söndag 8 mars 2015

Vart tog hyran vägen?

Nu var det nästan en vecka sedan jag skrev men det är för att jag har provat på att ha magsjuka här i Spanien också. Så nu vet jag hur det känns och nä, det är inget jag kan rekommendera. För den som undrar känns det precis som hemma i Sverige...

Idag ringde det på dörren och där stod Antonio, han som vi hyr av, med ett papper i handen. Han sa att de inte fått de senaste två månadernas hyra.

VA!??!?!

Stressen och desperationen slår sina klor i magen på en gång: jag vet att jag har gjort betalningarna. Vad är det för fel nu då? Har jag gjort något fel? Jag gillar inte att göra fel. Gillar inte att ha fel heller, för den delen.

Jag har tidigare betalat från mitt svenska bankkonto men dessa två är de enda jag har betalat från mitt spanska. Jag ser på en gång att den i januari ska ha gått rätt, jag dubbelkollar IBAN och jo, det stämmer. Så där får nog Antonio kolla sitt konto igen, han har fått en utskrift på betalningen nu. Helt off-topic men skrivaren är attans bra! :)

Så den andra betalningen, den för mars-hyran...

När jag skulle föra över pengarna från mitt svenska konto till det spanska var det något som krånglade på den svenska sidan och det tar jag inte åt mig äran för. På något sätt blev det 1000 kr i st f 1000 € som fördes över. Det resulterade i att pengarna inte fanns på kontot när de skulle dras från det spanska kontot tre dagar senare. Och inte fick jag någon notis om det heller... Tur jag kollade och såg då detta så hela proceduren fick göras om. Och i stressen valde jag fel mottagare ur mitt lilla register på två stycken (Antonio och försäkringsbolaget).

Så just nu har försäkringsbolaget fått alldeles för mycket pengar. OK, de är ju vana vid det så de har knappast höjt på ögonbrynen åt detta. Men jag vill gärna ha dem tillbaka.

Det ska nästan bli "spännande" att se hur det här går. Jag har kontaktat försäkringsbolaget så att de ringer mig (jag ringer INTE dem igen) för att be dem betala tillbaka, jag har även mailat vår bankkontakt för att kolla med henne hur man gör. Har jag tur kanske hon bara kan dra tillbaka pengarna men det tror jag inte.

Det enda roliga med detta var att jag fick leka med loggorna till Banc Sabadell och SEB!

Nä, nu går jag ut i solen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar