tisdag 29 oktober 2019

Notarius Publicus i retur

Byråkratitisdag! Här kommer fortsättningen på våra turer hos Notarius Publicus.

📜

Äntligen kunde vi få åka hem med alla dokumenten som den spanske notarius publicus hade utfärdat!

Nästa steg var ju att skicka det till advokaten i Serbien. När jag kom hem satte jag mig först och ögnade igenom dokumentationen lite närmare, allt i den där foldern mannen min fick utöver det apostiljerade intyget. Men säg den glädje som varar ... Redan på första sidan hittade jag ett fel, det stod att mannen min inte var resident i Spanien. Det stod heller inte att han skulle vara resident i Sverige eller Serbien. Helt residentlös, alltså.

Nu tror vi ju inte att det har någon som helst betydelse för dem i Serbien men gu vet vad som kan komma och sparka en där bak med ett fel som detta. Bara som en sådan sak att spanska Skatteverket kan få tag i det och tycka att då ska vi ju betala högre skatt, för det gör man som icke resident i Spanien! Vi har redan varit med i den rundan en gång. Och förlorat.

Bilden har egentligen inget med inlägget att göra.
Men det var häftigt att i morse se det tjocka dimtäcket över havet
virvla upp över stranden och delar av nedre Arroyo de la Miel..

Nej, det måste fixas till men en fredagseftermiddag är det inte mycket att göra med det. Under helgen skannade jag in alla sidor och gjorde en översättning till advokaten så att hon kunde förbereda sig och dessutom ha möjlighet att komma med synpunkter. Det var nu som jag äntligen förstod huvudsyftet med tilläggsdokumentationen, papperen i foldern! Eftersom det papper som apostiljerats, det som är skrivet på serbiska, inte har skrivits enligt spanska lagar så är det inte giltigt inom Spanien utan kan endast användas utanför landets gränser, i huvudsak i Serbien. Det tog dem ungefär sex sidor att informera det.

Nåväl. Måndag morgon ringde jag några gånger men fick bara telefonsvararinformation om att ingen kunde svara. Till slut kom jag på att det var ju lokal helgdag i Fuengirola där i början av oktober. Tisdag morgon var det äntligen någon som lyfte luren och jag förklarade felet. Hon bad oss komma in igen men inte den veckan, det var ju feriavecka! Inte mycket som blir gjort då ...

Nåväl igen. Veckan efter, det vill säga förrförra veckan åkte vi så in med papperen, halvt om halvt beredda på att få vänta en timme eller så. Men på 20 minuter hade de bytt ut den felaktiga sidan. Äntligen!

En stund senare har solen stigit något.
Man ser ljusningen!

Nu är dokumentationen i alla fall på väg till advokaten. Tummar och tår hålls för att Correos och dess motpart i Serbien sköter sig så att det inte hamnar på villovägar. Vi har så klart skickat med spårning men det ger ju inte direkt några garantier för något.

14 kommentarer:

  1. Hu förstår jag egentligen inte hur man kan missa en så "elementär" grej att din man är resident i Spanien, men... Ja, det är ju Spanien vi pratar om. Förstår inte hur landet kan fungera med en sådan byråkrati och med så otroligt många helgdagar då allt är stängt. Nästan obegripligt faktiskt.
    Håller tummarna att alla papper kommer fram... någon gång. Det är ju lågsäsong nu, och då fungerar Correos ju därefter. Hörde av min granne att man under lågsäsong i Benidorm tömmer brevlådorna en gång i månaden istället för varje dag. Men ni skickade ju pappren rekommenderat och med spårning så... Ja, då är det bara vänta på följetongen;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är benägen att hålla med dig. Och vilken tur att jag läste igenom texten!

      Papperen är i dag i alla fall i Belgrad så det är ju lovande!

      Radera
  2. Håller tummarna att det nu ska fungera. Men den spanska byråkratin är ju speciell. Helt klart.

    SvaraRadera
  3. Svar: Du är verkligen en databas Emma. Visste inte ens att servisen hette Rosenthal Maria, nuförtiden Rosenthal Classic Rose enligt Klimakterihäxan. Fick faktiskt kolla. Ärvde servisen efter min mammas död. Hon fick den i bröllopspresent av sina föräldrar och det var någon gång på 1920-talet. Det var "finservisen" som hon aldrig använde. Var nära att slänga den, men tyckte den var så vacker, så jag behöll den. Å vi använder den faktiskt.
    Å din servis kollade jag upp den också. Så himla fin den är. Hoppas ni använder den istället för att låta den smala damm i "vitrinskåpet";-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh vilken tur du inte slängde, den är värd en del i pengar!
      Rosenthal Maria (kallar Rosenthal den för) kom 1916 så det stämmer ju överens med att de fick den som present då. Fantastiskt att samma mönster har funnits i 100 år och fortfarande uppskattas.

      Min ligger ju magasinerad men i Sverige använde vi den emellanåt men det blev ju mest vid födelsedagar och liknande.

      Radera
  4. Fy vilket trassel... Håller tummarna att det ordnar sig nu!

    PS: Vi blev tvungna att skicka rekommenderat en gång då vi skulle skicka en billig klocka till en person Sverige (anledningen var batteriet i klockan, förmodligen ville dom veta vem som skickat det ifall det som tickade var en bomb?).
    Paketet kom aldrig fram, men det kom tillbaks till oss. Alltid något! ;-)
    Klockan överräckte vi personligen nästa gång personen kom till Spanien.
    Har skickat rekommenderat flera andra gånger som kommit fram precis som dom ska. Paket utan batterier i innehållet, alltså ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortsätt att håll tummarna, det verkar fungera!

      Radera
  5. Hmm... Undrar om det är tillåtet att ha ett PS som är typ 10 gånger längre än själva huvudmeddelandet? :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt OK! Min blogg! Hehe, tickande klocka i posten låter ju som en halvdan kombination. Bättre att avsändaren exploderar, tänkte de så eller?

      Radera
  6. Ojojoj ... såå mycket besvär! Hoppas nu det ordnar sig till det bästa och att det inte blir fler turer i det hela!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nu vill vi inte veta av fler turer, än verkar det gå bra.

      Radera
  7. Oj.oj,oj, vilket arbete ni måste göra. Håller tummarna för att allt nu är i sin ordning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick i går veta att dokumentationen i alla fall har kommit fram som de ska!

      Radera