söndag 2 juni 2019

Skyltsöndag nr 117: Ett besök till Madrid

Som jag skrev om förut så var vi i förra veckan och fixade med pass i Madrid, en riktigt snabb resa fram och tillbaka på samma dag.


Målet med resan var att ta oss hit: Svenska Ambassaden i Madrid. Ett kort tryck på knappen så öppnades dörren åt oss och vi var "hemma":


Inne i det lilla väntrummet stod det en skylt intill en låda med lite böcker. På skylten stod det om "Bookcrossing Suecia". Det är att man kan lägga dit böcker man har läst och inte längre vill ha till nöje för någon annan. Böckerna i lådan ska ha någon typ av anknytning till Sverige står det på skylten. Bland annat.


Där stod han och svärmade för henne!


Medan de andra stod och tittade ut över avenyn.

(När vi stod och väntade på att få gå över gatan så såg jag figurerna för en kvinna höll på att putsa dem med en trasa. Det såg attans kul ut! Hade det inte varit för hennes svepande rörelser över deras kroppar hade jag nog inte sett dem ståendes där på de franska balkongerna.)

Butiken heter Arte de Toledano och jag önskar vi hade haft tid att gå in, verkade vara ett väldigt spännande ställe!


Visste inte att Mora låg i Madrid. Men nu vet jag det. (Svårt att se men entrén är till Hotel Mora.)


En stor rostig låda har klatschats upp lite på sidorna ...


... runt om.



Många gator och avenyer korsade vi. Hand i hand.

Nu när jag skulle lägga upp bilden såg jag en bonus! För kolla skylten i bakgrunden nere i hörnet:


Så tokigt det kan vara ibland!

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

14 kommentarer:

  1. Haha! Härlig skyltning från vår fina huvudstad :-) Toka passar ju superbra in här :-)

    SvaraRadera
  2. Kul skyltar från Madrid och stan i sig är värd många besök. Hit återkommer jag gärna. Men har man begränsad tid så har man. Tycker du fyndade skyltar riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hittade faktiskt en del skyltar där i all hast!

      Radera
  3. Du borde resa till Madrid lite oftare. Där verkar det finnas skyltar överallt. Å vilka ovanliga varianter du hittade. Otroligt bra fångat! Gillar figurerna på balkongerna, graffitin på de rostiga lådorna och såklart Toka! Så tokigt det kan bli - hahaha:-)
    Bokcrossing på ambassaden är ju en strålande idé och två gröna gubbar hae jag aldrig sett. Så himla kul!
    Tusen tack för en suverän skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, det vet jag ju inte om jag vill, det var så himla högljutt! Men väldigt mycket finns det så klart att titta på, har verkligen sett yttepyttelite av staden.

      Radera
  4. Ja, vi fick ju dessvärre ingen passbytetid i Madrid. Vi fick däremot åka till Aten och ta pass...
    Skämt och sidor vi skulle ju ändå åka till Grekland. Två flugor liksom med en träff=)
    Det var så mycket lättare att få tid på Ambassaden i Aten än i Madrid. Varför all den väntan....
    Tänk vad endel klotter kan piffa till det även om det kan bli lite tokigt!! Underbara figurer i balkongen..
    Jag var ju tvungen att zooma in och kolla ordentligt vem som höll i trasan=))))

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag såg att det var svårt att hitta tider så kollade jag även vad det skulle kosta att ta sig till Stockholm eller Lissabon. Dyrt hade det blivit och tagit för mycket tid, det är mycket i skolan just nu. Sedan funderade vi på att ta det i Belgrad eftersom vi ändå måste dit men problemet är ju att passen då hade hunnit gå ut ...

      Bra att ni fick det fixat i Aten! Bra tänkt av er.

      Trastanten kom nog inte med på de där bilderna, har ett till men hon syns knappt ändå så jag tog inte med det.

      Radera
  5. En trevlig skyltpromenad från Madrid! Gillar den rostiga lådan - härlig färgklick!
    Tack för din kommentar hos mig - och ja, vi har samma anledning till att inte ha kattlucka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan klottret på lådan hade den sett rätt förskräcklig ut, faktiskt!

      Radera
  6. Så gulligt att man ska korsa gatorna hand i hand i Madrid. Men va jobbigt om man då är singel och aldrig får gå över... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är ett bra sätt att träffa någon, man måste ta någon i handen!

      Radera
  7. Vad synd att ni inte hade mer tid för Madrid, men det kan ju bli en annan gång.
    Figurerna vid Objetos de Arte har jag också lagt märke till, inte så långt från Atocha stationen.
    Jag gillar att besöka olika Svenska ambassader utomlands. Ibland bara för att besöka toaletten, anser att jag under åren betalt så mycket skatt att dessa kan utnyttjas om så behövs!
    Sol och regn här i Wales idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad roligt med toalettbesöken! Besökte också inrättningen och där var det rent och fint. Och kostnadsfritt! Det var det inte på Atocha, tågstationen i Madrid.

      Här har det blåst en hel del. Vi hade 30 för någon dag sedan, nu är det kring 25. Egentligen bra temperatur men inte så man känner att man MÅSTE bada.

      Radera