lördag 4 juli 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 27

Lördag! Bäst att ställa fram godisskålen innan jag smälter, det är lite varmt just nu!


Godisbit nr 1
Fint rågbröd! Jag bakade rågbröd i veckan som jag blev så himla nöjd med. Halva degen bakade jag ut till frallor ...


... medan den andra halvan tryckte jag ut i ett keramikfat, cirka 25 centimeter i diameter. Brödet blev så himla snyggt!

De där keramikfaten är jättebra och kan användas till lite allt möjligt, det går till och med att tillaga mat i dem. Jag har använt dem i ugnen och på grillen, de ska klara av gasspis och det finns de som klarar av vanlig keramikhäll också. Dessutom är de vackra som till exempel fruktfat. Att de sedan bara kostar några få euro gör ju inte saken sämre direkt. Och klarar av diskmaskin!


Godisbit nr 2
Värmepaus! Denna vecka har temperaturen mest sett ut så där på väderstationen. Temperaturen har knappt gått under 25 grader någon tid på dygnet och därför var det i morse riktigt härligt att sätta sig ute när det såg ut så här:


Kallt var det inte, 22 grader. Några timmar in på eftermiddagen hade det mesta försvunnit och solen brände igenom och ordningen återställd.

Godisbit nr 3
Småreptiler! Jag öppnade dörren in till tvättstugan och höll på att slå huvudet i taket. I och för sig är inte det så svårt för det är rätt lågt i tak där. Men saken är den att om jag blir skrämd så brukar jag hoppa till. Den här gången var det en geckoödla som troligen hade suttit på dörren och blev nog lika skrämd som jag när jag öppnade den. Den kilade kvickt i väg under hyllan med grillkol och blomjord.

Hur kvicka ödlorna än är så är vildkatten Tramse nog kvickare. Första åren såg vi massor med ödlor här men jag tycker att de blivit färre. Därför blir jag glad när jag ser dem kila runt i trädgården.


Godisbit nr 4
Vacker hibiskus! Tycker att den är så läcker denna hibiskus som står i rabatten.

28 kommentarer:

  1. Så vackert keramikfat. åh vill ha! Bra med flera användningsområden. Smart att göra bröd i det! Hibiskusen var underbart vacker! Men ödlor, hu, där hade jag verkligen hoppat högt. Bra att ni kan få lite svalka mellan varven. Här har jag just startat semestern och efter att det har varit över 30 grader är det förstås svalt och regn nu. Haha, "lagen om alltings ..." ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Keramikfaten är jättebra!

      Visst är det typiskt med väder och semester! En klassiker ...

      Radera
  2. Vilka trevliga godisbitar.
    Dessa keramikfat är så vackra och användbara. Och smart att göra bröd i det. Hos oss är det mest maken som bakar och nu har jag tipsat honom om att nästa gång använda ett av våra keramikfat. (Vet att de har förmågan att tåla värme. Här testat i ugnen men inte på grill eller gasspis.
    varmt har ni haft så kan tänka mig att er ac jobbat på. Skönt då att ha det lite svalare i alla fall en halv dag.
    Vilken vacker hibiskus! Kan sakna vår spanska hibiskus men Ama har skickat bilder så jag vet att den lever. Men din är mycket vackrare i färgen.
    Ska se om jag kan skaffa en här hemma till balkongen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag la keramikfatet i vatten först, då avger det lite ånga i ugnen också. Det brukar ha positiv effekt på bröden.

      Här är det mest fläktar som arbetar, någon AC har vi inte. vet inte om jag ska skriva tyvärr eller inte. Jag är tacksam över att vi inte har AC när elräkningen kommer. :D

      Himla tur ni har Ama som kollar till läget hos er!

      Radera
  3. Den godaste godbiten förutom lerfatet var temperaturen. Ni borde spendera sommaren i Sverige, fast inte nu direkt av förklarliga skäl, men annars skulle du kanske uppskatta 15 grader mitt på dagen under en typiskt svensk sommar;-)
    Dessa lerfat är suveräna! Vi köpte med oss några stycken från Marocko, och de kunde verkligen användas för precis allt. Tyvärr blev dom kantstötta och då är de fula. Så de rök efter några år.

    Den orangea hibiskusen är otroligt vacker. Jag menar den är ju orange:-)

    Så Tramse äter era geckon/ödlor. Ytterligare en anledning att jag inte är en kattmänniska;-) Jag älskar dessa söta små reptiler. De är charmiga och gör ingen förnär, ungefär som mina favo djur sköldpaddor:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa gång du kommer till SPanien får du gå in på en kinabutik och köpa ett gäng keramikfat. Blir de kantstötta kan man använda dem som blomfat!

      Förstod att du skulle gilla den hibiskusen.

      Radera
  4. Tack för Grattis :) och ditt ajabaja är verkligen på sin plats.
    Den där hibiskusen! Fantastiskt vacker ... men för att ha den i trädgården måste man ju stå ut med värmen :/ Den saknar jag inte - det räcker med de ca 30 grader vi hade här i nästan två veckor. Njuter hibiscus på din blogg i stället ;)
    Härligt att se att det fortsätter som det ska på en del av de bloggar jag följt/följer (men varit eländigt dålig på att ta mig tid att kommentera hos)!
    Tack för godiset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja du, man får inte låta bloggen gå i träda på det där sättet! Aja baja!

      Man kan ha en sådan vacker hibiskus hemma inne i en kruka, ställa ut den på sommaren också. Mamma brukar göra det.

      Radera
  5. Hm ... känner att jag bor på rätt plats - skulle nog inte överleva värmen som råder hos dig. Så skönt att värmeböljan är över här och att vi nu har en alldeles normal svensk sommar med runt 15-20 grader och en del regnskurar :)
    Rågbrödet ser ljuvligt ut - det där fina keramikfatet verkar verkligen användbart!
    Geckoödlor har vi förstås inte här, men en och annan skogsödla ... och kopparödlor förstås - och jag gillar dem :)
    Tack för den smakliga godisskålen!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vänjer sig faktiskt vid temperaturen på ett sätt som jag inte var beredd på. Tänk så man acklimatiserar sig!

      Keramikfaten är jättebra men när jag gjorde om det hela efter några dagar så fastnade brödjäkeln i fatet. Nåja, det gick ändå ...

      Radera
  6. Verkligen ett urtjusigt bröd! Dom där skålarna är verkligen bra, fast senast brände jag fast i dom nåt helt otroligt så jag slängde ett par. Jag har ju ingen diskmaskin... Får köpa nya. Ooops! Där sabbade jag kanske mina chanser till ekonomipriset något, men 1: dom är ju så billiga. 2: du skvallrar väl inte? ;-)

    Vi hade också skönt molnigt igår morse, sen "ordnade" det till sig.

    Jag gillar också ödlorna och saknar Örjan som bodde på vår terrass. Han försvann efter att Anders hade slaktat penningträdet. Hade ingenstans att hålla till då.

    Hibiskusar är verkligen superfina och kommer i en massa härliga färger också - man blir glad när man ser dom :-)

    Ha en finfin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick tips av svärmor att låta fastbränt eller liknande stå med vatten och diskmanskinstvättmedel. Några av vännerna har kanske diskmaskin så du kan få en tablett eller två utifall att? Funkar även att göra rent på insidan av vaser och liknande som kan vara svåra att få rent!

      Stackars lille Örjan som blev hemlös! Ni skulle ha skaffat ett litet bo åt honom, som en liten fågelholk eller så. Fast då kanske det flyttar in en duva, förstås. Ho-ho!

      Radera
  7. Ooops! "Fast senast brände jag fast i dom"... Där kom två fast på raken, MEN det var ju inte två meningar och dessutom var det två olika betydelser. Känner att det trots allt inte blev fel ;-)

    SvaraRadera
  8. Väldigt lockande lödagsgodis! Vackert bröd, vacker skål, fantastisk hibiskus! Hoppas du avstår bak när det är 36 plusgrader, dock ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men bröd behöver man ha. Alternativen är att gå i värmen, sätta sig i en äckligt het bil eller baka själv.

      Radera
  9. Oj, att du orkar baka i sån värme. För egen del var det väldigt länge sedan jag bakade, tror inte jag gjort det sedan vi flyttade till Bangkok. Det är nog dags att ställa till ett bak så jag inte glömmer hur man gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det på morgonen, det är lite svalare då. Dessutom gör bakmaskinen det mesta jobbet. Jag häller i, den knådar och jäser och sedan bakar jag ut och stoppar in i ugn. Häpp!

      Radera
  10. Förstår att katten inte kan motstå att jaga ödlor. Keramikfatet verkar vara en bra ide.

    SvaraRadera
  11. Du är en hejare på att baka bröd. Jag vet, för jag har haft äran att få smaka.
    Är det de vanliga keramikfaten som finns överallt i Spanien? Jag använder dem för paella på plattan på spisen och i ugnen, så bra. Finns i olika storlekar. Bra att ge bort påskgodis i också. Jag fick en fin skål med godis av en jättetrevlig kvinna som skriver en kul blogg och dessutom bakar gott bröd m m.
    Oj, vilken förändring i vädret. Här i Wales regnar det idag.
    Älskar pimiento de padrón! En av mina favoriter!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena, vad gulligt skrivet! Och ja, de är perfekta att fylla med något och ge bort.

      Ha det bra själv!

      Radera
  12. Svar: Klart jag inte har, övergått till Nya Blogger alltså. Väntar på att någon (läs: du) lägger upp en introduktionskurs. Å det första jag vill veta är hur och var man lägger upp bilder, och om man fortfarande kan välja html-kod istället för att skriva "normalt". För det är så jag jobbar när jag lägger upp inlägg.
    Har en känsla av att båda versionerna kommer att köras parallellt ett bra tag framöver.

    SvaraRadera
  13. Ja, här har det varit riktigt hett över örönen över 40 grader. Igår var det betydligt svalare 35 grader så vi kunde även bege oss ut mot kusten. Skönt med friska sand vindar. Vilket fint rågbröd! Tänk att dessa keramikskålar passar till myvket. Jag har lite högre skålar till bl.a Salmorejo och igår fick jag bruk av en av skålarna till dippa. Vi har fullt av Geccosödlor i vår ttädgård. De gömmer sig under möblerna och bakom grindarna. Vårt paradis av geccos =)
    Så fin färg på din Hibiscus!
    Ha det gott i värmen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har det ju ännu lite varmare än oss. Vi har som mest haft 37, tror jag det var.

      Jag har inga höga skålar, kanske borde skaffa mig det. De är så trevliga och användbara.

      Ha det bra du med!

      Radera
  14. Skönt med lite svalare väder och gott med brödet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt med värme och pool! :D Och gott bröd!

      Radera