lördag 5 oktober 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 40

Den här veckan kommer jag inte att ställa fram en vanlig lördagsgodisskål för det har jag ingen lust med. Inte alls ... Energin har legat på bottennivå och sjönk några nivåer till i dag så ni får nöja er med det ni hittar här.


Godisbit nr 1
Avklarat Notarius Publicus-besök. Jag har sagt att jag ska berätta mer om detta, har påbörjat inlägget men det är så attans snårigt och jag hänger inte riktigt med. Något som vi trodde skulle ta tio minuter har tagit lite längre, om man säger så ... Men jag hoppas att det ska vara klart nu. Jag anser det, i alla fall.

Godisbit nr 2
Kanelbullens Dag! Först hade jag små funderingar på att baka till sonens hela klass men energin försvann och jag riktade in mig på att baka till familjen i går. Blev inte heller av. När jag berättade för sonen vad vi hade hållit på med under fredagen medan han var i skolan så bad han lite försiktigt om att det kanske fanns möjlighet till bullbak under lördagen istället?
I dag alltså. Och jo, det skulle jag väl kunna finna möjlighet till. Så jag började efter frukosten plocka fram alla ingredienser, det sista var sockret. När jag öppnade burken ser jag att det kryllade med små-små-små äckelpäckel ljusbruna kryp i sockret! I sockret!!! Mjölbaggar i mjölet och andra stärkelserika produkter har jag ju varit med om och därför är jag noga med att lägga allt i påsar eller tättslutande burkar. Det brydde sig inte dessa millimeterstora krypen om.

Sedan ägnade jag väl en timma eller två svärande i köket medan jag gick igenom alla förpackningar i det skåpet. Allt eftersom jag fyllde soppåsar med infesterade förpackningar med ris, pasta, potatismjöl, mannagryn, olika mjölsorter, raggmunkar (sonen snyftar över detta), linser och allt te (Snyft! Mitt te!) så fyllde jag på inköpslistan med allt som nu behöver köpas nytt. Skåpet är i det närmaste tomt och alla burkar har diskats.


Det här skåpet brukar vara helfullt ...

Bullarna blev i alla fall goda. Och skåpet är rent. Men hu så tomt. Gillar inte. Undrar om jag kan få sonen att släpa upp de fyra soppåsarna med krypmatvaror?

Bladen är sandiga från något regn, ser jag ...

Godisbit nr 3
En söt liten blomma! På fotot ser ni den söta lilla blomman på en vandrande jude. Ja, växten heter så. Eller nej, den hette så. Handeln i Sverige har nämligen fått för sig att namnet vandrande jude kan riskera att väcka anstöt. Observera att det riskerar. Det är alltså ingen jude som har gått och gnällt på det svenska namnet.

Jag kopierar in från Språktidningen;
"Vandrande jude har fått sitt namn från Ahasverus, en skomakare i Jerusalem som ska ha nekat Jesus vila under vandringen till Golgata. Ahasverus dömdes därför till att vandra ända till domedagen. Vandrande jude sticker ut som revor – och växten kan alltså sägas vara en vandrare. Samma egenskap är inspirationskälla till det nya namnet skvallerreva. Den sprider sig nästan lika snabbt som skvaller kan färdas. På finlandssvenska kallas växten ibland just skvaller."

Jag tycker det är lite synd. De gamla namnen fick en ju att undra varför de hette så och det gör saker intressantare. Det är dessutom en växt som gärna vandrar vidare mellan innehavare då den är lätt att föröka. Den plantan jag har i dag tiggde jag jag till exempel till mig som stickling av ett engelskt par vars hus vi var och tittade på för många år sedan. Växten heter Wanderering Jew på engelska, förresten.

17 kommentarer:

  1. Där kom det, godiset. Fast inte bara gott godis... Men bullarna blev ju goda och den vandrande juden söt!

    Håller tummarna för att byråkratikrafset är över nu - åtminstone för just det ärendet, vad det nu kan vara.

    Hoppas du får tillbaks din ork och energi med full styrka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här veckan har varit energikrävande, minst sagt.

      Ha en härlig helg!

      Radera
  2. Vissa saker kan ta energi och tillför ingen. Urjobbigt med dessa småkryp. Peppar, peppar har vi aldrig haft dem. Har allt i glasburkar med skruvlock. Men kanske fanns det redan från början i förpackningarna. Men då skulle de ju inte finnas i alla å andra sidan. Skumt! Men fint att du fick till bullarna.De blev säkert jättegoda.
    Ja, vad gäller saker och ting så ändrar mycket namn. Och jag begriper inte varför. Även Astrid Lindgren har fått personer ändrade i sina böcker och frågan är när det ska börja gälla Evert Taube också.
    Hoppas nu att det som slukat energi är förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de där krypen brukar komma med från butiken. Köpte mannagryn på Carrefour och när jag kom hem såg jag att det var något i förpackningen som definitivt inte hörde hemma där. Inget litet kryp heller. Fick pengarna tillbaka. Usch, vad äckligt. Jag har haft i omgångar trots att jag har i tättslutande burkar och dessutom förslutna påsar i burkarna. Har inte haft mjölbaggar sedan dess men dessa är ännu mycket mindre.

      Jag tror det var en Sherlock Holmes-bok jag läste på engelska där jag hickade till lite vad gäller ordvalet. De är ju skrivna kring 1890, om jag minns rätt. Det är inte alldeles enkelt hur man ska göra med ord som i dag är helt fel att använda.

      Radera
  3. Min kommentar verkar ha försvunnit - booohoooo! Kolla din skräppost, den kanske har hamnat där.

    Kortversion: Grrrrrrrr, småkryp i skafferiet är ju ännu äckligare än "vanliga" småkryp. Å att spendera halva lördagen med att göra rent och slänga det mesta - nej tack! Stackars dig! Ändå orkade du med att baka kanelbullar - eloge!
    Hela veckan verkar ha varit ganska tungt för dig och mannen din. Ska bli intressant att läsa om det blir en del 8 eller om det var 9 i körkortshistorien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, inget där och jag har heller inte fått mail om kommentar. Det där är tyvärr något som händer ibland. Man blir så irriterad!

      Tack för elogen. Men gissa hur trött jag var på allt i går kväll. Bullarna blev goda men för söta i min smak men det gnällde så klart inte herrarna på. Kan det bli för sött? tycker de.

      Nej, det här var inte körkortet, det har med arvet att göra.

      Radera
  4. Medborgarskap? Eller har det nåt med arvsgrejer att göra? Tror inte att körkortsjoxet kräver sådär fina stämplar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Medborgarskap? Nix, tack. Du måste kunna språket bra och ha bott här i 10 år om jag inte minns helt fel. Men japp, arvet är rätt.

      Radera
  5. Eller har det nåt med residencia att göra? Fast det har ni väl redan... Skolan?

    HALLÅ!!! Väntar på svar här! Du kan inte sova heeeela natten heller??? ;-)
    Kram på dig. Jag ska snart gå och äta, och sen blir det tyst härifrån.

    Kanske... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Residencia har vi och skolan funkar bra. :)

      Attans mig som inte svarade, jag var faktiskt vaken vid den tiden men undviker att kolla på mobilen mitt i natten.

      Gu vad du hade blivit snopen då! :D

      Radera
  6. Dom kallar mig Spionen AMA. SpAMA. Fast allra bäst är jag på att spAMmA :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen ... :D Hade du varit i Spanien hade det varit espAMmA, dessutom.

      Radera
  7. Godisbitar blev det ju i alla fall ... bullarna menar jag!
    Nu blev jag väldigt nyfiken på vad ni sysslar med, men svar kommer väl så småningom ...
    Kryp i skåpen är inte alls kul! Bara några veckor sen jag hittade såna i påsen med havregryn ... allt i det skåpet åkte ut i komposten förstås - så himla trist!
    Vandrande jude ... en sån har jag haft, men jag tror aldrig den blommade hos mig. Tyvärr tålde den inte en vecka utomhus i minusgrader ... hade glömt bort den! Spännande att få veta mer om bakgrunden till namnet . tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sonen bad ju så gulligt så det var bara att bita ihop och köra igång. Brödmaskinen knådar ju degen fint så jag slipper det kladdet i alla fall.

      Nej, kryp i skåp ogillas. Det är väl inte farligt att få i sig egentligen, men i det här hushållet har vi inte tagit till oss denna trenden och jag har väldigt svårt att se att vi någonsin kommer göra det. Frivilligt, i alla fall.

      Vandrande jude har man nog sällan för blommorna egentligen utan för de vackra bladen. Men denna är så söt, ser ut som ett litet rosa hjärta. Du ser, det är jättekul med de gamla växtnamnen emellanåt!

      Radera
  8. Gläk! Det där med att hitta liv i förmodat döda livsmedel är ruggigt äckligt, jag har också varit med om det. Köpte ett stort gäng glasburkar med tättslutande lock, det funkade. Men nog måste man undra varifrån de kommer, de där vidriga krypen???

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kommer med från affären, oftast. Och sedan kanske det hamnar lite bakom i skåpet och det är storbuffé för dem!

      Så du har inte heller tagit till dig det där med att man ska äta insekter ... På Carrefour har de en liten hylla (visade den på någon Skyltsöndag, förresten) och den fyller de på så folk köper det alltså. *ryyyyys*

      Radera
  9. Fy för djur i mat, så äckligt. Hoppas du nu är av med dem så du kan köpa nytt utan att riskera nya angrepp.
    Tråkigt när energin tar slut men med lite vila och bra sällskap är säkert pigg och glad igen.
    Kram och gott slut på helgen.

    SvaraRadera