torsdag 31 oktober 2019

Spanska skolan - del 28: Säkerhet vid skolan

Nu är jag ju inte uppvuxen mitt i Stockholm och stadsmiljö utan i en av de södra förorterna. Där gick man genom skogen till skolan varje dag, ensam eller med några klasskompisar, eller tog cykeln på gång- och cykelbanan. Efter dagens slut gick man till fritids, när jag började trean fick jag nyckel hem och var då ensam hemma eller med någon kompis. Tryggt och säkert. Skolans område var inte tydligt markerat utan liksom bara övergick i skog och samhälle: på ena sidan gångvägen var det skola och på andra sidan var det inte det.

Den spanska skolan känns också trygg och säker. För mig som svensk känns det fortfarande lite konstigt att se låsta grindarna och höga murar som omgärdar skolornas områden. Jag undrar alltid om det är för att det finns en historia bakom eller för att det inte ska bli en. Hönan och ägget, ni vet.


Enligt spansk lag så ska skolor vara inhägnade (detta gäller även skolor i andra länders regi), obehöriga får inte vara på skolans område utan särskild anledning. Föräldrar räknas till de obehöriga och jag tror att detta kan vara en av orsakerna till varför man som svensk har hört eller kanske upplever att det är svårt att få insyn eller vara delaktig i den spanska skolan. I Sverige välkomnas man och uppmuntras att vara med en lektion eller en skoldag, titta hur det går till, hjälpa till, lära känna barnen i klassen, man tar av sig skorna och pratar lite med lärarna när man hämtar. I alla fall har det varit så på de skolor sonen gått på i Sverige och i Svenska skolan i Fuengirola.

Så fungerar det inte i den spanska skolan. Obehöriga får som sagt inte vara på skolans område under skoltid. Man kan däremot boka tid med läraren och då får man ringa på porttelefonen vid skolans stora grind, vänta på att den öppnas, gå till la conserjería, (det betyder rådgivningen men är som en reception), och presentera sig och varför man är där. David som jobbar där i receptionen på I.E.S. Benalmádena, kollar upp i sin dator och sedan får man vänta medan han går och hämtar läraren samt kanske barnet om det ska vara med.

Ska man hämta ut barnet under skoltid för att till exempel gå till läkaren får man skriva in sig i en loggbok (namn på elev och på sig själv, DNI/NIE och orsak) medan David hämtar eleven. Vem som helst kan dock inte hämta ut en elev utan detta har man vid la matriculación, inskrivningen, fyllt i papper om, vilka som har denna rättighet. Nyligen kom en uppdatering av Pasen så man kan även den vägen lämna tillstånd till annan. Nu är det nog inte helt blodigt allvar alla gånger, jag sneglade när en elev skrev själv i loggboken varför han gick tidigare, orsaken var sueño, sömning. Det var en av de sista dagarna på terminen innan sommaren ... Eleverna får inte själva lämna skolans område. Går de ut ändå får de inte komma tillbaka in och dessutom får de en falta.

Även om man som förälder varit där och skrivit ut barnet ska eleven sedan ha med sig en justificante att lämna till läraren för annars blir det olovlig frånvaro, ausencia injustificada. Med lappen blir den justificada. Allt är inte giltigt men till exempel läkarbesök brukar vara det, då ska man ha intyg från läkaren om besöket.

Jag baxnade i början när jag fick höra om alla dessa lappar hit och dit. Men jag klargjorde redan från början för Fröken Otilia att vi kommer aldrig att gå till vårdcentralen med sonen bara för att han är hemma för en förkylning eller liknande, något som inte behöver läkarvård. För att gå till en vårdcentral är ju också att utsätta sig för ännu mer baciller. Så hittills har det gått bra när jag på justificante bara skrivit enfermo, sjuk.  Fröken Otilia berättade också att det var inte skötsamma elever och föräldrar som oss som de ville ha koll på utan de där som kan vara borta i veckor utan giltig orsak, det finns ju en skolplikt i Spanien också. Har man många injustificada så kommer socialen till slut att kontakta föräldrarna. Det är ju bara att acceptera papperslappsituationen då. Det har ju trots allt med barnens säkerhet och utbildning att göra.

✎...

På morgonen när man kommer till skolan är det ofta totalt kaos utanför grindarna på den smala och slingriga backen. Fyra stora skolbussar ska få plats, många lämnar sina barn med bil, ungarna springer ut i gatan utan att se sig för, särskilt vid övergångsställena. Det här scenariot gäller inte bara vid sonens skola, nej så här ser det ut vid de andra spanska skolorna också som jag sett. Alla börjar samtidigt och dessutom slutar de samtidigt. För att styra upp det hela står det på mornarna ofta - inte alltid - poliser vid övergångsstället som med barska miner viftar med händerna för att visa vem som får köra och vem som får gå. Vissa poliser orkar inte vifta utan sitter kvar i bilen och håller koll på läget därifrån. Eller pillrar på mobilerna ... Det beror lite på vädret också, det är behagligare i bilen när det blåser och regnar.

På eftermiddagarna står det dock inga poliser och håller koll. Lika rörigt kan det dock vara, till och med totalstopp för folk parkerar på bussarnas plats, det dubbelparkeras och ställs i vägen.

Gammal bild från första dagarna i spanska skolan.
Bilden blev jättesuddig men det gör inget för då slapp jag ju sudda ut ansikten!
Det här var de första som kom igenom grinden., massorna hade inte satt igång än.

Barnen i sin tur står på skolgården och väntar, grinden öppnas av David i receptionen eller någon annan utsedd lärare, men ingen tar ett steg över den osynliga gränsen. Först när det ringer ut klockan 14.45 springer de som kalvar ut på ängen med sina tunga ryggsäckar på ryggen. De liksom bara väller ut från skolan! Alla de drygt 600 eleverna på en gång ...Totalt kaos läggs till röran med bilar och bussar. Barn och vuxna knatar rakt ut i gatan (Har folk ingen självbevarelsedrift?), bilar och bussar tutar och mopeder slingrar sig emellan. Av någon orsak så ska dessutom den kommunala bussen köra förbi vid denna tidpunkten. Känns som att de kanske borde göra om tidtabellen lite.

Jag står parkerad i en stor rondell och väntar in tiden, där står många föräldrar.
Den vita bilen framför mig har också parkerat, mitt i korsningen och en bra bit från kanten.
Vi andra i rondellen utgjorde varken hinder eller fara, mannen i den där vita var bara ego ...
(Smulorna vid vår vindruta är från det silvriga solskyddet vi lägger ut mot
de starka solstrålarna, det vittrar och håller på att släppa ifrån sig plastbubblor.)
När jag plockar upp sonen på eftermiddagarna så är det hej-hej när han dubbelviker sig in i bilsätet och sedan är det tyst så när som på en hel del svordomar (från mig) för jag är så koncentrerad på allt som händer runt bilen, ungar som springer eller lunkar förbi på övergångsstället, ångrar sig och går tillbaka till kompisarna och tillbaka igen ... Först när jag närmar mig akuten på Benalmádenas sjukhus som ligger alldeles intill skolan, först då andas jag ut, då brukar värsta röran vara över.
- Så. Hur har din dag varit?
- Trist ... Tröttsam, svarar tonårssonen men verkar inte så himla missnöjd ändå.
- Några läxor ...?

✎...

Det här är en serie om att börja i en spansk skola i Andalusien.
Mer vardagliga händelser finns under etikett Skolan.

14 kommentarer:

  1. Oj så kaotiskt! Så blir det hemmavid också när alla skolbussar och barn är i farten på eftermiddagarna. Och poliserna som snarare stjälper än hjälper trafiken. Men det känns som alla tar det lugnt i alla fall. Någotsånär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I morse var det faktiskt en kille som satt på trottoaren med en sparkcykel och ond fot, en bilist satt på huk framför honom. Så visst händer det olyckor. Vem som var den vårdslöse har jag dock ingen aning om. Men elevernas sätt att bara kliva rakt ut i gatan - övergångsställe eller ej - utan att vrida på huvudet, det har jag VÄLDIGT svårt för och varje gång jag ser det sitter jag och svär högt i bilen så att sonen ska fatta att SÅ GÖR MAN INTE! Fröken Cuba gjorde så en gång när vi var på väg till bilen och jädrans vad arg jag blev på henne, lyfte henne mer eller mindre i nackskinnet (hon är superliten), ryckte av henne öronpropparna och skällde som en galning! Jag blir ju så rädd!!!

      Radera
  2. Lite annorlunda mot Sverige men känner igen detta från Kina, andra delar av världen och från de skolor vi har i närheten i Torrevieja. Men det hela tycks fungera och då är ju det bra. Här finns ckså poliser till hjälp både på mornarna när eleverna ska till skolan, vid lunch när de ska hem och äta och när de kommer tillbaka för eftermiddagens lektioner och när skoldagen är slut vid 17-tiden. (Eleverna går alltså hem och äter lunch) Men som Ama också skriver - alla tar det lugnt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte påstå att folk tar det lugnt här, är glad att jag inte bor i husen precis intill för det är ett attans tutande emellanåt. Och oj vad glad jag är att sonen inte har de skoltiderna!

      Radera
  3. Ja, bortsett från kaoset vid först och främst hämtning tycker jag att det är bra med säkerheten runt spanska skolor. Det har ju faktiskt hänt ett antal skolmassaker runt om i världen, så japp, jag säger tummen upp staketen med mera. På Costa Blanca har dom till och med ställt vakten/poliser utanför skolorna som bevakning.
    Det enda jag inte förstår är att föräldrarna hämtar sina barn. Pkej, är det mellan 6 och 10 år har jag förståelse för det, men sedan borde barnen faktiskt kunna ta sig till och från skolan antingen genom att promenera eller åka kommunalt/skolbuss. Men som sagt, i USA hämtar ju också alla hemmafruar sina barn efter skolan, så... En kulturkrock jämfört med Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jättebra med säkerheten. Men är polisen där hela tiden? Är det inte bara när skoldagen börjar/slutar?

      Alla hämtar inte sina barn från skolan, de flesta går själva eller tar bussen. Men barnen kan också bo en bit ifrån. Dessutom är det ju så att de släpar på alla skolböcker, det gör man normalt inte i Sverige utan man tar bara med de böcker man har läxor i.

      Radera
  4. Me again: Det gick visst lite för fort här Pkej ska vara "Okej, och "det" ska vara de. Sedan finns det säkert fler stavfel i min kommentar, men det är "Unge kommissarie Morse" på tv, så jag orkar inte korrläsa hela texten;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inga problem med att tolka din kommentar! :)

      Radera
  5. Apropå det där med att barnen plötsligt måste skrynklas ihop när de ska in i bilen - vi tvingades byta bil när sonen faktiskt inte kunde få plats på ett anständigt sätt, han är nu fullvuxen (hoppas jag) på 196 cm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sonen gnäller när vi är alla tre i bilen och jag kör för då får han sitta bak och där är det trångt för benen. Eller trängre i alla fall. Mycket gnäll också.

      Sonen är så knasig när han ska sätta sig i bilen. Normal sätter man in en fot, sedan höft rygg och sist huvudet i en mjuk rörelse. Men sonen han sätter in fot och huvud samtidigt och sedan resten. Fattar inte vad han gör ... Inte så mycket styrsel där.

      Radera
  6. Oj ... bra med säkerhet förstås, men det verkar lite jobbigt att vara förälder!

    SvaraRadera
  7. I Las Lagunas Mijas finns det en jättestor skola. Där är poliser vid alla övergångställen och allt går väldigt lugnt till. De står där morg, lunch och när de slutar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att det funkar där!

      En del av trasslet vid sonens skola skulle kunna vara att det publika sjukhusets akut ligger på samma väg, folk ska dit också.

      Radera