vänja sig redan nu, att anmäla alla fel man råkar på och komma med önskemål snarast. Under juli kommer de helt att gå över till nya plattformen och efter det kommer det vara kört, bugg-personalen börjar med andra projekt. Nu tror jag visserligen inte att det kommer helt vara så men i alla fall.

Så efter att ha läst det så gav jag det nya interfacet ett nytt försök och på bara den veckan har mycket fixats till! Det är några småsaker som jag saknar (och som jag sagt till om) men nu har jag i alla fall vant mig. Dessutom finns där några nyheter så helt illa är det inte.

Godisbit nr 3
Trevliga e-mail! Ditte som skriver så fina skildringar om framför allt Stockholm, skickade mig ett e-mail i veckan om att hon inte kunde skriva en kommentar och det är verkligen jättebra! Att hon sa till alltså, att hon inte kunde lämna en kommentar är ju under all kritik. Kanske var det precis då som Blogger gjorde något eller att något var fel, det händer ju tyvärr ibland. Men jag blir jätteglad över ett meddelande istället för att inte förstå varför det inte är några kommentarer. Jag älskar era kommentarer!

Jag fick dessutom i veckan ett e-mail från en barndomskompis som undrade hur vi hade det. Kul! Alltså, kul att hon hörde av sig, menar jag.

Godisbit nr 4
Lyckat klanteri! Jag är inte uppvuxen med att textilier tvättas med sköljmedel utan är van vid härligt riviga frottéhanddukar när man torkar sig. Ville man ha dem - eller lakanen - mjuka var det ju bara att mangla. Mannen min är av annan åsikt: sköljmedel finns för att det ska användas och att det skyddar kläderna.

Samma tjafs varje gång, jag glömmer nämligen konsekvent att använda det. Men så i veckan så kom jag ihåg flaskan som står där lite undanskymd. Innan jag skulle hälla i det så skakade jag flaskan eftersom innehållet skiktat sig. Av någon outgrundlig anledning så var korken inte åtdragen ...


... så följden blev att det blev städat i tvättstugan också. Och jag blev av med det mesta av sköljmedlet.

Huruvida sköljmedel är bra eller inte, det beror på var man läser. Bra för naturen är det inte, de flesta säger att det skadar kläderna, mer lukt på kläderna vill jag inte ha. Så nä, jag kommer nog att fortsätta glömma sköljmedlet!


Godisbit nr 5
Företagsamhet! Pizza och kinamat är det inte direkt ovanligt att vi få lappar om i brevlådan. Men i veckan hittade jag en lapp om ett företag i Torremolinos som levererar hemmagjord glass för 13 € per liter. Nääääästan så man blir lite nyfiken!


Lätt val: pistage! Málaga är gott också, det är rom-russin. Och så brukar jag leta efter det med valnötter eller pecannötter. Sonen brukar rikta in sig på de där godissorterna. Undrar om man kan blanda smaker?

16 kommentarer:

  1. Jag bävar för nya blogger. Tack för att du tar tag i det! Sköljmedel har jag slutat med. Men kanske funkar det bra att göra rent golv med? :-D
    Trevlig helg, vi har spanientemperatur just nu! Och sjön är väldigt badbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glass för 13 euro litern låter liiite dyrt men kanske värt det? säjer hon som betalade 65 kronor för en liter jordgubbar i går ... aldrig köpt dyrare, tror jag!

      Radera
    2. Ja, det luktar i alla fall rätt gott där ute i tvättstugan nu.

      Jag tänkte också att glassen är dyr men så tänker jag att man betalar 4 € för två kulor i en bägare, hur mycket är det? Väldigt olika så klart men en överfylld bägare är kanske 2 dl? Då är literpriset 20 €. Ungefär ...

      Hoppas att jordgubbarna åtminstone var hur goda som helst!

      Radera
  2. Vilket jobb du lagt ner på gräsmattan.Hoppas dessa revor nu trivs när de kommer på plats. Kanske kunde du få lite avdrag på hyran för allt jobb du lägger ner på trädgården. Jag vet ju att du tycker det är roligt med alla växter men ändå.

    Bra att man nu kan påpeka för Blogger vad som kan förbättras och att de lyssnar. Trodde nog det var något med det nya på Blogger som gjorde att det inte fungerade att kommentera häromdagen. Och om du inte får veta så kan du ju inte heller felsöka. Men dagen därpå funderade det som det skulle.
    Vad gäller sköljmedel så använder vi det inte. Maken manglar lakan och örngott och han får köra sina handdukar i tumlaren om de ska vara
    mjuka. Jag vill ha dem lite "riviga".
    Jag tyckte nog att 13 euro/liter glass var dyrt men är den god så är det ju värt det. Men man skulle ju vilja testa först.
    Tack, Emma för fina godisbitar och tack för länken också.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen borde jag ta ett snack med Miguel men trädgårdsskötseln ingår inte i hyran. Problemet var de som bodde innan, att de inte skötte och då går förfallet fort.

      Blogger vill nog inte ha en plattform som är full med fel så att användare - och därmed annonsörer - flyr. Men det är klart det finns ju gränser också.

      Håller med om att glasspriset är dyrt, särskilt om man inte vet hur det smakar. Vi har köpt glass som har varit helt oätbar, inte ens sonen klarade av att äta upp den! Då är det illa.

      Radera
  3. Ja, vilket jobb du lägger ned på gräsplätten. Hade det inte varit enklare att gräva upp hela mattan, och sätta en ny? Gräs kommer ju i rullar nuförtiden. Men det är klart, det hade ju inte varit en sport.
    Blogger väntar jag med.
    Bra att Ditte sa till per mejl att hon inte kan kommentera. Ja sa ju också till när hennes sida "smittade" min blogg. Mycket hänger tyvärr på WP som inte gillar oss "blogspottare".
    Sköljmedel gillar jag, för jag vill faktiskt att kläder/handdukar/lakan luktar gott. Jag använder ju Ariel kuddar som har förtvätt, huvudtvätt och sköljmedel i ett så att säga. Att sedan mina vita trosor blir grå får jag leva med;-) Det varnade faktiskt expediten i affären för, att om man använder sköljmedel blir trosorna grå...
    Hade nog beställt hem pizza eller kinamat istället för glass, men jag minns att Mövenpicks rom-russin var himla god.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gräsplätt är rätt ord. Den är inte stor men herregu vad ogräs som tar över så gräset inte tar sig. Har varit inne på det du säger men det vill jag inte betala för, vi hyr ju bara. Jag får tänka att jag får lite motion!

      Det verkar vara lite knasigt det där med kommenteringen. Läser emellanåt att folk klagar på att det inte funkar. Vi får hoppas att nya plattformen klarar det bättre!

      Men kläder som får torka ute luktar ju jättegott! (Vilket du nog inte har tillgång till, kom jag på ...) Dessutom så har de i så mycket parfymer i tvättmedlen så det räcker med det.

      Rom-russin är den smak som i Spanien heter Málaga, konstigt nog!

      Radera
  4. Oj, vilket slit med gräsmattan ... här daltas det inte med den - växer den så är det OK - växer den inte så OK också - då slipper jag klippa. Nu bor vi ju mitt ute i ingenstans, så ingen bryr sig hur vår gräsmatta ser ut :)
    Sköljmedel slutade jag med för flera år sen ... gillar riviga frottéhanddukar.
    Det löser sig nog med nya Blogger också - bra att ni kan meddela fel och brister innan det blir allvar.
    WP har ju sitt nya, som jag var väldigt skeptisk till, men det funkar bra. Den gamla redigeraren finns kvar, men jag kör helt den nya nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag daltade inte med gräsmattan i Sverige men denna är så annorlunda och så sticker den i ögonen eftersom det är en så liten plätt. Tror problemet är att det inte har vattnats ordentligt och då har gräset delvis dött. När det sedan kommer vatten är ju ogräs kvickare på att täppa igen.

      Ja, det är nog bara att ställa sig i ledet när de byter och grejar. Antar och hoppas att det finns en orsak långt bakom som gör att de gör som de gör. Så att säga.

      Radera
  5. Jag använder inte heller sköljmedel. Jag tycker att handdukarna känns mycket renare utan och som du skriver det är inte bra för miljön.
    Jobba på med gräsmattan, känner jag dig rätt kommer du att vinna kampen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att de känns renare utan. Har läst att man kan hälla i ättika i sköljfacket, då kan det bli mjukare. Undrar om det går lika bra med vinäger? Rengöringsättika finns visserligen här att köpa ...

      Rycka ogräs, vattna och transplantera. Det borde fixa sig även om det tar tid och är en j-a massa jobb i värmen.

      Radera
  6. Hej Emma!
    Kul att se alla pelaronsorterna på ditt förra inlägg! Den sista doftpelargonen har ju vi och faktiskt så verkade det komma in färre mygg när den stod i ena terassöppningen. Nu har den däremot vissnat ner...klippt ner den helt få se om den vaknar. Den gjorde ju det när jag kom hit.
    Sköljmedel...jag öär ju doftallergisk elle överkänslig men hittar jag nåt som jag tål så blir jag fanatisk. Jag använder sköljmedel då jag inte kan ha andra dofter och en som jag tål är Mercadonas Talco, den rosa...luktar så gott...inte enl andra :-) Tar t o m med hem...finns ingen hemma som jag kan ha. Miljövänligt säkert inte ...
    Du ger dig inte med gräsmattan. Bra! Det blir ju fint!
    Kram P ♥♥



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hoppas att den tar sig, doftpelargonen. De är ju rätt härdiga.

      Jag tycker att tvätt ska lukta så lite så möjligt utan att vara luktfritt. Det är så himla mycket annat som luktar som man smörjer in sig med. Grannarna verkar älska sköljmedel och deras får mig illamående, luktar inte gott!

      Radera
  7. Oj! En väldigt gedigen transplantation av gräsmattan måste jag säga. Vi hade snarare en mossmatta i Sollentuna och det var ganska skönt ifall det inte var för torra somrar för då blev den väldigt stickig ;-)

    Jag fortsätter idogt att trycka på "Inte nu" för nya WP. Förmodligen blir det tvång 1:a juli, men tills dess - "Inte nu"! Sen får vi väl se ifall jag fortsätter att blogga...

    Haha! En viss glömska är ju väldigt bra ;-)

    13 euro per liter glass? Lät dyrt... Men hemmagjord och med transport kanske det är skäligt? Å andra sidan har jag ingen större koll på vad glassen kostar i affärerna heller. Jag bara plockar åt mig den... :-)

    Tack för godiset och ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här är det transplantering som gäller! I Sverige hade vi också mossmatta, mjukt och grönt att gå på. Helt OK. Här är det en salig blandning ogräs som tar vid varandra varefter året går och jag sliter upp. Nu är det någon gråluden gul blomma som ploppar upp överallt.

      Du har två veckor kvar att trycka på Inte nu-knappen. Tror inte att du kan sluta skriva din blogg, du skulle få en massa gröna prickar om du inte hade den.

      Glass i affären är ju billigare men som jag skrev ovan att om du köper några kulor så blir nog literpriset cirka 20 €. Sedan kan man köpa Lidls vaniljglass som är rätt god, 2 liter för cirka 3 € ...

      Radera
  8. Ja, du får nog påminna ägaren om att du kämpar med hans gräsmatta och fråga om du kan få lite avdrag för mödan på hyran=)
    13 euro låter dyrt för 1 liter glass då gör jag hellre min egna glass som är både billigare och godare. Visst ska man stötta våra lokala.....
    Jag använder sköljmedel för jag vill att mina lakan och badlakan ska lukta gott. Tur vi alla tycker olika. Lycka till med er blogger inget roligt med omändringar.
    Trevlig dag <3

    SvaraRadera