lördag 25 juni 2016

Summering av dagen mitt i sommaren

Midsommar, det ska väl stå för mitt i sommaren, inte sant? Lite konstigt för jag har alltid tyckt att det borde vara i juli någonstans. Men jo, jag förstår att det hänger ihop med sommarsolståndet, då vi har den längsta dagen på året.

Som alla andra så ska jag väl också summera vår Midsommar 2016.

Vi vaknade vid 8.30, kokade vatten till te och kaffe, mannen satte sig vid datorn då han planerat att under dagen avsluta en massa jobb så att han ska kunna varva ned nu inför sommaren. Sonen satte sig så klart vid TV:n. Själv gick jag ut för min morgoninspektion av pool och trädgård. Dessutom klippte jag blommor till den viktiga Midsommarkransen.


Efter bara en kort stund hörde jag två ilskna vrål ifrån huset och jag förstod direkt vad som hänt, har ju hört exakt dessa vrål tidigare - måååånga gånger. Strömavbrott. Och tiden gick utan att elen kom tillbaka. No luz! sa jag till elbolaget Endesa när jag ringde dem och de sa att det kommer tillbaka vid 13-tiden. Jag pratade med grannarna och de suckade då de också var utan. Jag var även i kontakt med Herr Cuba, de bor på en annan gata, och han sa att det sitter lappar uppe om att det skulle stängas av under dagen mellan kl 9 och 13. Vilka lappar? undrade jag. Jo, det sitter lappar uppe, han hade sett dem tidigare när han var ute med hunden.

Hur kan jag ha missat dem? tänkte jag och gick ut för en lappinspektionsrunda.

Ser ni lappen?

Sonens kommentar när jag visade honom fotona jag tog var att "de där ser ju ut att ha suttit där hur länge som helst, de ser ju gamla ut!" Jag har gått förbi dem på kvällarna i skymningen och har inte observerat dem. Suck.

Jag satte mig och band kransen och det blev riktigt fint med bourgainvillea och blyblomma. Blev så fint så! Jag tänkte dessutom fixa lite varmvatten till kaffe så jag drog igång kol i tändröret och satte en glasskål med vatten ovanpå, har gjort det förut.


Efter ett tag hör jag Krack! följt av Fsssssst! Hoppas att mitt stormkök finns kvar i Sverige för i så fall tar jag med det hit igen. Eller så får vi köpa nytt, helt enkelt.


Det blev kaffe uppblandat med vatten, mjölk, en isbit och några skedar vaniljglass i stället. Riktigt smakligt! Men nästa gång ska jag prova att bara ta mjölk, inget vatten. Tur vi dricker NesCafé pulverkaffe i det här hushållet.


Jag satte mig under parasollet, målade naglarna i bourgainvilleafärg (för att matcha klänningen jag tänkte sätta på mig senare) och läste Tom Sawyer i stället, den boken finns ju med på min digra klassikerlista. (Har klarat av två Sherlock Holmes, Frankenstein och båda Alice i Underlandet-böckerna sedan jag skrev det inlägget.)

När strömmen kom tillbaka (vilket den gjorde före kl 13!) så var det bara att sätta igång med tårtan! Jag experimenterade och gjorde en jordgubbstårta med tiramisu-kräm i stället för grädde.



Jag blev lite flyktigt sur för jag trodde jag fått tag i fresa och inte fresón men så fort jag satte kniven i så märkte jag att det var fresón. Fast det funkar det med, om än inte riktigt lika gott.

Jag fixade lunch till sonen som gnällde på att han hade ont i huvudet och var lite snurrig i skallen, han var nog bara hungrig. Han åt och tvingades sedan i säng för en välbehövlig siesta. Själv satte jag mig under parasollet igen och målade nästa lager på fingrar och tår.

Sonen somnade fort och fortsatte att sova länge, till slut väckte vi honom. Och jodå, han var febrig. 39 grader. Han satt lite urvriden i soffan och spelade spel på sin platta men insåg själv att det inte gick så bra. TV:n var bättre. Men det var det där med midsommarfotot!

Sedan sonen föddes har jag varje Midsommarafton tagit ett foto med honom med en krans på huvudet (eller något år i handen när han satte den sidan till) och lite feber skulle minsann inte få sätta stopp på det. Och ett svalkande pooldopp kanske kunde vara bra tänkte vi för det var 31 grader i skuggan. Han satte på sig kransen men kände att bada ville han inte, det var för kallt med de 29 graderna i vattnet. Kortet som togs var dock som alltid jättefint!

Nej, det här är inte årets Midsommarhälsning till familjen!

Till middag grillade vi fläskkotletter och jag experimeterade med potatisen som blev supergod! Jag skivade potatisen tunt, blandade i olja, salt och örter, och la det sedan som en tunn kaka på ugnsplåten. Hur gott som helst blev det! Krispigt.


Det blev en Midsommar i bergochdalbane-format! Bra-dåligt-bra-dåligt. Men frånsett sonens feber (han mår mycket bättre i dag så det är inget att oroa sig för) och att klänningen blev hängande kvar i garderoben så var det en bra Midsommar.

Tårtan blev jättegod, förresten! Bästa är att det finns kvar till en bit i dag med!

12 kommentarer:

  1. En "lugn och stillsam" Midsommar ser jag att även ni firar. Det blev bra trots att nagellacket kanske inte matchade klänningen. Apropå det så är bougainvillea en av mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar nog fira det ganska lugnt och stillsamt. I Sverige brukade sonen och jag dansa det obligatoriska varvet kring stången och sedan cyklade vi hem och åt smörgåstårta med räkor. Mannen min hoppade gärna grodorna. Alltså, han hoppade gärna ÖVER grodorna och dansandet. Inte smörgåstårtan på altan dock.

      Radera
  2. Viken braig midsommar det blev ändå. Trots feber och strömavbrott. Skönt ändå att febern är borta och att strömmen är tillbaka :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev rätt braig ändå och till trots.

      Radera
  3. En minst sagt annorlunda Midsommarafton om man säger så. Men som tur var slutade den ju bra. Å tårtan - mums! Ja maten är också helt i min smak. Å sill finns kanske inte att köpa i Spanien eller!? Men man ska ju ta seden dit man kommer, å det gjorde ni!

    Kransen var jättefin på vattnet. En toppen bild. Påminner om ett bröllop faktiskt. Tror man slänger blommorna i havet om man väljer att gifta sig där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en rätt lång och konstig dag!
      Visst finns det sill, finns på stora Carrefour och så klart i svenskbutiken. Men vi åker ju snart hem till Sverige så då kan vi äta det.

      Tack för komplimangen om bilden, den blev rätt läcker. Och den sista biten tårta åt vi idag, den blev faktikst riktigt god. Får väl se om jag kan tota ihop ett recept.

      Radera
  4. Ja, midsommar blev det och med vissa avbrott i hur det var tänkt. Men flexibilitet är en god egenskap att ha med sig var än man är i världen. Bilden på kransen i poolen är jätteläcker! En krans där bougainvillea var med hade jag inte kommit på. Vår är på tillväxt så kanske kan den komma i fråga nästa år.
    Skönt att sonen är bättre och att det blev en bit tårta över även tills idag.
    Och ett stormkök är alltid bra att ha eller en gasolkamin...
    En bra midsommarafton fick ni trots lite bestyr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bougainvillean är inte så där vidare jättelämplig att binda kransar av, faktiskt. Det blir lite törnekronevarning om man inte aktar sig för de har vidriga taggar. Och högbladen faller lätt av. Men för en stund är det fint, lagom för ett kort eller två! Väldigt vackra blommor men usch och fy så skräpig den är! Men det får man ju ta, den är läcker.
      Håll ögonen öppna, jag har hisnande läckra foton i kommande trillingblommeinlägg!

      Radera
  5. Hej Emma glömde du ta av kransen när du hoppade i Polen erkki

    SvaraRadera
  6. En helt vanlig midsommar alltså...eller inte ;) Hur som helst så blev det ju en bra dag i det stora hela!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en lite konstig dag. Men maten blev god!

      Radera