torsdag 3 oktober 2019

Vädret i augusti 2019

Den stora semestermånaden, städerna och stränderna är fyllda med semesterfirare.


Jodå, augusti fortsatte i samma brandanda som juli, den här gången så nära att jag ringde 112!


Vi hittade en fin strand i vår närhet där sonen och mannen min snorklade en stund. Fast det var för mycket rörelse i vattnet så det var lite grumligt, de såg inte så mycket.

Altocumulus lenticularis
(med risk för att det inte är korrekt, har inte kollat med mannen min)

Himlen bjöd på roliga molnbullar som kom rullandes över bergen. Men de drog förbi och tog all fukten med sig.


Så det var ju bara att njuta av det fina vädret på stranden lite till. Vi kom tidigt till stranden och gick när alla andra kom!

Augusti 2019
 1, 30° C, sol
 2, 29° C, sol
 3, 31° C, sol
 4, 31° C, sol
 5, 31° C, sol
 6, 34° C, sol
 7, 37° C, sol, disigt
 8, 35° C, sol
 9, 37° C, sol
10, 37° C, sol
11, 36° C, sol, blåsigt (10 % luftfuktighet!)
12, 35° C, sol
13, 31° C, sol
14, 29° C, sol
15, 29° C, sol
16, 31° C, sol
17, 30° C, sol
18, 34° C, sol
19, 35° C, sol
20, 29° C, sol, småblåsigt
21, 28° C, sol, lite moln, mer på em
22, 30° C, sol
23, 29° C, sol
24, 28° C, sol, lite moln
25, 30° C, sol, lite moln
26, 27° C, molnigt
27, 30° C, sol
28, 30° C, sol
29, 29° C, sol, molnigt på em
30, 30° C, sol
31, 31° C, sol

Månadens snittemperatur dagtid: 31,4° C

🌞

Statistik från väderstationen (klicka på bilderna så blir det nog lite tydligare):


Average är genomsnittstemp under hela dygnet.


🌞

Till sist, en titt på när solen gick upp och sedan ned den första dagen i månaden:

Amanecer - gryning
Salida del sol - soluppgång
Cenit - zenit
Puesta del sol - solnedgång
Anochecer - skymning

Om solens vandring: information och bild från http://salidaypuestadelsol.com/

🌞

Vad gäller blåsigt: det blåser nästan alltid lite här på Solkusten. Har jag skrivit blåsigt så har det verkligen blåst! Och som tidigare, det här är helt hur jag har uppfattat det och vad vår väderstation här hemma har sagt till oss. Vädret och temperaturen i Málaga eller Marbella kan skilja sig åt en del mot hur vi har det här i Benalmádena.

🌞

Planen är att göra en sammanställning efter varje månads slut och det finns sedan januari 2015. Klicka på etikett Väder för att hitta de andra. Man kan även i sökrutan leta upp en viss månad, de är rubricerade enligt samma princip.

13 kommentarer:

  1. Jag hade inte tänkt publicera detta i dag men är helt slut i skallen efter en spansk byråkratirunda (återkommer om den) och den här har legat färdig ett tag så jag tryckte bara på knappen.

    Dessutom är ju nu då nästan ikapp med rapporterna, bara september kvar!

    SvaraRadera
  2. Ibland är avtryckarfingret snabbare än hjärnan - du är ju rena rama Lucky Luke ju! :-D

    SvaraRadera
  3. Bara en månad kvar, så är du ikapp. Härligt somriga bilder, förutom den med branden förstås. Minns att du bloggade om att du ringde 112.

    Ser att du har fått stå ut med ytterligare en runda med spansk byråkrati. Antar att det gäller din mans eller ditt körkort. Bra om man har färdiga inlägg på lager då, när man är helt slut alltså. Jag har inga blogginlägg lagrade. Så om jag är på vift eller är trött får jag "bloggskolka";-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är det bara september kvar, sedan är jag helt i fas. Tänk om man skulle försöka hålla det. Jag tappade ju helt lusten att skriva där när svärmor gick bort och det är även om det som det byråkratiska handlar om.

      Man har faktiskt lov att skolka på bloggen ibland.

      Radera
  4. Fina bilder från ditt arkiv, men temperaturen visar på för mig olidliga temperaturer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det beror på så mycket om det är olidligt. I Sverige blir det välidgt varmt men inte samma här, särskilt inte om man har poolen som hjälpmedel.

      Radera
  5. vi har haft riktigt somrigt och soligt på Hisingen i höst :)

    SvaraRadera
  6. Varmt har det ju varit och i mitt tycke är det alldeles för varmt så jag väljer ju Sverige under augusti och delar av september. Men gillar man värmen är det ju bra. Jag blir så orkeslös när det blir runt +30 och jag vill gärna göra trevliga saker. Orkar inte det när det är för varmt. Och en strand är jag aldrig på, mer än om jag ska bada.
    Och även september var ju varm och värmen. i alla fall i Torrevieja, fortsätter nu i början av oktober med +30 under dagen. Mornarna är svalare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hänger så klart i hop med vad man gör och var man är. Mitt inne i en stad är det inte kul med 30 grader men vid poolkanten ...

      Radera
  7. Om jag inte är helt fel underrättad så är det lördag idag? ;-)

    SvaraRadera