lördag 24 november 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 47

Denna veckan bjuder jag på en riktig Bridgeblandning: fullt med en massa små olika godsaker där alla familjemedlemmar kan plocka ur det som de föredrar, ofta till de andras förtret.


Godisbit nr 1
Överlevare! Får jag presentera den lilla cypressen och cyklamen från förra årets jularrangemang. Cyklamen har precis börjat blomma så fint om än med färre blommor. Men det gör inget. Till min sorg överlevde de små järnekarna inte sommarens hetta där vid matplatsen. Solen steker på så enormt på de stora fönstren och jag hann inte riktigt med. Men jag får glädjas åt det som har överlevt. Kolla vilket fantastiskt bladverk cyklamen har!


Godisbit nr 2
Pizzabuffé! OK, färdiga pizzor är kanske inte alltid den mest kulinariska upplevelsen men vi har hittat på en variant som gör det lite roligare då när man inte har ork med något. Vi väljer en tre-fyra stycken (inte för att vi äter upp allt på en gång utan för mångfalden), skär upp dem i en 8-12 bitar, in i ugn och så kan man plocka av varje eller de man föredrar. Barbacoa är alltid med då den är sonens absoluta favorit: den har ju bacon! Lidls 4 Queso (fyra ostar) var överraskande god, tror de gjort om receptet.

Nachos och giftigt grön (endast på bilden) geggamole

Godisbit nr 3
Mina små skålar! Jag vet, helknäpp godisbit men de är faktiskt superbra och i perfekt tapa- eller smakportionsstorlek.

Än bättre är att jag har inte betalat något för dem utan de är "gåvor" när man köper en bit Old Amsterdam, en ost som sonen älskar och passar bra till plockmaten. Så jag har några stycken av dessa stengodsskålar.

Bilden är lite mjölkig, fotade genom rutan på köksdörren. Ville inte störa.

Godisbit nr 4
Tramse! Titta på honom! Regnet har öst ned en vecka, hans dyna var blöt så jag la upp den på fåtöljerna när molnen äntligen kunde knipa igen lite. Solen sprack nästan igenom ...

Se så klappbar han är, så klia under hakan-bar! Han var helt avslappad, jag såg morrhår och tassar rycka så han jagade nog ödlor där han låg och sov så djupt. Jag funderade på att smyga ut och sträcka fram en hand men ... nej, det är nog dumt att utmana våra öden.


Godisbit nr 5
1000 dagars streak på Duolingo! I söndags firade jag det, att jag varje dag i 1000 dagar gjort någon eller några lektioner spanska på Duolingo, språkträningsprogrammet. Jag klarade ju av hela "trädet" i september förra året men jag har fortsatt eftersom det finns fler lektioner, mer att lära särskilt som de nyligen gjorde om en del. Det tar inte lång stund att göra så varför inte? Jag lär mig ju fortfarande och då fortsätter jag! Fast inte 1000 dagar till på spanskan. Någon måtta får det ju vara på det roliga.

Någon gång under onsdagen passerades milstolpen

Godisbit nr 6
Över 300 000 sidvisningar på denna bloggen! Ja, ännu fler siffror men som mamma påminde mig om i veckan så skulle jag snart nå en ny milstolpe, kul! (Oj, har inte svarat mamma, fy på mig!) Sedan det första inlägget den 14 juni 2014, vilket är 1624 dagar, har jag  alltså haft 185 sidvisningar per dag och jag har publicerat 916 inlägg så det blir ungefär ett inlägg varannan dag. Hur många kommentarer jag har fått har jag ingen aning om för det kan man inte längre se men det är många kommentarer. Jag blir så glad för alla kommentarer!

Så tack alla ni som kommenterar det jag skrivit eller som bara skriver en kort hälsning!

19 kommentarer:

  1. Inte illa alls att hinna med dessa Duolingo övningar på 1000 dagar. Jag har inte övat spanska pp Duolingo på länge men nu upptäckte jag till min förvåning att Babbel abonnemanget har runnit ut. Så jag får väl lösa ett halv år denna gång=) Förr har jag betalat för ett år men till min förtret så övar jag inte så mycket under sommaren. Då får vi besök och åker på semester....
    Bra storlek på tapas skålarna! Jag hade ett stort IKEAljus som var placerat i en keramikskål. Nu passar den jättebra för sallad. Bra att ta vara på ting. Trevlig helg🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen det är ju det där med att få en rutin på det. Jag brukar försöka göra det när jag gått och lagt mig eller väntar på min tur i badrummet. Men ska vi bort på kvällen brukar jag se till att göra det innan. Sedan finns det ju sk streak freeze som jag alltid ser till att jag har aktiverat (köpt för lingots) och några gånger har den varit bra att ha!

      Visst är det bra med saker som kan användas till annat. De där små skålarna är perfekta att sätta ett blockljus i också.

      Radera
  2. Många och goda bitar denna vecka! Trelvigt! Grattis till 1000 dagar på och med Duolingo! Jag tragglar på och visst går det framåt. Men vissa dagar fuskar jag.
    Otroligt vilken vacker cyklamen och vilka blad! Den ser då ut att trivas. Grattis till sidvisningarna på bloggen! Jätteroligt. Och om du vill se mer detaljer om besökare - Vilka länder de kommer från, populära inlägg, antalet unika besökare, kommentarer m.m. så kan Google Analytics vara ett bra redskap. Men det kanske du redan har. Det finns ju många olika. Säkert har Blogspot något liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte!

      Blogger har en statistiksida så man kan se varifrån folk kommer (eller var ip-adressen är registrerad), vilka enheter som används och lite annat. Google Analytics har ju mycket mer än så men jag är sällan inne och tittar.

      Radera
  3. Det var en välfylld godispåse den här veckan. Å den var också riktigt läcker.

    1. Cyklamens blad är ju naturliga konstverk.

    2. Har faktiskt aldrig ätit en färdig pizza. Har ett pizzabageri 300 meter bort så... Men inte ens där hr jag varit på minst ett år. Ooooops! Det måste bli ändring där, helt klart. Å Guacamolen har helt rätt färg. Det är så den ska se ut:-)

    3. Tramse är för söt där han ligger och "goar" sig.

    4. Fantastiskt jobbat med din Duolingo-kurs. Du har helt rätt inställning där. Bor man permanent i ett annat land så ska man lära sig språket.

    5. Stort GRATTIS till 300 000 sidvisningar! Å det på bara fyra år, där du inte ens bloggat varje dag! Otroligt bra jobbat där. Nu blev jag faktiskt sugen att kolla min egen statistik, vilket jag så gott som aldrig gör. Men jag vet att jag bloggat sedan februari 2008;-)

    PS. Har du varit inne på Google Analytics? Japp, det har du säkert varit. Om man förstår statistiken, vilket jag inte gör, så är det troligen ganska så matnyttigt. Har inte kommit så långt som "kommentarer". Vet inte ens om de finns med där. Om du hittar statistik för kommentarer får du gärna meddela mig;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, BP!

      Jo, jag har varit inne på Google Analytics men där är så mycket så jag förstår inte vad jag ska med allt till. :) Har inte heller hittat någon funktion för att se hur många kommentarer man fått. Jag tror att den siffran fanns förut men försvann när de ändrade förstasidan, den men översikten. Saknar den.

      Radera
  4. nr. 1. Vackra överlevare.
    nr. 2. En utmärkt lösning när orken tryter.
    nr. 3. Små stengodsskålar kommer ofta till nytta. Guacamolen ser god ut, men chips gillar jag inte.
    nr. 4. Tramse ser ut att vara väldigt nöjd med att få bo hos er.
    nr. 5. Starkt jobbat.
    nr. 6. Och jag är en av de som hade turen att titta in hos dig. Det är jag glad för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nachos är inte riktigt som potatischips även om de båda är friterade. Nachos har ju en annan smak och även konsistens, de är grövre så att man lätt ska kunna skopa upp guacamole, grönsaker och allt det andra goda man har på tallriken.

      Radera
  5. Ooo... Att få cyklamen att överleva ett helt år är ju helt otroligt! En vecka är nog max med vad jag har lyckats med :-)

    Sonen och jag har nog likartad smak när det kommer till mat. Barbacoapizza, bacon och Old Amsterdam - det är grejer det! Fast jag misstänker att han inte gillar surströmming... :-D

    Duktigt jobbat med spanskan!

    Och stort GRATTIS till alla visningar! Visst är det kul när folk är inne och gluttar på det man har knåpat ihop :-)

    Ha nu en riktigt fin söndag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag har faktiskt en cyklamen ute också som jag har lyckat få att blomma om igen. Undrar om den inte är ännu äldre. De gillar temperaturen ute nu. Man måste bara komma ihåg att döhuva dem och se till att de inte torkar ut.

      Ha en skön söndag du med!

      Radera
    2. Blev nyfiken och jo, den andra cyklamen är faktiskt två år gammal!

      Radera
  6. Wow - 1000 dagar i sträck på duolingo! Det kanske vore något att testa. Skulle behöva friska upp och framför allt utöka mina nästan obefintliga kunskaper i franska. Kanske skulle testa detta på allvar (har bara nosat lite på appen tidigare).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen varför inte! Det kostar ju inget mer än lite tid varje dag. Franskan har jag också funderat på att fräscha upp men det får vi ta sedan.

      Radera
  7. Så många godisbitar :) Grattis till 1000 och 300 000 +

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva, hoppas det var något som "smakade". :D

      Radera
  8. Så härliga godisbitar! Smakliga allihop. :) Underbar cyklamen! Och lilla kissen är ju bara för söt. Förstår att du inte ville störa. Åh, när jag ser de där pizzorna grämer det mig att jag inte tål gluten. Livet skulle bli lite enklare då. Men å andra sidan blir det ju lättare och lättare att få tag på glutenfritt.

    Heja dig med spanskan!


    PS. Nu har jag lagt till klippet med Monicas jakt på brudklänning. :D Tack för att du uppmärksammade att det fallit bort!

    PS2. Det är jättesvårt att få kommentaren godkänd! Jag har nu klickat mig förbi säkert åtta olika varianter där jag ska kryssa i vilka bilder som föreställer trafikljus etc ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vara jobbigt med gluten! Som du säger, det har verkligen blivit lättare. Minns en arbetskamrat vars dotter var glutenintolerant och i början av 90-talet fanns det inte mycket i butikerna, jag hade heller aldrig hört talas om det.

      Jag fattar inte heller vad det tar åt de där systemen ibland! Har också fått klicka en massa "alla med bilar på" emellanåt. Som du säger, inte bara ett val utan flera. Gör bilderna lite lättare att se så blir det nog enklare. Men det är väl det som det inte ska vara.

      Radera
  9. Tack för att vi får ta del av din sprängfyllda godispåse.
    Härligt och grattis till alla läsare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt att du gillar min Bridgeblandning!

      Radera