fredag 16 november 2018

Före - under - efter ... - del 2

Kommer ni ihåg duschen vid poolen och dess avlopp?


Jag gnällde ju redan då och tyckte att hålet skulle proppas igen men de hantverkarna tyckte jag skulle låta det vara. Så när de var klara och packat ihop sig gjorde jag det själv, högst medveten om att det där kommer bara hålla ett kort tag. Fast det höll längre än jag trodde: två år. Där ser man! Inomhussilikon funkar tydligen rätt bra även utomhus på dessa breddgrader.


Men efter denna sommaren så ser det inte vidare kul ut så när hantverkare Dani ändå var här och de höll på med betong så gjorde jag ett nytt försök. Den här gången kontaktade jag Miguel, han som vi hyr av, och frågade om de inte kunde ta en klutt och proppa igen ordentligt. Det gick Miguel med på och jag gick ut och sa till Dani.
- Eftersom rören ändå är trasiga så kan ni lika gärna sätta igen det, vattnet rinner undan ändå borta vid muren.
- Inga problem, det är inga rör där i det hålet ändå! sa Dani.

Nä, just det, precis som mannen min och jag trodde. Vattnet från duschen har bara åkt rakt ned i marken kring poolen. Väldigt bra ... Tur vi haft proppen och en balja hela tiden!


Så nu är det igenproppat!

Hålet där i betongen var dock inte den huvudsakliga orsaken till att de var där. Nej, de tog ju hand om vattenskadan i huset samt att jag hade observerat att muren vid poolen börjat spricka upp igen och var ruckbar. Farlig, alltså. Inget att luta sig emot. Muren reparerades då i samma veva som poolen gjordes om men nu var det dags igen. Inte så konstigt att den bågnat eftersom det vatten som ska rinna i hålen längst ned visserligen rinner ut från vår markbeläggning men sedan så rinner det vidare innanför tegelstenarna nedanför. Kan tänka mig att marken kring den då läckande poolen under en längre tid varit ganska gyttjig. Så det beslutades om att hela muren skulle tas bort och en ny sättas dit. Med bättre avrinning.


Samtidigt som en jobbade med hundkojan höll en på att riva muren. Fort gick det med muren! Den var borta på en dag, skräpet bortforslat (note to self: om fler arbeten kring poolen så ska den täckas för den var full med småflisor från muren, inte bra), och den nedre muren hade börjat byggas upp igen. Själv stod jag och njöt av en ännu bättre utsikt! Jag frågade - halvt på skämt - om de inte kunde sätta dit plexiglas där istället men det är tydligen svindyrt. Hantverkare Dani pratade om att det skulle kosta 2000 € och det fattade jag med att det är inte vettigt. Dessutom skulle det inte passa in.
- Kan ni inte sätta två varv med de där hålstenarna då, de som sitter överst? Då blir det mer luft.
- Ledsen, det blir inga hålstenar alls.
- VA?!
- Nej, de är en del av problemet, de är så sköra. Det kommer bli mursten hela vägen upp.

Det gillade jag inte alls, men vad ska man göra? Inte vårt hus. Eller pengar.

Det jag menar med hålstenar syns längst till höger på fotot.

Nu är det gjort. I veckan var de här och målade muren, putsen behövde torka lite först. Muren är stadig och det är snyggt gjort, klagar inte på hantverket. Jag är bara inte riktigt vän med den nya muren för till råga på allt blev den dessutom ännu några centimeter högre än den tidigare. Den känns så klumpig mot hur det var innan, saknar hålstenarna.

Jaja, man vänjer sig väl.

18 kommentarer:

  1. Mycket underhåll när det kommer till hus. Saknar inte det vi hade i Sollentuna och är glad att vi "bara" har en lägenhet nu.

    Tycker det blev bra med muren ändå - du får väl stå på en pall eller nåt när du vill kolla utsikten mera :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen jag ville ju sitta i poolen och titta på havet!!!

      Radera
    2. Det kanske finns nån hög plastflytgrej som du kan sitta på i poolen? ;-)

      Radera
    3. Får låna grannens flamingo, klänga runt halsen ... Fast den är nog no funciona nu precis som vår glass.

      Radera
  2. Riktigt snyggt gjort men jag tycker plexiglas här hade varit riktigt läckert. Och vilken känsla av luft och hav dessutom. Men det är ju förstås en helt annan kostnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst hade det varit läckert med att se hela men plexiglas passar i en mer strikt och modern miljö. Här hade det sett konstigt ut.

      Radera
  3. Där försvann visserligen havsutsikten, vilket såklart borde innebära en hyressänkning, men jag måste säga att jag gillar den nya muren skarpt. Stilrent i vitt, väldigt genuint spanskt... eller grekiskt;-)
    Jag skulle dekorera väggen med smakfulla kakelplattor modell "lite-större" som passar in i miljön. Å nej, jag skulle inte borra hål för upphängningen utan skulle använda 3Ds speciella kardborrband Command eller liknande. Superbra!
    Plexiglas finns runt många privata pooler i Benidorm. I olika fantastiskt fina färger. Hade troligen frågat Miguel om han vill dela på 2 000 Euro. Han verkar ju inte vara fattig, han hade troligen gått med på det. Höjer ju värdet på hans hus om man säger så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske en bård med samma kakel som det andra? Eller ett blickfång med några i mitten. Kakel och klinker sätter man ju fast med fix så borra gör man inte. Fast nej, jag kommer låta väggen vara.

      Jag försökte även med en lägre mur och sedan som en reling i metall men fick nobben på det med ... :D

      Radera
  4. ♫ ♫♪♪ Lördagsgodis, hej, hej, lördagsgodis ♫ ♫♪♪

    Nejdå. Känn ingen press... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast redan nu? Jag har inte ens ätit frukost än!!!

      Ska se om jag hittar något mumsigt att ställa fram senare. Har varit en lite knaper vecka med förkylningar och skit. Det brukar bli konstiga bitar när veckan varit så.

      Radera
  5. Förstår vad du menar och glas hade ju varit bättre, men nu är det gjort och det blir säkert bra.
    Ha en skön helg! Ska ju regna en deli helgen, men härligt inomhus också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får inte regna nu i dag för då blir det jobbigt med tvätten1 Vill inte ha den inne, det är så attans fuktigt som det är!

      Ha en härlig helg du med!

      Radera
  6. När muren är så där skinande vit så tycker jag den är riktigt prydlig. Synd på det där med "hålstenarna" dock då de är både vackra och lättar upp murintrycket. Men, man får inte alltid som man vill och du vänjer dig säkert med tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det lättar upp och jag tycker de är fina. När man satt på poolkanten kunde man se himlen igenom, lite hav och den underblomma som lyckats kila sig fast där vattnet sipprade ned.

      Den nya delen är skinande vit och jag tyckte att de skulle måla muren till vänster också, den är mindre vit om man säger så.
      - Ge det några veckor så är de i samma färg, svarade Dani på det. :D Han har säkert rätt.

      Radera
  7. Jag förstår att muren måste vara där, av säkerhetsskäl men den skymmer er fantastiska vy. Tegeltaken är så vackra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är rätt vackra. Förutom grannen nedanför vars tak verkar vara målat tegel eller något. Det är rätt skamfilar.

      Radera
  8. Du får bygga upp en liten träaltan i något hörn så du kan se över muren när du ligger i solstolen med din ... 7up ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som ett badvaktstorn! Får jag ta en Fanta i stället?

      Radera