tisdag 25 juni 2019

Nytt spanskt körkort del 5 - Besöket på jefatura nr 2

Mannen min och jag hade ju varit där på Jefatura de Trafico i Málaga och lämnat in allt för att förnya hans körkort. Ja, nästan allt. Fotot skulle ju lämnas in också.

Så medan vi väntade på att e-mailet skulle komma om att det var klart från Sverige så fotade vi honom och skrev ut här hemma. Nu var vi beredda. Men tiden gick och det kom aldrig något e-mail ...

När det gått två veckor över tid så beslöt vi oss för att kontakta dem. Helst ville jag inte ringa för de där 060-numren kan dra i väg i kostnad och de ingår inte i potten man har hos telefonbolagen. Och jag gillar inte att betala extra. Eller prata spanska på telefon. Så till min glädje upptäckte jag att de har en chat-tjänst på DGT!

Glad i hågen satte jag mig vid datorn och började skriva, fick kontakt fort. Men nej, de kunde inte svara på hur det gick för mannen mins ansökan för på chatten kunde de bara svara på allmänna frågor. Jag måste ringa.

Efter några stora och djupa suckar ringde jag och bad att få prata med någon på engelska, jag vet ju att min spanska är inte helt tillräcklig för detta. Runtkopplings-cirkusen satte igång: först pratade jag med den som skulle koppla till någon som pratade engelska. Den kopplade mig vidare till Jefatura de Trafico i Malaga som i sin tur kopplade mig vidare till en som kunde engelska.
- Hej, vi väntar på ett e-mail, det har gått tre veckor nu.
- Då får ni fortsätta vänta eller boka en tid och fråga i person.
- Va? Kan du inte bara ta ett meddelande och be någon kolla upp detta och e-maila?
- Nej. Vill du boka tid?
- Jag gör det själv på Internet ...

Att jag inte lär mig! Att de inte lär sig!

Så det var ju bara att boka tid. Som tur är var det ganska lätt och fort att hitta en tid, förfarandet var samma som förra gången.

Dagen för besök nummer 2 ankom och vi körde till öststatsbyggnaden igen. Det var inte lika lätt att hitta en parkeringsplats den här gången men solen sken, vi hade tid och en promenad var välbehövlig.

Dessutom fick vi se byggnaden från andra hållet, något bättre.


Den här gången hann vi inte ens sätta oss förrän det var vår tid efter att vi ankomstregistrerat oss. Dessutom fick vi prata med en engelsktalande spanjor, det gjorde det ju lite lättare. Men inte mycket.
- Nej, det är omöjligt att du skulle ha fått ett e-mail efter en vecka! sa mannen bakom luckan. Det kan min kollega aldrig ha sagt.
- Men det var vad han sa! Vi kan absolut inte ha missförstått det! La semana proxima, nästa vecka ...
- Oavsett, just nu håller vi på att handlägga det som kom in för två månader sedan, sa han och visade foldrar där det stod april-datum. Det är Brexit som är orsaken till den långa kön.
- Kan ni i alla fall ta mitt foto så det är avklarat? frågade mannen min och sträckte fram det.
- Nä, det går inte. Ditt kuvert ligger i en annan del av huset just nu.
- Så vad gör jag nu? Väntar?
- Ja.
- Men jag har ju inget körkort nu och vi som måste åka till Serbien för begravning och ska hyra bil där ...
- Det ska gå bra att ha det här papperet med dig som visar att det är på gång, sa han och fingrade på den stämplade Modelo 3-blanketten. Det värsta som kan hända är att du får böter.

Ja, jo, det vill man ju ha ...

Så det var ju bara att slokörade och med svansen mellan benen åka hem igen och vänta på att e-mailet ska komma. Hoppas att det inte fastnar i något spamfilter! För säkerhets skull har mannen min "vitlistat" dgt.se så förhoppningsvis går det bra. Vi får väl se ...

🚗🚗🚗

Vill du läsa de andra delarna så har jag nu samlat dem på denna sidan om Nytt spanskt körkort.

14 kommentarer:

  1. Tålamodsprövande, men oxå lärorikt.
    Tänk så Brexit ställt till det. ,-}

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tålamodsprövande, ja det är nog det minsta man kan säga. Frustrerande och irriterande är också passande.

      Radera
  2. Ojdå ... känns sådär - verkligen ett prov i tälamod!

    SvaraRadera
  3. Orka, liksom... Jag beundrar ert tålamod! Ja, man har ju egentligen inget val om man nu inte köper sig fri och anlitar nån som har det tålamodet åt en...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast hade man anlitat någon hade vi nog inte fått körkortet fortare, bara sluppit trasslandet. Antar jag.

      Får man betalt har man mer tålamod, antar jag. Eller kanske inte alls. Tid är ju pengar.

      Radera
  4. Vilken process!!!
    Nästan som i Thailand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Eller om du säger det, jag har ju inte varit i Thailand.

      Radera
  5. OMG! Igen alltså! Det känns som Catch 22. Ja det gör det ju alltid i Spanien när det gäller officiella handlingar. Tycker faktiskt riktigt synd om er och alla andra som hamnat i samma situation.
    Jag hade nog troligen försökt med en muta här, typ en flaska whiskey eller så;-)
    Hoppas att din man åtminstone får hyra en bil mot uppvisande av den där Modelo 3-blanketten. Annars får ni väl hyra bilen under ditt namn.
    Nej, usch så irriterande:-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte riktigt att det hade hjälpt med en flaska varken under eller på disken. Dessutom skulle jag aldrig våga mig på det!

      Det kommer ju att bli så att jag får hyra bilen och mest köra, mannen min i undantagsfall.

      Irriterande är bara början, det är väldigt frustrerande!

      Radera
  6. Varför ska det vara enkelt när det kan vara komplicerat. Men som Ama föreslog hade jag köpt mig fri från början och låtit någon ta hand om detta.Tid är ju också pengar.
    Hoppas nu att det löser sig. Men du har ju ditt körkort så att du hyr bil i Serbien och kör är ju ett alternativ.
    Här ligger nästan "Moment 22" i lä.
    Önskar er lycka till . Och sen kan en ju undra vad Brexit har att göra med den spanska körkortshanteringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hua! Problemet är att jag tror inte det hade gått fortare om någon annan gjort arbetet - som egentligen är ganska enkelt. Proppen är att så många britter nu tydligen ansöker samtidigt, det är därför det tar sådan tiiiiid!

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera