onsdag 22 juli 2020

Gemsweekly Photochallenge nr 30 - Mask

Storebror Kocken var iväg med en kompis och fiskade vid badplatsen en sommardag, det måste ha varit någon gång i slutet av 70-talet. Så ringde det på telefonen där hemma ...

Det var kompisen som ringde från sjukhuset, storebror hade fått fiskekroken i ansikten! Pappa åkte i väg, mamma var hemma med mig och lillebror. Flera timmar senare kom de tillbaka, storebror med ett stort omslag på kinden.
- När jag kom till akuten så satt han där och läste Kalle Anka! berättade pappa. Kroken satt kvar i kinden, med mask och allt!

Bild lånad från Apex Embroidery

Den där kroken med mask och allt, den sparade storebror och hade i en porslinsskål i det gröna vitrinskåpet på sitt rum. När han inte var hemma smög jag och lillebror, ofta med någon kompis, ibland in och tittade på den torkade masken som satt på kroken och en bit av reven.
- Blääää! Va äckligt! tyckte vi och smög ut igen och hoppades att storebror inte skulle märka att vi varit därinne.

Undrar om han fortfarande har kroken med mask och allt kvar ...

Bild lånad från Allt om fiske

Många år senare berättade jag om denna händelse för mannen min, om denna krok med mask och allt. Då visar det sig att mannen min har gjort precis samma sak. Eller han och han, där var det kompisen som riktade in sig på mannen mins öra istället. Det blev läkarbesök och stelkrampsspruta. Om någon Kalle Anka var med förtäljer inte historien.

Mannen min har definitivt inte kvar någon krok med mask och allt.

📷

Detta är min personliga tolkning av Gemsweekly Photochallenge med homonyma ord.
Klicka gärna på länken, där visas de andra deltagarnas tolkning i text och/eller bild av samma ord.
Jag samlar mina bidrag under etikett Gemsweekly Photochallenge

24 kommentarer:

  1. Vilket sammanträffande!Det gäller tydligen att vara rädd om ansiktet när det är en fiskekrok med mask i närheten. Vår son hade länge fiske som hobby men vi slapp liknande malörer.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha,du skulle bara se vilje bilder det finns på liknande händelser! De är inte direkt ensamma!

      Radera
  2. Testar! Svårt att kommentera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testing-testing!
      Det verkar lite lurigt att kommentera hos oss som har trådade konversationer.

      Radera
  3. Aha! För att få igenom en kommentar var jag tvungen att förhandsgranska den. Så har det inte varit tidigare. Har nu skrivit tre kommentarer som försvunnit. Såg att det var liknande hos "Klimakteriehäxan"
    Skönt att det gick vägen för din bror med kroken och masken. Kan tänka mig att det var spännande för er syskon att ta in vänner på storebrors rum för att visa både en torkad mask och krok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, det var ju en nyhet! De har så mycket för sig med Blogger ... Men inte just det man gnäller om.

      Ja, den där torkade masken var intressant!

      Radera
  4. Nej, fy f********n, vad äckligt! Vet inte om di storebror läser din blogg, men det vore riktigt intressant att få veta om han har kvar kroken med den torkade masken. Kul om han kommenterade här.
    Men vilket sammanträffande att något liknande hände med mannen din. Gissar att storebror har ett ärr på kinden och mannen din i örat... som bestående minnen alltså;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror han läser lite då och då. Han använder FB och det gör inte jag så vi är lite oense. 😉

      Haha, mannen min kommer inte ens ihåg vilket öra det var ...

      Radera
  5. Läskigt att spara på masken!
    Äldste sonen fick en krok på översidan av ena handen en gång. Han var nog ca 8-10 år då när vi var på semester på Västkusten och oväntat fick tillbringa en hel e.m. på akuten på Uddevalla sjukhus ... Calle var ledsen en stund men sken upp efter löfte om en hamburgare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så mycket man förtränger när något lockar vid horisonten. Här har det varit vaccinationer i kombination med glass.

      Radera
  6. Mask på kroken, och kroken i ansiktet med allt vad det innebar; så det kan gå, vilken story!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så bra det är när andra serverar bloggfoder!

      Radera
  7. Först och främst - stort GRATTIS på namnsdagen! :-D

    Gläää... Vissa "souvenirer" är inte av det trevligaste slaget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tillika bröllopsdag, faktiskt! Ska snart bege oss ut och fira lite.

      Ja fy vad äckligt! Och stackars mask.

      Radera
  8. Otäckt, sånt kan sluta illa. Och nån torkad mask vill man inte ha, varken i vitrinskåp (som jag iofs bara har böcker i) eller nån annanstans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hu! Ofta är det ju ett drag med i det hela också så ... Ryser när jag tänker på det!

      Radera
  9. Vilken dramatik och med mask och allt på kroken! Det gäller att vara försiktig när man fiskar och har vassa krokar som man svingar runt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Verkar säkrare att pimpla ...

      Radera
  10. Det är rätt vanligt att akuten får ta hand om sånt på sommaren, man måste var försiktig med dom, kul att du visar hur man tar ut dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig det, såg många bilder när jag skulle hitta något passande att låna (eftersom jag inte har något passande foto själv). Ja, den där illustrationen var bra!

      Radera
  11. Fiskekrokar är inte att leka med dom har man fått i både fingrar och hår för min del, har aldrig sett att man tar ut dom så men vad man lär sig i blogglandia TACK :)
    Tack för din härliga tolkning av veckans ord
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att det finns olika sätt att ta bort en krok, de flesta knipsar nog bort den för det skapar väl minst skada. Sedan kan jag tänka mig att det beror på var kroken fäster också. Hua!

      Radera
  12. Vilken härlig historia. Tack

    SvaraRadera