Jag hade något trassel med min blogg i våras, kommentarerna visades inte som de skulle och allt vad det nu var. Och emellanåt beter det sig minst sagt mystiskt åt! Blogger som är den tjänst jag använder för min blogg har så klart ett hjälpforum och där kunde jag läsa att jag inte var ensam. Det är alltid skönt att höra att andra sitter med i samma eländiga båt.
Vad jag också läste i trådarna var att det var en hel del som hade problem med att hela bloggen bara försvann! Puts väck!
Hemska tanke!
För tänk hur mycket tid man har lagt ned, hur mycket energi, glädje och frustration som har kanaliserats. För många är det ju en dagbok och en minnesbank också. Och så en dag när man ska öppna bloggen för att skriva nästa inlägg så är den bara borta ...
I de allra flesta fallen beror det på användarfel eller i alla fall på någon missuppfattning så att det går helfel. En Blogger-klassiker verkar vara att om man har kopplat ihop bloggen med Google+-kontot och avslutar det senare så försvinner tydligen bloggen. Tack och hej. Men ibland så är det bara så att den är borta. Och att sitta och vänta på att få experthjälp med att lokalisera bloggen någonstans där i den ökända cyberrymden, nä fy! Jag vet hur frustrerad jag var när ett inlägg bara raderades för att inläggshanteringen hakade upp sig. Jag var lite lätt skogstokig! Något liknande hände precis när jag var färdig med mitt senaste Skyltsöndags-inlägg, skulle ta bort ett annat i utkast-högen och Skyltsöndags-inlägget togs bort. Hade som tur var kvar texten i förhandsgranska-fliken och slapp att helt börja om från början. Men glad var jag inte.
Så här kommer därför två tips!
Tips 1!
Mannen min tipsar om att om man skriver långa texter så kan det vara lämpligt att göra det på annat sätt, t ex skriva i Word eller liknande program och sedan klippa-klistra in det i bloggen. Samma sak om man vet att man ska skriva långa inlägg i något diskussionsforum, de brukar också bete sig udda.
Tips 2!
Och mitt tips är att ta en back-up på bloggen! Back-up? Den har ni väl aldrig hört förut, va!
Lägg in en pling på telefon om att göra det en gång i veckan eller månaden eller något. Jag resonerar som så att jag tappar ju hellre en månads arbete än hela bloggen, ska jag göra det en gång i veckan blir det för mycket arbete och därmed inte gjort. Tror jag... Bara det görs och helst då kontinuerligt!
Och det är enkelt, i alla fall på Blogger:
Logga in på bloggen => Inställningar => Övrigt => Säkerhetskopiera innehåll => Spara på dator => flytta html-filen till molntjänst eller på sticka eller låt den ligga kvar på vald plats på datorn.
Tänk på att det bara är innehållet som sparas, inte mallen. Den måste sparas separat och det gör man på Mall => Säkerhetskopiera => Hämta den fullständiga mallen => spara på lämplig plats på dator, molntjänst eller på sticka.
Sedan finns det ett sätt till och det är att spara ned sin blogg i bokformat. Det finns många tjänster för detta men om man är nyfiken kan man läsa mer t ex på den jag länkar till ovan, den var den första som dök upp när jag sökte och jag har absolut ingen erfarenhet eller hört något om den. Tror dock det är viktigt att titta runt och se vad som kommer med och inte. Alla roliga kommentarer kanske man vill ha med och det verkar de inte alltid göra.
Du kanske redan tar backup kontinuerligt eller har gjort en bloggbok? Eller har du andra alternativ? Berätta gärna hur du gör!
Visst är det frustrerande när det inte fungerar med bloggen och jag tror det kan strula vilken portal man än har.
SvaraRaderaVad gäller Google + så vet jag inte så mycket men jag vet att mina inlägg som skrevs 2007 ligger kvar på Google om man söker där på namn eller titel eller npgot ord som finns med i en rubrik jag haft.
Jag började blogga på blogg.se för det var den enda portal som då fungerade att använda utan tunnel i Peking.
Och sedan har jag blivit kvar. Men det blir byte till en betaltjänst på Wordpress och egen domän och jag kan där helt själv bestämma och slippa reklam som jag nu måst eha. Man kan köpa sig fri från den på Blogg.se men varför skulle jag göra det när jag kan få tillgång till bättre verktyg på Wordpress.
Jag får hjälp med det hela, men kommer inte att kunna ta med alla inlägg. Å andra sidan finns de kavr på Googlesökningar.
Jag ska göra några böcker med de inlägg som jag vill spara och det är särskilt från resor i Asien.
Ska titta på den länk du la in kan kanske var något.
En bok fick jag av vänner i present då jag fyllde 60 där de klippt och klistrat. Det är verkligen en dyrgrip för mig.
En del inlägg har jag kopierat, gjort back up, på, men inte alla. God tanke att kanske göra det. Att ha blogginnehållet enbart på molnet känns lite läskigt men jag har sparat på separata hårddiskar så tar det inte utrymme på datorn.
Jag förstår inte riktigt, måste du ha reklam? Om du inte vill ha så måste du betala? Eller menar du att du inte kan välja vilken reklam som visas?
RaderaVarför kan du inte lyfta över hela bloggen till den nya? För mycket?
Min backup ligger nu i min Solsomsol-folder på datorn som hela tiden dessutom synkroniseras med OneDrive så nu finns den på två ställen.
Precis som du har jag blogger sedan jag började blogga i februari 2008. Konstigt nog har jag aldrig haft några problem med blogger. Lika bra det iofs, då jag är en teknisk idiot.
SvaraRaderaSkriver alla mina inlägg först i Word, främst för att bli av med eventuella stavfel. Sedan klistrar jag in i Blogger.
Jag sparar varken Word-texterna eller bloggen, men visst bilderna och visste inte ens att man kunde säkerhetskopiera hela sin blogg. 1 000 tack för det heta tipset. Det verkar ju hur enkelt som helst.
Vad gäller Google+ så läste jag på en annan blogg att det krånglar med Blogger, så det lät jag bli. Får sällan kommentarer från personer med Google+, vilket är en himla tur, då jag inte klurat ut hur man kommenterar hos dom om man inte är Google+:are själv.
Blokar (så kallas bloggar i bokformat) rakt av från bloggen blir fruktansvärt fula. Har bara sett en och den hade behövt inte bara handpåläggning utan också ett layoutprogram.
Å innan Polen-Portugalmatchen ska jag nu säkerhetskopiera min blogg. Det lär väl ta hela natten antar jag - drygt åtta år... Än en gång - tack för tipset!
Surprise, surprise! Säkerhetskopieringen tog bara två minuter och 8 1/2 års bloggande resulterade i en xml-fil som bara var 102MB "tung". Strålande:-)
SvaraRaderaPS. Nu är det bara att kolla upp hur en xml fil ser ut... DS.
Vad duktig du är!!! Tänk om man kunde få Blogger till att skapa en kopia automatiskt. Min fil blev ca 6 Mb.
RaderaEn xml-fil ska man nog inte göra så mycket med, egentligen. Den kan man däremot lyfta över och importera till en annan bloggvärd eller vad det nu kallas. Det är det Ditte måste göra när hon flyttar över bloggen.
Och jag hörde någon annan (läste jag om det hos Casa Annika, tro?) som sa att det krävs en hel del arbete för att få böckerna snygga, det är inte bara att lyfta över. Många gånger så har man för små bilder i bloggen så de måste bytas ut med bättre upplösning.
Skönt att du dluppit krångel. Oftast fungerar det ju bra men jag är ofta inne och pillrar i html-koden (men mina mycket magra kunskaper) för formatteringen är horribel! Jag skriver direkt i bloggen. Fast listan med mjölegenskaperna vid mitt bullbaktest är en inklistrad Calc-tabell (OpenOffice motsvarighet till Excel).
Jag blir matt bara av att läsa om eländet. Allt förstås beroende på att jag är en usel problemlösare när det kommer till datorer.
SvaraRaderaJag har bloggat i snart 8 år och har klarat mig rätt bra från större problem. V
id tre tillfällen har jag haft större störningar som jag då skrivit om. Vid ett tillfälle väntade jag ut problemet och efter tre dagar var allt normalt igen.
Vid två andra tillfällen har jag fått hjälp av bloggkompisar, en gång från Aten och senast från BP som jag ser kallar sig teknisk idiot. Vad är då jag?
Kanske oxå jag ska anamma ditt tips och som BP göra en säkerhetskopiering. Två minuter har jag råd att avvara. Men , inte just nu. Det får bli när andan faller på och solen står rätt.
Bra att du tipsar om lösningsmöjligheter. Jag kopierar och sparar ditt inlägg i min datormapp. Då är jag i a f en bit på väg.
Tror inte att BP är så okunnig som hon påstår! De flesta kan mer än de tror. Resten kan kan mindre än de tror...
RaderaAtt ta den där backupen är superduperenkelt!
Hmm... Jag har alltid trott och litat på att Wordpress har backuper som fixar detta. Kollade nu och det finns en sån exportfunktion även i WP. Men utan bilderna är texten inte mycket att ha. Min blogg är ju tämligen bild-inriktad.
SvaraRaderaJag blev av med en månads inlägg på metroblogg-tiden. Bara POFF! sådär. Men när jag kontaktade supporten så lyckades dom hitta dom försvunna inläggen igen. Phu!
Jag får nog fortsätta att hålla tummarna att Wordpress har kollen. Och - äsch - det handlar ju trots allt bara om några års slit och nu drygt 5000 inlägg... ;-)
Jomen det borde de ju göra, kan inte tro annat. Men sedan är det någon som är där och pillrar med något, som inte kunde låta bli knappen (du vet precis vad jag menar!), någon uppdatering som tyckte annorlunda. Jag är väl en bälte- och hängselperson också.
RaderaJag har bilderna i en mapp som ligger både på dator och på OneDrive. Nu är de ju synkroniserade så om jag skulle ta bort på ena så försvinner det på det andra... Men bättre än inte alls ha dem.
Till Wordpress finns det till och med ett plugin som gör att du tar en backup enligt schema, bilder och allt! Och det verkar finnas flera. Kolla här:
http://www.wpbeginner.com/plugins/7-best-wordpress-backup-plugins-compared-pros-and-cons/
Jag har bett min dataavdelning ta en titt på detta... :-)
RaderaSkönt med egen dataavdelning, jag har en också.
RaderaDu väcker ett dåligt samvete. De första åren sparade jag alla bloggposter som word-dokument men det blev bara för mycket (idag har jag snart 4000 inlägg) så sedan har jag bara förlitat mig på Blogger och hittills har det gått bra, peppar peppar, inga problem. Naturligtvis är inte min blogg nåt tungt dokument för framtiden men nog vore det trist om allt bara försvann ... och extern hårddisk har jag ju!
SvaraRaderaVa bra! :D
RaderaDet finns ett alternativ till och det är att man prenumererar på sina inlägg och sparar mailen (lämpligen i en egen mapp). Dessutom så ser man till att man har bockat i att man vill ha kommentarerna mailade till sig och så har man dem också. Fast det alternativet känns som att det är något för den som precis startar sin blogg, inte när man redan har en massa inlägg gjorda.
Men läste du BP:s kommentar? Det gick fort att skapa den där xml-filen! Så gör det på en gång så har du i alla 4000 inlägg sparade!
Och huruvida det är något för omvärlden att spara är egentligen ointressant. Är bloggen intressant för dig att spara (eller snarare att inte förlora)? Det är det viktiga just nu. Vad som händer den dag man längre inte kan bry sig om något på jorden så får någon annan ta beslutet.
Så tänker jag.
Hej!
SvaraRaderaJag håller med om att ta backup är något man helst vill slippa. Därför driver jag Blogbackupr som automatiskt tar backup en gång om dagen. Min förhoppning är att det kan hjälpa "vanliga" bloggare att fokusera på det som är kul istället för att behöva ha dåligt samvete för att man inte tagit backup.
Tjänsten kostar pengar, och jag förstår absolut att inte alla tycker det är värt att betala. Då är xml-filen ett bra alternativ, som Emma och BP redan konstaterat är det enkelt och tar inte särskilt lång tid. En kalenderpåminnelse att ta backup en gång i månaden är ett gratis och enkelt sätt att komma ihåg.
/Mikael