lördag 18 juli 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 29

Det är dags att finna lite godisbitar ur veckan som har smält bort i värmen! Vi har inte gjort så värst mycket annat än badat, suttit vid varsin dator eller under parasollet och läst.


Godisbit nr 1
Första lilla blomman! Titta så söt, en frösådd liten pelargon har i dag slagit ut sin första blomma! Egentligen ska man nypa av de första knopparna så att plantan kan lägga energin på att växa sig stor och stark innan den visar upp sig. Men hu, det har jag ju inte hjärta till! Dessutom undrade jag vilket pelargonfrö det var som tog sig, etiketterna föll bort.


Godisbit nr 2
Frysfynd! När man lovat hemmagjord pizza till middag och då hittar en påse med redan färdiggjord pizzasås i frysen. OK, det går lätt och fort att göra ny men i alla fall ett moment mindre att göra i värmen!


Godisbit nr 3
Snaggad häck! Den där attans bog... bourg... trillingblomman växer som f-n! Tycker inte att det var länge sedan jag klippte men nu var det åter långa spröt som hängde ut över gatan. Vackert men lite läbbigt med de vassa taggarna. Dessutom är det förbjudet. Så en förmiddag i veckan satte jag på mig handskarna och gick lös på den. Ni ser berget framför, det är det avklippta som nu måste klippas i mindre bitar att stoppa i sopsäckar. Har gjort ungefär hälften, sedan tappade jag ork och lust i värmen.

Men nu är det i alla fall inget som hänger ut på trottoaren och repar bilar och människor.


Godisbit nr 4
Tara-funktionen på vågen! Så smidigt det är att väga upp ingredienserna i samma bunke, bara att nollställa och hälla i nästa ingrediens på listan. Och det är så mycket smidigare att väga än att måtta. Gillar min köksvåg! (Däremot får någon gärna förklara för mig hur man väger ml (milliliter), förstår inte vad ett volymmått har på en våg att göra riktigt.)

23 kommentarer:

  1. Vatten och saker som är nästan identiskt i densitet (mjölk tex) väger ju nästan exakt 1 gr/ml så det är ganska behändigt att använda våg. Nu är det ju i vågens sett att se på det ingen skillnad att väga mjölk eller mjöl. Misstänker att det är ett sätt för vågtillverkarna att visa att det går att "väga" vätska med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det jag menar, vågen vet ju inte vad det är jag väger! Hade jag kunnat trycka in vetemjöl och ml så hade jag ju kunnat följa receptet där det står 3 dl. Nu i stället häller jag i 180 g. Jag har börjat göra denna typ av noteringar i alla recept, enklare nästa gång.

      Jag tycker att det fortfarande är en helt obegriplig funktion på en våg.

      Radera
  2. Så fin den lilla pelargonen är. Och extra roligt när man sått själv. Väntar nu varje dag på att det dels ska komma blommor på våra tomatplantor (från frön) och på att de blåklint som jag också sått ska slå ut. Perfekt att göra dubbla mängder när man lagar mat. Viss förenklar det.
    Jag väger också ofta och kanske kan du ha hjälp av denna tabell när du väger. Jag har en liknande i några kokböcker. http://www17.goteborg.se/ubf/polhem/webb/elevarbeten/webbdesign/2012_3/wd018/Mata_och_vaga.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den bedårande, min lilla pelargon. Hoppas att dina blomster slår ut snart, de med.

      Det var en bra sida, tack för den. Den är nu bokmärkt. I min kokbok står faktiskt en del omvandlingar.

      Radera
    2. Knepigt! Men då vet jag

      Radera
  3. Vet inte varför man inte kan få in länken på blogspot så att det bara är att klicka på den....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste skriva den i HTML och då ska länken bli klickbar. Om det nu funkar. Den ville nämligen inte alls länka till omvandlingstabellen.

      Radera
    2. Tror de har något fel, den ville inte att jag skriver http eller https så jag provade att bara skriva www och så vidare och då blir det en länk. Men den leder liksom ingenstans ...

      Här kan du läsa mer.

      Radera
    3. Fick lite hjälp av mannen min, programmeraren. Det verkar som att Blogger inte gillar när man länkar till en html-sida.

      Här är länken när jag har tagit bort det som står bakom sista / och då funkar det. Mycket knasigt! Ska lämna en feedback på det.

      Radera
  4. Så söt den lilla pelargonen är. Bra jobbat med dina gröna fingrar - igen:-)
    Du borde ta Anders till hjälp när du beskär den där blomman som nog ingen kan stava till. Lättare att uttala;-) Å jag gissar att du fick en fin solbränna på köpet också. Visste förresten inte att blomman har taggar...
    Godisbit nummer 4 säger min ingenting, då jag inte har en köksvåg. Det enda jag vet är att tara har nåt med brutto och netto att göra;-) Men Jonas har ju kommenterat så nu vet du;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den gullig! Jo, vi funderade på att sätta Anders i jobb när han var här men det var trevligare att sitta och se ut över havet prata. Busken kommer garanterat att bli överväldigande stor snart igen så de får helt enkelt komma när det är dags.

      Jag anser att ml fortfarande inte har på en simpel köksvåg att göra.

      Radera
  5. Grattis till den nya lilla pelargonplantan! Kul att dina fröer tog sig :)
    Har ingen aning om det där med volymer och vikt, men vet att jag har en tabell i någon kokbok - inget jag använder mig av, men tarafunktionen på vågen är toppen bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skoj när det tar sig! Visst är vågens tarafunktion toppen! Man sparar disk och slipper leta efter decilitermått och liknande

      Radera
  6. Jag hade tänkt föreslå att Anders kunde hjälpa till att klippa bort pelargonknopparna, han är inte så blödig av sig när det kommer till att arbeta med sekatören. Fast när jag ser BPs kommentar så är kanske det en bättre idé :-)

    Färdiglagad mat i frysen är inte dumt det. Både lättlagat och gott (hade det inte varit gott hade man ju knappast fryst in det, eller hur?).

    Vi har ingen köksvåg. Har inte känt nåt behov av nån sån sen vi flyttade till Spanien och fick väga allt på guldvåg (inte köksvarianten) när beslutet om vad som fick följa med till vårt lilla kök när vi flyttade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min lille pelargon ska han inte röra, möjligen ett pekfinger modell katträff. Men när den där stora taggiga saken vuxit till sig igen så hojtar jag till om att det är dags för en Andalusien-runda igen!

      Radera
  7. Apropå lördagsgodis: har badat, solat, läst - och smällt i mig en påse Gott&Blandat ... Imponerande att få till en alldeles "egen" pelargon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det låter ju som en riktigt godispåse det där! Mmmmm... Gott&Blandat!

      Radera
  8. Nej, jag hade inte haft hjärta att plocka bort den fina blomman.
    Tänk vad bekvämt att ha redan färdiggjorda produkter i frysen. Jösses, vilken värma. Idag har det varit 41 grader ÷/
    Ja, varför ha mml mått på en våg....
    Jag har en bägare som väger både vätska och gram/ kilo som jag fick från min dotter. Smart!!
    Trevlig kväll så gott du bara kan i hettan =0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju de där första knopparna som är så magiska! Och så ska man klippa bort dem ...?

      Har sett de där bägarna, de är jättesmarta. Har också funderat på en faktiskt.

      Radera
  9. Fin liten pelargon!
    Så bra att ha saker färdiga i frysen. Förstår att man inte vill göra för mycket varm mat i värmen.
    Sköt om er!

    SvaraRadera
  10. Klart man inte kan knipa bort en sådan blomma ;) Hoppas den talade om för dig vilken sort det är ;) jag ser pelargon ... eller möjligtvis pelargon ;)
    Väga milliliter? Njae ... ska läsa mig igenom kommentarerna och se om du fått svar (och därmed jag också)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har man inte hjärta att knipsa av den! Och jag tror inte du fick mer hjälp, vi har samma inställning.

      Radera