lördag 25 juli 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 30

Veckans godisskål är hur full som helst med stora mumsiga godisbitar!


Godisbit nr 1
Havsbad! Varmt i luften och varmt i havet. Det har ju varit sådana skriverier om att de fått stänga stränderna för fler besökare, det fick inte plats fler. Men skulle vi få någon plats? Jodå, visst fick vi det. Både i måndags och i dag, inga problem. Nu valde vi visserligen inte stränderna precis nedanför hotellen så lite mindre folk var det nog.


Riktigt härligt! På stranden vi var vid i måndags var sanden lite vass och full med vackra stenar. Jag hade inte med mig mina badskor. I dag tog jag med dem och då var vi vid en strand med den mjukaste sanden ...


Godisbit nr 2
Smart återanvändning! Vi tjafsar lite om vems idén var - min eller mannen mins - men idén var jättebra precis som utförandet! Vi har ett gäng luftmadrasser som lagt av till hälften. De har alltså gått hål i den ena uppblåsningszonen medan den andra fortfarande håller tätt. Och då har ju jag svårt för att kasta ...

När man ligger på handduken på stranden är det hårt för huvudet och därför klippte jag bort madrassdelen och sparade kudden samt klippte så det blev ett bärhandtag. I dag var det funktionstest och det visade sig fungera perfekt!


Godisbit nr 3
Regn! Att vakna klockan två på natten till regn och muller, att det fortsatte komma skurar under morgonen. Den där doften av varm luft och jord samt regnet. Gillar det!

Nu lär det väl dröja till oktober till nästa gång.


Godisbit nr 4
Min nya hårborste utan handtag. Kolla, visst är den läcker - och svårfotad! Men den borstar lätt ut håret efter ett dopp i poolen. Kanske skulle jag vilja att piggarna var lite längre så att man känner dem nå ned till hårbotten. Lite massage, lite riv. Men då kan jag ta några tag med kammen efter att allt är utrett. Hittills gillar jag borsten! Den gamla har börjat tappa piggar ...


Godisbit nr 5
Upprensat! Det där stora fikusträdet Har tagit sig alltför stora friheter dessa år. Jag har gått och irriterat mig på grannens träd, det fäller mängder med stora hårda blad som jag måste ta hand om.


En stund med min grensax fixade det. På fötterna hade jag mina badskor, de är som värsta bergsklättrarskorna! Och kolla så gräsmattan börjar ta sig, hur det jag håller på att omplanterar faktiskt tar sig och sprider ut sig. Längst ut till vänster snor cypresserna vattnet och det är hårdpackad jord. En sak i taget ...

Godisbit nr 6
Bröllopsdag! Så klart var vårt firande av vår elfte bröllopsdag en riktig godisbit!

Godisbit nr 7
Jobb! Jag skickade in en ansökan i förra veckan, i måndags hade vi telefonintervju och på tisdagen fick jag jobbet! Snabba bud! Om en vecka, det vill säga den 3 augusti, börjar jag på kundtjänstjobbet här i Benalmádena! Kul! Fast det blir så klart slut på slappandet vid poolen med praliner ... Hmmm ...

Nu har vi ställts inför en lite logistisk situation. Vi har en bil och att varje dag parkera den vid jobbet kommer inte att bli särskilt underhållande, det kommer bli en utmaning. Dessutom så måste sonen kunna komma till judoträningen. Att promenera de knappa 4 km till jobbet skulle ta cirka 50 minuter vilket inte lockar mig. Jag skulle mer än gärna cykla men det är en höjdskillnad på 150 meter - vilket är mycket när det är 30 grader varmt! - och rakt igenom Arroyo de la Miel med dess ibland täta trafik och idiotier. Elcykel? Moppe? Elspark? Buss? Verkar finnas bra kommunikation. Vi får se ...  Det löser sig! Det kommer bli jättebra!

25 kommentarer:

  1. Grattis! Snyggt "jobbat" att fixa ett nytt jobb.
    Vad gäller transport hade jag gått på en sån där 125cc scooter som är så vanlig här nere (och till skillnad från Sverige så får du köra på B-körkort). Dom har ju lite mer kraft än en moppe och blir inte lika farliga då det är lättare att flyta med trafiken. Jag är själv mer än lovligt sugen på att skaffa en sån...
    Än en gång, Grattis till ett nytt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jonas!

      Jag är mer inne på cykel - saknar att cykla - men mannen min är inne på något med motor, så som du är inne på. Vi får väl se vems vilja som kommer att vinna.

      Radera
    2. Du menar vinna mot en MAN som vill ha en MOTOR?
      Det här låter som en episod av Mission Impossible. ;)
      Hehe, men jag förstår dig, jag hade köpt en elcykel för längesedan om det inte vore för prislappen, vill man ha en någorlunda lätt elcykel börjar dom på 30k. Billigare att köpa en 125cc scooter t.o.m. Helt galet, jag hoppas den branchen får lite mer konkurrens på utbudet så priserna dalar.

      Radera
    3. Haha, ja vad ska man säga ...

      Jag satt och tittade lite på nätet och det är inte många som skriver vad de väger. Men 30 kg har jag sett och det är ju tungt, särskilt om batteriet är urladdat.

      Radera
    4. Förlåt jag var otydlig, jag menade att lätta elcyklar kostar från 30'000:- och uppåt. Jag begriper inte riktigt varför det ska vara så dyrt, för den pengen får man ju en 125cc MC.
      Vad gäller vikt på cyklar så väger en "normal" vanlig cykel någonstans runt 10-15kg skulle jag tro. Jag har blivit bortskämd och cyklar runt med en på drygt 7kg så för mig att köpa en elcykel som kanske väger 20kg blir ju jättetråkigt.
      Å andra sidan om du enbart ska ha den till jobbet och tillbaka så lär du aldrig ha slut på batteri och om du dessutom inte behöver bära den uppför trappor el. dyl. så kanske inte vikten är något problem. Jag säger KÖP en elbike, det är KUUUL att cykla! :) :) :)

      Radera
  2. Testar! Mina kommentarer går inte fram. Blogspot trilskas. Detta är den tredje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hopplöst! Undrar vad det är som gör att det trilskar emellanåt, jag har inget gjort ...

      Radera
  3. Förstår att man nu via Blogspot inte kan vara inloggad på Google och kommentera.
    Fjärde försöket.Har läst!
    Stort grattis till jobbet. Men jag trodde du redan hade detta jobb. Vet att du för ett par år sedan sökte och fick ett jobb på kundtjänst och fortfarande hade det. Har säkert missat något här.
    Tänkte som Jonas genast på en scooter.Är ju helt perfekt. Hade det när jag jobbade i Thailand och hade 15 km till och från jobbet. Smidigt och bekvämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det verkar ju konstigt! Jag är inloggad på Google. Tur att du är envis, Ditte! :D

      Nej, det förra jobbet var jag inte så längge på. Jag började ju samtidigt som sonen började spansk skola och vi fick inte ihop det så jag sa upp mig. Jag har ju dock jobbat med mannen mins företag hela tiden och vissa perioder har det varit rätt mycket.

      Vi får se vad det blir! Behöver ju inte bestämma mig för något just nu.

      Radera
  4. WOW! Det var en fullpackad godispåse! Stort GRATTIS till nya jobbet. Fantastiskt att landa ett nytt jobb i dessa coronatider. Bra jobbat där. Även jag skulle rekommendera en scooter, då slipper du ju trampa. Dessutom kan du ta med en passagerare, typ sonen;-)
    Hade förresten samma funderingar som Ditte om ditt gamla jobb, men jag trodde att du inte blev långvarig där.

    Idén med den avklippta luftmadrassen är genialisk, så smart! Gillar dina badskor, riktigt snygga! Å vilket jobb du gjorde med grannens träd. Vet han om att hans fikusträd har halverats vid det här laget;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det var väl en stor godispåse, det!

      Här tycker jag att jag är duktig och funderar på cykel (= motion) och alla pratar om moppe! Vi får ser vad det blir ...

      Nej, jag var inte så länge på det förra eftersom sonen ju precis började spanska skolan och det blev för mycket på en gång. Men nu är han ju van så nu gör vi ett nytt försök!

      Grannen bryr sig nog inte så mycket om sitt fikusträd, han dog för några år sedan. Hade han varit i livet hade han fått komma och klippa själv och ta hand om allt. :D

      Radera
  5. många trevliga godisbitar! Smart med kudden! Bäst av allt grattis till jobbet! Scooter låter som en bra idé från Ditte!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja, kudden blev bra, gillar att återanvända och gärna på ett nytt sätt.

      Radera
  6. Stort GRATTIS till jobbet! Fast jag förstår att du varken vill cykla eller gå dit, eller snarare hem därifrån. Backarna är verkligen inte nådiga...

    Himla smart med kudden! Fast dåligt val av tillfälle att ta badskorna med och inte... ;-)

    Många godisbitar blev det - vilken härlig vecka!

    Nu ska vi strax ge oss ut på vägarna igen - får se om vi hittar några godisbitar vi med :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kollade på Google maps och det skulle ta 10-12 minuter till jobbet men 25-30 minuter hem. 150 meters höjdskillnad är ju en del och lagom kul när man bara vill hem ...

      Nu får mina badskor hänga med i kassen, de väger ju inte så mycket.

      Trevlig resa! Ni hittar alltid godisbitar!

      Radera
  7. Avundas dig besöken på stranden och doppen i havet. Plastskor är jättebra för oss som gärna kliver i vattnet även om det är lite stenigt. Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är hur härligt som helst, vattnet har varit helt underbart! Klart och varmt.

      Här finns det även sjöborrar, särskilt vid de stränder där det finns klippor som sonen och mannen min vill snorkla vid. Så hade jag inte kunnat se botten hade jag definitivt satt på mig skorna ändå. Dessutom slipper man ju bränna fotsulorna av sig i den heta sanden.

      Radera
    2. PS glömde komplimentera dig för den fyndigt fixade strandkudden! Så smart!

      Radera
    3. Ja, visst var det smart! Den använde vi idag i gen. Härlig att ha under huvudet vid stranden!

      Radera
  8. Verkligen hela skålen full med godis :) Grattis till jobbet! Här i stan - Lysekil, bara uppförsbackar (känns det som) - har många elcykel. Det verkar smidigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva, det blev verkligen fullt i skålen!
      Ja, det verkar smidigt med elcykel, har lite att fundera på.

      Radera
  9. Grattis till jobbet! Vad spännande!
    Regn och rusk här, längtar bort. Skönt dock för er att få några droppar i hettan.
    Ha det bra och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!

      Ja, än dröjer det väl innan ni kan komma hit, tyvärr. Eller har ni något inplanerat?

      Radera
  10. Grattis till jobbet.
    Var mycket godis att läsa om minsann.
    Elcykel hade en kompis när han bodde i benalmadena hade med sig laddaren om han var osäker på batteriet.. jag provade den i backarna och det var inga problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, då vet du ju hur backigt det är här, att lite extra kraft är bra, särskilt i värmen.

      Radera