lördag 12 oktober 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 41

Ännu en vecka har passerat, redan mitten av oktober! I dag är det dessutom Spaniens Nationaldag så grattis alla spanjorer. Själv firar jag med att ställa fram en godisskål med godbitar från veckan som gått!


Godisbit nr 1
Kan själv! Jag sågade av stora blad från Washington-palmen som hängde ut över trottoaren. De är väldigt vackra men läskiga för de har sådana taggar på skaftet och går någon förbi och river sig är det ju inte så kul. Jag använde mig av min lilla handsåg och tog ett försiktigt tag om det avsågade bladet och svingade in det över vår låga mur ... och det fastnade med en av taggarna i trädgårdshandsken. Vad värre var, det fastnade i mitt vänstra pekfinger! Det rev upp en flik och det blödde som det brukar göra på fingerspetsar, det vill säga ymnigt. Jag tittade och rengjorde, såg inget skräp och satte på ett plåster.


Det läkte men var så konstigt, det var liksom som en bula, och jag tänkte att det måste vara en bit tagg kvar. Jag smorde in med något medel jag köpte som skulle vara bedövande och mannen min rengjorde en pincett. Han petade runt så det började blöda igen men hittade inget. Vi tänkte att jamen då kanske det bara var lite svullet. På med plåster och det läkte igen. Bulan var dock kvar. I början av veckan kände jag att i vissa lägen när jag tryckte på fingret så var det som att det stack till. Det var definitivt något där som irriterade. Den här gången tog jag Xylocain, satte mig själv och började peta med hjälp av det lampförsedda förstoringsglaset mannen min använder vid lödning. Alltså, jag petade inte med förstoringsglaset utan med någon nål eller vad det nu var. Det började blöda igen men jag petade envist på och plötsligt! Där! En brun liten taggjävel!

Gu va skönt! Nu slapp jag springa till vårdcentralen igen för den här gången läker det bulfritt.


Godisbit nr 2
Godkända bokmärken! Jag lämnade förra veckan över bunten med gitarrackordbokmärken jag hade gjort och sonen tittade lite frågande på dem.
- OK ... vad ska jag med dom till? Dom är fina, men ...? sa sonen och stoppade undan dem i ryggsäcken och jag tänkte att ja, där kommer de väl ligga tills de blir knögliga och fula.

I onsdags hade han gitarrlektion och satte sig att öva när han kom hem. Han spridde ut bokmärkena framför som stöd för hur han skulle sätta fingrarna rätt på strängarna.
- Jag visade bokmärkena för musikläraren och han tyckte de var jättefina!
- Använder du dem då?
- Ja, de är jättebra! sa han och drog med fingrarna över gitarrens strängar. Ska jag fråga läraren om han vill köpa några bokmärken av dig?

Nu kaaaan det tänkas att det var lite "smörning" på gång också. Jag hade några timmar tidigare varit riktigt arg på honom och hans tonårssätt, hur han allt för ofta låter när han pratar med/mot mig. Tur för honom att han har en alltför kortsint mamma.

(Det blev rödkrull under ordet kortsint. Finns inte det ordet? Så vad är motsatsen till långsint?)


Godisbit nr 3
Trevliga matkassar! Förra året bytte Lidl ut motivet på sin matkasse till den fina med alla de röda tomaterna. I år har det kommit en ny kasse, med stora härliga apelsiner. Visst är de fina!

Nu skulle jag vilja ha en med något grönt på också. Krispiga äpplen eller kanske sallat?

De vanliga plastkassarna har de slutat med sedan en tid tillbaka, förresten. Nu har de endast papperskassar och dessa flergångs. Har de gjort likadant i Sverige?

15 kommentarer:

  1. Visst, tjejer kan! MEN... Tur att du pillade ut taggen själv. Kanske du sätter på dig (ännu) tjockare arbetshandskar nästa gång. Bara kolla vad de spanska trädgårdsarbetarna som jobbar för kommunen har på sig är de kapar palmblad.

    Visste väl att sonen skulle gilla dina "bokmärken". De är ju inte bara hur fina som helst, utan de fyller ju en funktion på ett tilltalande och pedagogiskt sätt. Å du, bäst att du minns hur du pratade som tonåring. Men du är ju kortsint, så det har du säkert förträngt.

    Lidls kassar är riktigt läckra och gör en glad. Är impad att Lidl i Spanien ligger steget före Lidl i Sverige. Här erbjuder alla matkedjor fortfarande plastkassar (tre kronor/styck), papperskassar och sådana kassar som du visar, fast de är inte lika fina om dina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag borde nog haft de tjockare handskarna på mig, de jag hade var rätt tunna. Men jag skulle ju inte göra så mycket, bara såga av några blad liksom ...

      Njae, jag tror inte att jag hade den tonen mot min mamma som sonen kan ha. Kortsint är (för mig) inte samma sak som att man glömmer bort saker, man orkar bara inte vara arg på't längre.

      Lidl har även övergått till att ha biologiskt nedbrytbara/komposterbara plastpåsar för frukt och grönt. Är inte riktigt så förtjust i dem, de håller knappt ihop den korta biten hem.

      Konstigt att dessa flergångskassar inte finns på alla Lidl, tycker jag.

      Radera
  2. Vi gillar att handla på Lidl när vi reser och väljer ofta Lidl då, men hemma handlar vi aldrig där. Vet inte riktigt varför? Vet inte ens var det ligger någon ... Alltså inge koll på kassarna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det konstigt, det var samma sak för oss, vi handlade inte mycket på Lidl i Sverige. Men sortimentet är ju inte exakt samma utan anpassas efter landet. Det var ju sådant ståhej om att det inte var Arla-mjölk när Lidl kom till Sverige.

      Radera
  3. Jag använder samma kassar om och om igen.
    Du har bokmärken helt i min makes smak:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/10/letat-i-finland.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag använder också sammma kassar om och om igen men till slut går de sönder. Ett tag är de lite halvsunkiga och då får de vara kassar för saker till återvinning ända tills botten går ur.

      Radera
  4. DUM tagg till att gömma sig så! Tur att du är både envis och modig som törs pillra runt själv i fingret.

    Kul att dom fick godkänt, bokmärkena! Även om det var smör, så fick dom ju det :-) Klart att man kan vara kortsint! Fast jag fick också rödkrull (var tvungen att testa såklart ;-) ).

    Kassarna är jättefina! Jag är fortfarande lite ledsen för att jag slarvade bort min finaste Carrefour-påse på en kryssning för länge sen. Kanske har dom den på lost and found här? Haha! Tror inte att den skulle finnas även om jag råkade befinna mig på samma skuta som jag tappade bort den på. Consum har (har haft?) jättefina apelsinpåsar dom med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det där med att vara envis och lite "va i h-e, nu är jag trött på't!". Annars gillar jag inte att pillra runt i sår.

      Men kortsint finns inte med i ordlistorna, det är det som förvånar mig. Alltså är det inte ett "riktigt" ord.

      Ja, du får fråga efter din kasse! Jag hade också en fin grön Carrefour från Spanien-semester 2012 och den användes flitigt, den är dock numer inte mer. De som de har nu är inte lika fina.

      Radera
  5. Skönt att du fick ut taggen till sist. Blodförgiftning kan ju bli följden och även streptokocker och andra bakterier.
    Kul att sonen tagit dina gitarrbokmärken till sig. För fina är de och extra bra om han har nytta av dem.
    Här finns plastkassar kvar och även i Torrevieja finns de kvar i flera butiker. Tror varje butik själva bestämmer både där och här hemme i Stockholm.
    Vi har alltid med oss kassar till butiken när vi handlar så tänker inte så mycket på kassarna numer-
    Lidl handlar vi inte så ofta på i Torrevieja eftersom de inte har manuell fisk eller köttdisk. Vill gärna ha det.Men de har bra vinsortiment och ibland köper vi bröd och lite grönsaker där. Har också köpt denna apelsinkasse" där och som används flitigt. Grönsakerna är än bättre i saluhallen eller på marknaden.
    Tack för dina godisbitar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amäh nu skrämde du mig ju, hade inte en tanke på några förgiftningar!

      Det verkar som du säger att butikerna bestämmer. Eller möjligen om det kan vara regionen, att Andalusien har bestämt för jag undrar om jag sett i de andra butikerna ... Jag vet i alla fall att ingen butik får erbjuda dem kostnadsfritt utan måste ta betalt för kassen.

      Håller med om att köttsortimentet är halvdant. Frukt och grönt har jag inte riktigt bestämt mig för än om jag tycker marknadens är bättre, inte sedan de larvberikade fikonen i alla fall. Någon saluhall finns inte i Benalmádena, de pratar dock om att skaffa det men då måste Tivolit bort först, om jag fattade det rätt. Så det lär ju dröja.

      Radera
  6. Så bra att du var envis och hittade och avlägsnade taggen! Kunde blivit riktigt eländigt annars!
    Såklart sonen gillade dina bokmärken!
    Handlar inte så ofta på Lidl, men reagerade senast att de inte hade några plastkassar, utan bara pappers och flergångs ... tyvärr inte lika läckra som de i Spanien, men bra ändå.
    Jag har alltid kassar med mig, så det spelar inte så stor roll för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, i "din" butik har de alltså slutat med plastkassar. Det var ju intressant.

      Jag har också alltid kassar med mig men ibland behöver de bytas ut.

      Radera
  7. Så bra att du fick ut den taggen, inte skönt med vassa grejer som sitter fast i en.
    Jag fick en stor glasbit i foten för ett par veckor sedan. Den satte sig djupt och jag trodde den var pytteliten men när maken rotade runt fick han till slut ut en ganska rejäl otäcking.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hu, glas är mycket värre än en tagg! Taggen syns ju ... Skönt att maken fick bort den, har för mig du skrev om det också.

      Radera
  8. Kommenterar om bokmärken!
    Fiffiga bokmärken du fick, musikbokmärken!
    Här är mitt http://gerd-geddfish.blogspot.com/2019/10/mina-bokmarken-v-41.html

    SvaraRadera