lördag 21 mars 2015

Kan man skapa en bokmal?

När jag var liten/yngre så fick mamma till slut säga till mig!
- Nu får du sluta läsa och gå ut!

Jag läste allt, t ex de "obligatoriska" barnböckerna av Astrid Lindgren och Maria Gripe men även det i mammas och pappas bokhyllor, som Biggles och Kulla Gulla. Mina kompisar läste de med och vi lånade av varandra. Åh, att få hårda paket med böcker i julklapp!

Mannen min är en bokmal han med. Vårt projekt nu är att få sonen till att bli det men än har vi inte lyckats, om vi nu någonsin kommer göra det. Vad gör man när han faktiskt ligger där mysigt uppkurad i soffan under en filt och skrattar högt åt något i Sune-boken han fått i läsläxa av fröken, men ändå inte vill tillstå det underbara och mysiga med böcker.
- Det är ju läxa!

Lånat bild från svt.se
I julklapp/födelsedagspresent (glömt vilket, han fyller ju på årets första dag så det går liksom ihop ibland) fick han en eboksläsare*, en bok med knappar och skärm borde väl ändå funka för en 10-åring som älskar datorer! Jag fick en själv för tre-fyra år sedan och älskar den! Guds Gåva! Mannen min fick en för 1,5 år sedan och han gillar sin också. Så nu har vi var sin av olika märken och slag! Mannen min har köpt några böcker, jag har lånat på biblioteket (har kvar mitt lånekort) eller laddat ned då det finns mycket och lättillgängligt. Titta här bara, vilken skatt! Och här är en guldgruva! Jag behöver fler timmar på dygnet!

Men barnböcker är faktiskt värre och bibliotekets utbud är uruselt, bara massa flickböcker. Och det är t o m svårt att hitta att köpa. I alla fall när man som jag har fått för sig att sonen ska läsa just precis den där boken! Den som är så bra, som jag läste fyra gånger i hans ålder! Just nu är det "Den oändliga historien" av Michael Ende jag skulle vilja få tag på som ebok. Hittar den på engelska men inte på svenska. Känner inte för att köpa den som inbunden för jag har den magasinerad i Sverige.

När man går i bokaffärer/-avdelningarna här i Spanien är ju så klart det mesta på spanska. Jag har köpt några trädgårdsböcker men att ge mig på en skönlitterär bok skriven på spanska är i nuläget inte så givande, kommer bara bli frustrerad. Så för mig är eboksläsaren oumbärlig då jag kan ladda ned böcker på svenska och engelska. Jag behöver inte ens ha på mig de förbenade glasögonen, jag kan bara förstora texten eller ändra typsnittet om jag vill!

*) Blanda inte ihop eboksläsare med surfplattor - det är helt olika upplevelser! Surfplattor är värdelösa att läsa texter/böcker på (har provat) i jämförelse med en riktig bok eller eboksläsaren. Däremot om man ska läsa böcker med färgglada bilder så funkar inte eboksläsaren då de ännu normalt har svartvita skärmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar