lördag 16 augusti 2014

Tack för all hjälp!

Innan vi begav oss ned till Spanien ville jag att min familj skulle komma hem till oss så att vi samlades en stund allihop. Vi kom överens om en dag några dagar före vår planerade avfärd.

Sedan krockade det med storebrors planer och därefter även med lillebrors. Kände mig lite ledsen och övergiven där ett tag...

Men sedan visade det sig att det inte alls krockade! Varken storebror eller lillebror visste hur många av deras ungar de skulle få med sig, dock (låter som en hel skock men totalt har de sex barn). Mamma och pappa skulle hyra ett släp så bröderna kunde hjälpa oss att få undan de tunga möblerna och lite annat skräp till återvinningen, mamma skulle dessutom fixa lite fikabröd för hon visste att det var tidspressat med allt...

Vid utsatt tid kom mina föräldrar med släp och dessutom min storebror med sitt släp! Ut ur bilen hoppade alla barnen och med lillebrors bil kom även hans. Jag blev faktiskt lite tjock i halsen när jag såg dem alla komma. Allihop var här!

Sedan blev det fart! Alla hjälptes åt att gå igenom det vi sorterat upp, vad som skulle kastas, lämnas på återbruket och jag sa hela tiden "ta vad ni vill ha!". Det senare mottogs lite trevande i början men sedan satte alla fart. Matskafferiet med alkoholhaltiga drycker och mina inlagda konserver (saft, äppelmos, syltade trattkantareller, sylter, géléer, chutney, egen glögg...) var extra intressant. Det var helkul att se diskussionerna: "Aqvavit - nä, blä! Det får morfar! Men det här, det ser gott ut!". Garaget med biltillbehör och verktyg var också en skattkammare. Brorson nr 2 i åldersordning visade stolt att han fyllt sin bil med verktyg, konserver, drycker, kristallglas mm och han var överlycklig över det. Bra! Då är jag lycklig för någon blir glad och jag slipper slänga och gräma mig över det!

Jag hade väntat mig en stund med kaffe, bullar och babbel. Istället hjälptes alla åt att tömma huset åt oss. Tack snälla familjen! Jag tror inte ni förstår hur mycket ni hjälpte till! Och en extra stor och varm kram som tack till mina föräldrar som slet så hårt i värmen i flera dagar - jag har så dåligt samvete för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar