lördag 17 november 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 46

Lördag! Det innebär ju här att det är dags att rota runt efter godsaker ur veckan!


Godisbit nr 1
Rätt växt på rätt plats. Tydligen tyckte någon att det där var fel växt eller i alla fall på fel plats för jag hittade den för något år sedan uppe vid sopstationen, då när man "fick" slänga trädgårdsavfall där. Det var tider det, för vilket fynd, va! Den där suckulenten är nu en riktig prydnad och har växt sig stor, det var bara en bladrosett när jag tryckte ned den i jorden där i hålet på den sluttande muren. Nu är hela plantan ca 50 cm i diameter. Riktigt läcker!

Husmanskost lämpar sig sällan för fotografering.

Godisbit nr 2
Stekt surkål! Har ni någonsin den där känslan av ... åhhh ... bara en gaffel till ... sedan är det bra ... nej, en till ... guuuuu så gott! Jag har har några sådana där smakupplevelser som är helt euforiska! Framför allt upplevde jag dem som gravid. Jordgubbar! Ångkokt broccoli, färskpotatis och gräddfil! Guuuuuu så gott! Den mest exklusiva restaurangen kan inte slå det, det blir inte godare! Samma sak är det med stekt surkål! Skulle kunna stå där och vräka i mig det direkt från stekpannan! Jag är så glad - precis som sonen och mannen min - att svärmor visade hur man gör detta. Jag tillagade detta till middag i går med helstekt kalkonfilé, klyftpotatis och ungsstekt sötpotatis. Inte mycket kvar.

Egentligen har jag i någon vecka nu gått och varit sugen på sarma, serbiska surkålsdolmar. Men jag har ingen aning om var jag kan hitta hela syrade kålhuvuden här i Spanien och att göra egna tar sex veckor (vad jag kan läsa mig till). Undrar om man inte kan göra surkålspudding!

Kolla vilken köttdisk!

Godisbit nr 3
Ny matbutik! Inte långt ifrån idrottsanläggningen i Arroyo de la Miel har det öppnats en ny matbutik, hittills okänd för mig: MASKOM. De öppnade förra helgen och i måndags var jag där efter att lämnat av sonen på judon. Perfekt med tillhörande garage - ljust, luftigt och stora rutor! - där man kan parkera gratis.

Kanske inte så att jag känner att oj, hit kommer jag alltid ska när jag ska handla. Utbudet är ganska likt de andra butikerna: en del produkter är det samma märken på, andra är nya för mig. Priserna var helt OK, till och med riktigt bra. Sedan vet man ju inte vad som är lockpriser så här i början. Men nytt, rent och fräscht samt glad och trevlig personal!

Det sista, det är inte det vanligaste i Spanien, kan jag lova.

14 kommentarer:

  1. Suckulenten är ju hur fin som helst. Den är vacker och "sitter" perfekt där. Å den tål ju allt och lite därtill, vilket din verkligen har bevisat. Sedan har du ju gröna fingrar också såklart:-)

    Stekt surkål har jag aldrig ätit. Visste inte ens att man kunde steka surkål för att vara ärlig. Vanlig surkål har jag däremot ätit, och den gillar jag.

    Alltid kul med en ny matbutik. Kul att kunna välja mellan olika utbud. För mig är det nog det viktigaste att matbutiker är rena och fräscha, trevlig personal är en bonus såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du surkål kan jag verkligen rekommendera den stekta, den blir liksom ännu djupare i smaken. Enkelt är det också! Och nyttigt!

      Sur personal kan få mig att inte återvända, spelar ingen roll hur rent och fint det är.

      Radera
  2. Kul med suckulenten som fått ett nytt hem hos er. Och fin är den.
    Stekt surkål har jag ätit en hel del. Min mamma var norska och gjorde surkål i tryckkokaren och till nästa dag kunde den stekas. Även i Kina och andra asiatiska länder är detta ganska vanligt och väldigt gott i mitt tycke.
    En ny matbutik är kul och finns manuella diskar är det ju än bättre. Och fint att handla här när du ändå var i närheten.
    Riktigt goda och matnyttiga godisbitar. Perfekt en lördag kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur gjorde hon surkål i tryckkokaren? För surkål är ju inte kokt. Menar du bara att hon använde tryckkokaren som kärl? Det var ju ett bra alternativ.

      Radera
  3. Fantastiskt fin suckulent! Vad roligt det är när man lyckas få vissa växter att bli hur fina som helst (lyckas dock inte alltid här, haha).

    Stekt surkål minns jag inte om jag har ätit. Men jag borde ju ha kommit ihåg det om jag tyckte det var så gott som du tycker det är. ;) Få se nu om jag kan komma på nån sån där "kan inte sluta äta"-rätt. Mammas goda grytor helt klart och så är jag galet förtjust i ekologiskt jordnötssmör. Kan inte köpa det tyvärr för då äter jag upp hela burken.

    Alltid kul med en ny matbutik!

    Önskar dig en skön söndag.


    PS. Det var extremt svårt att kommentera i dag?! Fyllde nog i 15 (!) olika rutnät med frågor. Märkligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den fin, gillar hur den är lila i topparna.
      Fördelen med när habegäret inte är feta saker så blir det ingen äckelkänsla efteråt. Tänk hamburgare. Gott första tuggorna. Eller Chips.

      Jag har också råkat ut för de där hopplösa skyltarna hos andra. Ledsen, inget jag kan göra något åt utan det är Blogger som bestämmer.

      Radera
  4. Verkligen en snygg räddning av dig av den där fina lavendeln på första bilden. Men jag blev förvånad när du skrev att den var så stor! Såg framför mig en sån där liten på typ en deci som dom säljer i små krukor. Du skulle ha lagt en tändsticksask eller nåt bredvid så storleken framgick tydligare. Fast å andra sidan sägs det ju att storleken inte har nån betydelse... ;-)

    Visst är det härligt (men lite farligt...) när man hittar nåt tillbehör som är så gott så det inte går att sluta äta! Bara liiite till... Haha! "Huvudpersonerna" i måltiden kan man nästan skippa i dom lägena :-D

    Här ploppar det upp nya affärer titt som tätt. Jag slutar aldrig att förvånas att det finns utrymme för så många. Men visst är det trevligt när man hittar en ny som verkar väldigt lovande :-)

    Ha en finfin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänkte att folk inte skulle förstå hur stor den faktiskt är, det var därför jag skrev det. En tändsticksask hade så klart varit bra men hur stor är en tändsticksask? Jag har flera olika här hemma. En vinkork, det kan jag fixa fram!

      Kom på att jag har en till. När jag gjort kalkon har jag fylt den med couscous, lök, plommon och soltorkade tomater. Den är också så där så jag kan vräka i mig innan jag vräker i det i kalkonen(om det inte vore för rå lök och min mage - dålig kombo). Sedan kan jag sitta där med surkålen, couscousfyllningen, potatis och sås! Skippa kalkonen. Har inte sett någon hel kalkon här, bara som pålägg eller i filéer. Svårt att pussla ihop till en hel igen.

      Radera
  5. Hade ingen aning om att stekt surkål kunde vara en sådan delikatess, men det låter ju toppen, inte så syndigt att vräka i sig om man säger så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för mig är det i alla fall det. Prova, det är enkelt! Och nyttigt!

      Radera
  6. Stekt surkål??????????????? har jag verkligen aldrig hört talas om förrän nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så mycket man får höra talas om på bloggar! :D

      Radera
  7. Växter som trivs gillas :)
    Stekt surkål? Där var något nytt för mig - igen :) måste testas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du surkål så tycker jag verkligen att du ska prova!

      Radera