lördag 15 juni 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 24

Oj så fort en vecka går ibland! Den här försvann bland virknålar, färggranna band och garnnystan.

Godisbit nr 1
Bara en vecka kvar! Sedan är det sommarlov och vi slipper ställa väckarklockan ända fram till någonstans i september! Den tonåriga sonen är supertrött på skolan just nu så det är en välbehövlig paus. OK, någon dag här och där kanske klockan måste ställas men inte varje dag i alla fall!

Där borta, ca 3 km fågelvägen, skymtar röken utmed bergets profil.

Godisbit nr 2
Fungerande brandförsvar! I torsdags kväll var det ett himla oväsen på helikoptrar fram och tillbaka. Till slut gick mannen min ut för att kolla vad sjutton som hände och såg först en helikopter som hämtade vatten ur havet och när han sedan tittade mot Benalmádena Pueblo såg han skyn mörkas ned av röken från elden som spred sig borta på berget.

Precis här måste det ha varit det började för jag såg foton där det flammade
bakom Lidl-skylten och upp på berget till höger på fotot.
Fotot tog jag till en Skyltsöndag för tre år sedan!

Elden startade någonstans väldigt nära Aldi, alltså mellan Benalmádena Pueblo och El Higuerón (där det brann förra gången). Från vår sida motorvägen spridde sig sedan elden till andra sidan och en bra bit upp på berget. Brandförsvaret höll på i bra många timmar, tror de fortsatte även på fredagen (men då utan flyg- och helikopterhjälp). Den som vill kan se en film och läsa lite spanska nyheter här på Diario SUR eller denna korta film där fotografen står nära den vackra buddistiska stupan och fjärilshuset:



Sonen har flera klasskompisar som bor uppe i Pueblon och många bilder på stora flammor och rök har jag sett på deras WhatsApp-grupp. En av kompisarna fick poolen tömd av en helikopter, för övrigt.

Elden och det torra läget som nu råder är verkligen ingen godisbit men insatsen! Den är god den!


Godisbit nr 3
Min nyöppnade lilla soliga butik! Just nu är den ju proppfull med bokmärken av olika slag men min tanke är att det ska komma mer saker jag knåpat ihop.

Glömt inte att titta runt och hitta en favorit. Du kan ju vinna den!

18 kommentarer:

  1. Imponerad av dina egenhändigt gjorda bokmärken, wow!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Glöm inte bort att vara med och tävla.

      Radera
  2. Klart sonen är trött på allt vad skola heter. Så som han har kämpat och lyckat. Han är välförtjänt ett långt sommarlov med roligheter (hoppas jag)

    Filmen på branden var hemsk att titta på. Eld är verkligen någonting som jag är skiträdd för. Ja, har stor respekt för vatten också, men inte när det gäller brandsläckning såklart. Minns ju alla bränder vi hade i Sverige ifjol för att inte tala om de fruktansvärda skogsbränderna i Kalifornien.

    Nu till dina bokmärken och kort. Lämnade en kommentar till inlägget. Ska alltså inte upprepa mig här, men än en gång så sitter jag här med öppen mun. Japp. Dessutom kan jag redan nu säga att jag kommer mejla dig snart. Behöver lite småpresenter åsså vill jag ju ha den lila/limegröna hatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sonen har kämpat på. Inte lätt att vara tonåring ibland. :D

      Eld är fasansfullt! Det slukar ju allt urskiljningslöst.

      Tack snälla BP, både för dina ord och din order! Jag ska så klart ta hand om den omedelbums.

      Radera
  3. Sommarlov blir bra nu och skönt att kunna disponera tiden. Önskar sonen ett riktigt roligt och skönt sommarlov.
    Ja, dessa bränder! Och de startar ju sällan av sig själva. En eloge itll de som bekämpar dem. En stor godisbit är det förtjänta av.

    Jätteroligt att du kommit i gång med den lilla butik och så fina bokmärken du virkat. Handarbete har liksom aldrig intresserat mig så jag är full av beundran för de som kan.
    Ska titta mer i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du säger, bräderna startar inte av sig självt. Den förra branden startade pga att en bil började brinna och det kan man ju inte riktigt rå på. Sedan vet jag inte riktigt vad jag tycker är värst: de som medvetet tänder eld eller de som skiter i allt och slänger ut fimpar från bilen. Den första är sjuk, den andra är vårdslös.

      Man kan inte kunna allt här i världen och tänk om alla kunde allt. Så trist det skulle vara då. Och jag vet ju att du har egenskaper som jag är totalt urkass på!

      Radera
  4. Härligt med sommarlov! Länge sen jag hade nåt sånt... Kanske dags att ta upp spanskastudierna igen? Då fick jag sommarlov ett par gånger ;-)

    Vi fick ju se dessa fantastiska brandinsatser på nära håll när det brann vid en camping där vi bodde sommaren 2011:

    https://amacasa.wordpress.com/2018/07/23/forskrackligt-med-alla-dessa-brander/

    Tacksam för att dom finns, hjältarna!

    Har inte glömt, ska kolla in... När jag får lite mer tid över :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allt för att få lite ledigt!

      Hu, eld är verkligen inte att leka med.

      Radera
  5. Så hemskt med dessa bränder. För några år sedan svedde det vårt hus i Spanien. Skrämmande.
    Skönt med sommarlov snart.
    Fantastiskt med din butik och tävling.
    Ha det riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh fy, då har du varit med om det mycket närmare! Hoppas att ni inte var där då.

      Ja, sååå skönt med sommarlov! Men skolarbetet blir ju inte slut riktigt, det är ju lite som måste fixas första tiden.

      Ja, jättekul med butiken!

      Radera
  6. Beundrar din ivriga kreativitet - hur hinner du allt???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men vem har sagt att jag hinner med allt? :D

      Radera
  7. Nr. 1. Det låter alldeles underbart att slipppa väckarklockan en tid.
    Nr. 2. Otäckt med alla dessa bränder som blivit ett stående sommarinslag.
    Nr. 3. Ideerna frodas kan jag tro.
    PS. Igår när jag var ute i trädgården bjöd D mig att smaka av din peppriga ruccola. Gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt med ruccolan Här har den spridit sig lite själv, det brukar lukta av den när jag klipper gräset!

      Radera
  8. Hemskt när elden är så stark och breder ut sig. Man ska verkligen ha respekt för torkan och vara noga med att inte slänga fimpar och elda i ditt fria. Skönt att det är sommarlov för barn och ungdom. Då ska gudarna veta att det kommer bli liv i luckan på området. Alla barn som skriker i poolen och alla bollar som kommer över till oss. Jag skulle även kunna att ha min lilla butik försäljning av bollar=D
    Än en gång så kreativ du är Emma. Vi hade blivit ett bra handarbetar par. Då vi hade kunnat sitta under parasollet och sticka/ virka och snacka skit. Jag måste ha något för händerna som gör att jag känner mig kreativ. Har alltid någon ny idé som ploppar upp. Lycka till min din butik!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, sitta underparasollet, virka och snacka skit! Det låter det! Skulle vilja se resultatet av virkningen då, det är så himla mycket räknande!

      I går fick vi reda på att sonen har ytterligare en dag i skolan! Även tisdagen i nästa vecka. De kommer liksom bara att sitta av tiden ...

      Radera
    2. Jag stsrtade en syjunta för fruarna och mina flickor men det var roligare att prata skit och fika. Som sagt det blev inte mycket gjort på handarbetet=D
      Precis det är bara att sitta av tiden. Barnen vill bara gå på lov.

      Radera
    3. Haha, misstänkte väl det. Syjuntor är väl en "ursäkt" för att träffas och för att inte det ska klassas som skvallerstund så handarbetar man.

      Radera