lördag 3 november 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 44

Klockan har dragit iväg, kanske det ändå kan passa med godisbitar ur veckan!


Godisbit nr 1
Konstverk! Vi var på kalas förra helgen för Fröken Cuba fyllde 12 år. Hon hade sett ut en tårta hon bara skulle ha och den var verkligen superläcker! Hennes namn stod så klart där men jag har blurrat bort det. Tänk så kul det är att se fina bakverk!

Tyvärr var utseendet det enda som var läckert. Det hela var täckt med fondant, sockerpasta, och hur gott är det? Inuti var det en chokladsockerkaka (tror jag att det var) och mellan varven smörkräm. Tyvärr var det många, både vuxna och barn, som lämnade kvar på tallriken. Ledsamt att se för tårtan var extremt dyr!

Men som sagt, det var väldigt kul att se.

Kolla! Nedtryckaren sitter nere utan hjälp!

Godisbit nr 2
Brödrosten funkar igen! I veckan när jag rostade bröd och tog bort betongklumpen för att brödskivorna skulle ploppa upp så hölls plötsligt nedtryckaren nere av sig självt. Se på den, va! Jag tryckte upp med avbrytningsknappen, tryckte avvaktande ned igen men ett leende spreds: magneterna verkar funka igen, nedtryckaren satt kvar i nedtryckt läge!

Jag fattar ingenting men det spelar ingen roll. Jag är bara glad att jag inte hade köpt en ny brödrost. Håller den ett tag till, perfekt. Går den sönder igen så har jag klumpen kvar.

Godisbit nr 3
Närhet på eget sätt! Visste först inte vad mer som skulle kunna kvala in i min godispåse (de har ingen rangordning, har aldrig haft) men så kom jag på det när jag läste BP:s blogg om böcker. Mannen min och jag följer ofta samma serier, vi har oftast samma smak. Men sedan ibland så drar det ju iväg åt olika håll. I stället för att slåss om tillgång till teven så tittar vi helt enkelt på varsin serie på våra surfplattor. Det är mysigt att ligga där bredvid varandra även om vi inte tittar på samma sak. Plattan kan även bytas ut med en (e-)bok, samma sak där.

Egentligen är vi nog så som personer. Vi behöver inte göra saker tillsammans hela tiden men den andra ska liksom finnas där. När jag tänker efter så upplever jag att mina föräldrar är likadana.

Godisbit nr 4
När det går åt rätt håll! Jag berättade för mannen min om Ama de Casa och läget efter hennes operation och att hon mår bättre. Jag pratade om henne som en vän.

Världen är ganska konstig. Kan man ha vänner man aldrig mött? Jag hade den diskussionen med en chef en gång, han tyckte inte det, man måste träffas för att känna någon men jag blev upprörd och tyckte att han därmed nollförklarade alla som haft brevvänner på olika sätt (detta var i e-mailens begynnelse). Jag älskar filmen "84, Charing Cross Road" med Anne Bancroft och Anthony Hopkins. Den är tydligen verklighetsbaserad, händelser ur Helene Hanffs liv. Som sonen skulle säga:"In your face, boss!".

12 kommentarer:

  1. Tårtan var verkligen fin, men trist med innehållet. Kändes inte lockande alls. Tyvärr. Men ögongodis var den. Har ju sådan tur att jag har en dotter som bakar de mesta magnifika tårtorna både till innehåll och utseende och den som fyller år får själv önska tema för tårtan. Helt perfekt.
    Kul att brödrosten fått en nystart. Böcker tycker jag alltid är fina godisbitar både de jag fysiskt läser och bläddrar i och de jag lyssnar på.Har alltid ett par böcker på gång. En "fysiskt" och en jag lyssnar på-
    Visst tycker jag att man kan ha vänner man inte fysiskt träffat. Absolut. Jag har fler och några av dessa har jag också mött i verkligheten. Fina och givande möten. Filmen "84 Charing Cross Road" gillar jag också. En fin godbit bland de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag tänker likadant om tårtan! Jisses vilken trerätters middag jag hade kunnat göra för vad den tårtan kostade. jaja, tårtmakaren var säkert lycklig!

      Radera
  2. 1. En sak som spanjorer inte är bra på så är det tårtor, eller sötsaker rent allmänt. Utseendet av tårtan är väl sådär, speciellt om jag jämför med tårtorna Ditte har visat upp och som görs av hennes dotter.

    2. ASG här. Ganska logiskt att magneterna funkar igen. Tycker inte du det?! Jag menar efter att den där betongklumpen har satt på såpass länge/ofta så...;-)

    3. Här är vi ganska så lika er två faktiskt. Men vi gillar också olika serier/filmer och då har vi varsin tv:n. Ingen av oss gillar se tv på dator eller platta. Tusen tack för länken där förresten:-)

    4. Vänner eller friends. Ja, jag vet inte. Jag skulle nog kalla de flesta av er mina bästa kompisar. Vänner kan man nog bara vara om man känner varandra "på riktigt" tycker jag. Om man ställer upp för varandra med mera, med mera.

    En toppen godispåse den här veckan också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började skriva något om att spanjorer är bra på mycket men bakverk är inte deras starka sida men tog bort det ... Oj, nu skrev jag det visst igen.

      Radera
  3. Åh! Jag blir alldeles tårögd här - blev väldigt rörd över att du diskuterade mitt tillstånd med maken, och ansåg oss vara vänner. Och vet du vad? Det tycker jag också! Fast för säkerhets skull kanske vi måste se till att träffas "på riktigt" också nån gång i framtiden :-)

    Himla bra att brödrosten gav upp sitt tramsande men "färdig-upphoppet". Vårt ena halvljus har med att både gå sönder och laga sig självt inom loppet av bara ett par veckor. Det var inte alls lika uthålligt som brödrosten :-D

    En stor KRAM till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du är så pass kry nu att du börjat surfa runt igen! Skönt att höra!

      Kram

      Radera
  4. nr. 1. Ibland kostar det att bara titta.
    nr. 2. Visst är det skönt när man fixat nåt utan att ha en susning om vad man gjorde. Det hände mig idag med datorn.
    nr. 3. Oj, så jag känner igen D och mig.
    nr. 4. Så klart kan man ha vänner man aldrig mött irl. Om inte skulle jag inte ha några vänner alls eftersom jag sedan många år tillbaka nästan aldrig träffar nån utanför familjen. En bloggvän är väl oxå en vän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste just om din dator. Sköt det fixade sig. Em hel del dyrare och jobbigare att byta dator än en brödrost. Oftast i alla fall, det finns ju brödrostar som man undrar vad i hela friden ...

      Ja, den där tårtan var verkligen ett skådebröd.

      Radera
  5. Så urtrist om en så vacker (och dyr) tårta inte är god! Det där med att ha vänner man aldrig mött - ja men visst är det fantastiskt att det kan funka så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fantastiskt! Och tårtan var fantastisk den med men inte i mun.

      Radera
  6. Klart man kan ha vänner man aldrig mött :)
    Gillar känslan av att göra olika saker - fast tillsammans! Så ser det ut även hos oss mellan varven!

    SvaraRadera